رسانه‌ها باید از فضای خام‌فروشی فاصله بگیرند

تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه‌ها امروز باید از فضای خام فروشی فاصله گرفته و همواره تولید محتوا و فراورده را مدنظر داشته باشند.

محمد خدادی روز شنبه در پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر در حوزه هنری با گرامیداشت یاد و خاطر شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم بیشتر از اینکه نظامی باشد یک رسانه ای حرفه ای بود چراکه او بیشتر از اینکه بیان کند عمل می کرد.
وی ادامه داد: قدرت بیان و تولید محتوای حاج قاسم سلیمانی باعث شد تا در صحنه بین الملل بزرگترین سیلی رسانه ای را به آمریکا و ایادی استکبار زده شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه ما در کمیت رسانه ای موفق بوده ولی در تولید محتوا نه، گفت: هرجا توانستیم محتوا تولید کنیم نه تنها موفق بلکه قدرتمند در عرصه داخلی و بین المللی حاضر شدیم.
خدادی در عین حال تاکید کرد: امروز باید شناخت مخاطب به عنوان مهمترین مسئله رسانه ها و قدرت رسانه مبارزه با جعل، شایعه، ابهام افکنی، تبعیض و... باشد.
معاون وزیر فرهنگ دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: پیام و قدرت او این بود که  با تولید محتوا همواره بین آحاد مردم اعتماد ایجاد می کرد.

خدادی در ادامه با تاکید براینکه نمی‌شود در مورد رسانه صحبت کرد و نام حاج قاسم سلیمانی را نبرد، اظهار کرد:  ما حاج قاسم را بیشتر یک مجاهد رسانه‌ای می‌دانیم تا یک مجاهد نظامی چراکه او با فکر، اندیشه، ایمان، اعتقاد و باور، قدرت انتقال پیام داشت.

به گفته وی، حاج قاسم، بر بستر محتوا نشست و محتوای او قدرتش بود این محتوا باعث شد در جریان رسانه دنیا با مقام و منزلت این شهید بزرگوار آگاهی پیدا کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هیچگاه پایانی بر جهاد رسانه ای نیست چراکه مبارزه با جهل پایان ندارد و این وظیفه رسانه است.

خدادی اضافه کرد: پایانی بر جهاد رسانه‌ای نیست چراکه مبارزه با جهل پایان ندارد و این وظیفه رسانه است که راه و مسیر حسین ابن‌علی(ع)، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه کسانی که به انسان و انسانیت می‌اندیشند را رها نکنند و بر فناوری سوار شوند.

وی یادآور شد: امروز شایعه بر بستر بی‌اطلاعی سوار می‌شود و نباید فراموش کنیم که هزاران نفر در سراسر جهان برای ایجاد شک در مردم مجهز شده‌اند تا تشکیک را در باورهای و ذهن مردم ایجاد کنند.

مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد: امروز باید جریان رسانه‌ای ما باید امروز شبهات را شناسایی و در مواقعی پدافندی و در جایی آفندی عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: رییس جمهور آمریکا قبل از اینکه سر کار برود، کار رسانه‌ای می‌کند چرا که باور دارد، همه جنگ‌ها و نزاع‌هایی که رخ داده بی‌نتیجه بوده‌اند، بنابراین جنگ افکار عمومی را آغاز کرده است؛ لذا جریان رسانه‌ای ما باید امروز شبهات را شناسایی کند و در مواقعی پدافندی و در جایی آفندی عمل کند.

او با اشاره به اینکه سربازان رسانه‌ای ما رزمندگان خط مقدم مقابله با تحقیر مردم ایران هستند، تصریح کرد: فراموش نکنیم که در شرایط امروز سربازان رسانه‌ای ما نباید انتظار کارکرد رسانه را از رسانه داشته باشند. قدرت رسانه در فرد است و این مهارت نیازمند افزایش دانسته‌های ما و مهمتر از همه مجهز شدن به زبان‌های خارجی است.

خدادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد مختلف جشنواره رسانه ای ابوذر، اظهار داشت: نتیجه و کارکرد جشنواره رسانه‌ای ابوذر باید توسعه توانایی مجاهدان رسانه‌ای و تسلط آن‌ها به زبان خارجی باشد.

به گفته وی، نکته دیگر در این مسیر شناخت جریانات رسانه‌ای است. امروز دشمن در مغز بچه‌های ما وارد شده و دفاع از ایران و انقلاب اسلامی در قدم اول تکلیف فردی است و با داشتن یک تلفن همراه شما هم می‌توانید دفاع و حتی به دشمن حمله کنید. می‌توانید در مقابل آنچه به عنوان دروغ منتشر می‌شود، دفاع کنید.

خدادی گفت: حیاط ما، معنای ما و عاقبت ما به حضور رسانه‌هاست و ما پاک‌ترین خون‌های بشر را در این عرصه داده‌ایم. این خون‌ها، تکلیفی برگردن ماست و باید با رسانه از ارزش‌های انسانی دفاع کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در مسیر اقتدار جمهوری اسلامی به رهبری مقام معظم رهبری و با حمایت تمام ارکان دولت و ملت، آنچه که امروز داریم را بتوانیم با قدرت حفظ کنیم و در تاریخ کشور فرصت فردای بهتری را برای مردم عزیزمان فراهم بیاوریم.

به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با عنوان «رسانه امیدبخش، جامعه قدرتمند» با حضور جمعی از اصحاب رسانه روز شنبه ۵ بهمن ماه در حوزه هنری سالن سوره مهر با نگاهی نو بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، یادداشت و مقاله، عکس و موشن‌گرافی از قالب‌های این جشنواره بوده  و «گام دوم انقلاب» با محوریت بیانیه مقام معظم رهبری به عنوان بخش ویژه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر عنوان شده بود.

مهدی شفیعی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، هفتم، هشتم و نهم، مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، شماری از مدیران عامل خبرگزاری ها و رسانه های کشور از جمله حاضران در این آیین بودند.

در خاتمه با حضور مسوولان از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha