۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83652626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه: نیازی به توافق هسته‌ای جدید با ایران نیست

مسکو - ایرنا - نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: مسکو معتقد است که نیازی یه توافق هسته ای جدیدی نیست و برجام باید اجرا شود.

به گزارش رو ز چهارشنبه ایرنا، میخاییل اولیانوف در توییت های جداگانه ای با بیان این مطلب افزود: چرا که برجام ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را نشان می‌دهد.

اولیانوف گفت: برجام باید اجرا شود و پس از این پروتکل الحاقی با بازرسی های فشرده آن اطمینان برای ماهیت کاملا  صلح امیز برنامه هسته ای ایران تامین خواهد کرد. 
نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در توییت دیگری نوشت: سر و صدای زیادی پیرامون معامله هسته ای جدید با ایران برپا شده است.
وی افزود: آنهایی که به برجام پایبند هستند باید بدانند که مطابق این طرح (برجام) پس از اجرای آن،برنامه هسته ای ایران همانند برنامه های سایر کشورهای غیرهسته ای عضو پیمان منع تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) درنظر گرفته خواهد شد.

اولیانوف در توییت دیگری در مورد امکان اعمال تحریم های آمریکا علیه شرکت های انگلیسی، چینی و روسی بخاطر حمایت از برنامه هسته ای ایران نوشت: بدون شک این اقدام،  باتوجه به اینکه طرح های هسته ای صلح آمیز ایران تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، آمریکا را در وضعیت دشوار قرار می دهد.  
وی افزود: مطابق پیمان ان.پی.تی تعهدات به همراه حقوق می باشد و اگر شما حقوق ایران را رد می کنید بطور خودکار تعهدات آن را نیز زیر سوال می برید.
اولیانوف در پاسخ به توییت یک کاربر دیگری که گفته بود برجام نمی گوید که ایران می تواند و باید در همه زمانها برنامه هسته ای قانونی داشته باشد، نوشت: پروتکل الحاقی (به موافقت نامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی) بطور موقت بکار گرفته می شود.
وی افزود: در روز انتقال به وضعیت جدید در سال 2023  ایران تایید ان را منوط به اقدامات امریکا و اتحادیه اروپا خواهد کرد که در بندهای 20 و 21 بخش پنجم برجام پیش بینی شده است. 
نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: به این ترتیب دورنمای پروتکل الحاقی در دست های آمریکا و اتحادیه قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس تهران با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد که طبق آن، ایران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای خود را فقط براساس نیازهای فنی‌اش پیش خواهد برد و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه دو هفته پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کرده اند موضوعی که بلافاصه با انتقاد روسیه روبرو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha