مخاطب‌شناسی موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد

تهران-ایرنا- معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مخاطب‌شناسی باید موضوع اصلی رسانه‌ها قرار گیرد، گفت: باید در رسانه‌ها میز مخاطب تشکیل و آنان تیتر یک روزنامه‌ها را تعیین کنند.

محمد خدادی روز دوشنبه در نشست «زنان خبرنگار؛ افق‌های پیش رو» در فرهنگسرای رسانه اظهارداشت: دوره فکرکردن به نیازها و خواسته‌های مخاطبان تمام شده، رسانه‌ها باید به سفارش مردم فعالیت‌ کنند و این نقطه‌ای است که اگر در این حوزه دغدغه نداشته باشیم، دچار بحران خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه امروز با بحران مخاطب و محتوا مواجه هستیم، گفت: در گذشته به دلیل انحصار رسانه، از رسانه به سمت مخاطب سوق پیدا می‌کردیم اما امروز باید از مخاطب به سمت رسانه برسیم.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه خبری و رسانه‌ای کشور را پویا، زنده، فداکار و موفق عنوان کرد و افزود: با این وجود ما دچار بحران رسانه‌ای هستیم، داشتن ۱۳هزار رسانه و حدود ۲۷هزار خبرنگار افتخار نیست بلکه محتوای خبری باعث افتخار است.

خدادی بیان کرد: رسانه‌های ما به تعداد بیشتر خبرنگار نباید افتخار کند بلکه تعداد خبرهای موثر و مفید ارزشمند است، تعداد صفحات روزنامه‌ها مهم نیست، کیفیت مهم است.

وی تاکید کرد: امروز باید از فضای پوششی برنامه‌ها و سمینارها خارج و به دنبال سوژه باشیم به عنوان مثال در این نشست حلقه‌های پنهان فعالیت زنان در جامعه رسانه‌ای می‌تواند به عنوان سوژه انتخاب، واکاوی و بررسی شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این راستا باید سوژه‌های که اولویت است دغدغه‌های رسانه‌ها شود.

خدادی با اشاره به شرایط کشور اظهارداشت: آمریکایی‌ها در بعد اقتصادی و نظامی ناکام مانده و امروز وارد کار رسانه‌ای شده،   جریان رسانه برای ایجاد اختلال در افکار مردم با مدل تحقیر وارد عمل شده است.

وی افزود: استمرار اعلام تحریم، استمرار تحقیر مردم است که این ضعف موجب اختلال در جامعه، ایجاد آشوب، بلوا و فروپاشی همیشگی مردم شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جریان رسانه‌ای ما باید بداند که در ۶ پایتخت دنیا با بیش از ۵۰۰ خبرنگار با بهره‌مندی از قدرت رسانه‌ای تولید خبر کرده و محتوای رسانه را تبدیل به فیک‌نیوز می‌کنند و به دنبال تضعیف و تحقیر مردم هستند.

خدادی گفت: این رسانه‌ها، توانایی مردم را ناتوانی، اقتدار را ضعف، همبستگی را شکاف مردم، استقلال مردم را فروپاشی نشان می‌دهند جریان رسانه‌ای در کشور باید رهرو حاج قاسم سلیمانی باشد که از بالاترین ظرفیت خود؛ فکر، اندیشه، شجاعت و بیان برای انسان و انسانیت بهره برد که کمتر انسان‌ها کشته شوند.

وی افزود: بسیاری از رسانه‌های خارجی اذعان دارند که تشییع پیکر سردار سلیمانی مهمترین رویداد سال است، حضور مردم در تشییع این شهید تکریم انسانی فارغ از معادله‌های دیگر بود.

انتقاد از انتشار آمار آزار جنسی بانوان خبرنگار
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از انتشار آمار آزار جنسی بانوان خبرنگار در روزهای اخیر اظهارداشت: با توجه به محتوای رسانه، مجاز نیستیم چنین آماری را بی‌پروا اعلام کنیم.

خدادی گفت: بررسی چنین موضوع‌هایی برعهده مراکز علمی و مطالعاتی است، نظرسنجی قاعده دارد و افراد متبحر و باتجربه و مسلط باید آن را انجام دهند و نتایج نیاز به تحلیل دارد و یک رسانه به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه ورود و اطلاعات را منتشر کند.

در روزهای اخیر آماری از مزاحمت‌های جنسی خبرنگاران زن ایرانی از سوی ماهنامه‌ای منتشر شد و واکنش‌هایی را در پی داشت، بر اساس این آمار از ۵۹ خبرنگار زن شاغل در رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که ۹۰ درصد آنها حداقل یکبار در راه تهیه خبر با مزاحمت جنسی روبه‌رو شده‌اند که ۳۶ درصد آن از سوی مسئولان دولتی و غیردولتی اتفاق افتاده است، واکنش ۶۶ درصد خبرنگاران زن به این مزاحمت‌ها بی‌اعتنایی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گذشت و مهربانی بدون چشم‌داشت را از ویژگی‌های مادران عنوان کرد و افزود: جامعه امروز ما نیازمند این ویژگی‌هاست و آنها باید در مناسبات اجتماعی نهادینه شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: انسان بدون مادر معنا ندارد و از او هویت کسب می‌کند و روزی که قدرت، ثروت و شهرت داریم نباید فراموش کنیم که از کجا معنا پیدا کردیم، سیره حضرت زهرا باید در زندگی ما تجلی پیدا کند.

خدادی با اشاره به قدردانی از فعالیت‌های بانوان خبرنگار گفت: ما در حال حاضر در کار حرفه‌ای به شرایط و سطح برابری رسیدیم و در محیط رسانه با رشد قابل توجهی در حوزه توانایی بانوان مواجه هستیم.

مسئولان رسانه‌ها به بانوان خبرنگار اعتماد داشته باشند
مهری رفعتی یکی از بانوان خبرنگار در این نشست با اشاره به نقش تلفیقی زن و جامعه اظهارداشت: باید جایگاه ویژه‌ای را در حوزه‌های علمی، ‌ فرهنگی و هنری برای آنان در نظر بگیریم، خبرنگاری شغل پرخطری است و کسی که این شغل را انتخاب می‌کند باید همیشه آماده باشد که شرایط سخت کاری را تجربه کند.

وی گفت: با بیش از ۳۰ سال سابقه کاری به من ثابت شده است که خبرنگاری یک شغل عادی و طبیعی نیست و بیشتر شبیه به یک عشق یا دیوانگی است، کسی که در این شغل کار می‌کند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، آنان عمدتا هوش بالاتری از معمول جامعه دارند و البته از قلم خوبی نیز برخوردار هستند.

رفعتی با اشاره به چالش‌های روزنامه‌نگاری برای زنان افزود:‌ متاسفانه شکاف جنسیتی در همه شغل‌ها وجود دارد و خاص روزنامه‌نگاری نیست، پژوهشی تفاوت‌های به‌کارگیری زنان در رسانه‌ها را بررسی کرده که براساس پژوهشی بیشتر مردان در بخش‌های سیاسی، ‌ ورزشی و اقتصادی مشغول به کار می‌شوند در حالی که بانوان در بخش‌های سلامت، بهداشت و آموزش مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: همچنین در قالب خبرها نیز مردان بیش‌تر گزارش‌های تحلیلی کار می‌کنند در حالی که زنان در حیطه خبر و گزارش خبری فعالیت دارند.

رفعتی با اشاره به اینکه باید در رسانه‌ها توانمندی‌های زنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهارداشت: ما از مسئولین رسانه‌ها می‌خواهیم که به بانوان اعتماد داشته باشند و توانمندی آنان را بپذیرند، همچنین بانوان خبرنگار نیز باید خود را قبول داشته باشند.

رئیس فرهنگسرای رسانه نیز در این آیین ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن گفت: این فرهنگسرا در دوره جدید فعالیت خود بنا دارد که از هر مساله‌ و مناسبتی بهره ببرد تا به تلاش‌های خبرنگاران بپردازد و چه مناسبتی بالاتر از روز زن است.

مهدی محمدی، فرهنگسرای رسانه را خانه اهالی رسانه عنوان کرد و افزود: این فرهنگسرا برای خدمات‌دهی به خبرنگاران آمادگی کامل دارد، می‌خواستیم پیشنهادی را به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد مبنی بر ایجاد و فعالیت تشکلی از زنان خبرنگار در فرهنگسرای رسانه ارائه دهیم، با این حال این رویداد نقطه آغاز است و ادامه خواهد داشت.

در پایان این آیین جمعی از خبرنگاران زن که توسط رسانه‌ها معرفی شده بودند، تجلیل شد؛ نام این خبرنگاران به شرح زیر است؛
نرگس حبیبی -‌ خبرنگار بازنشسته روزنامه ایران، عطیه اکبری - خبرگزاری فارس، فرشته رفیعی - خبرگزاری مهر، نجمه سادات مولایی - خبرگزاری تسنیم، مهتاب جودکی - شهروند، عسل اخویان طهرانی - جام‌جم، ارمغان زمان فشمی - اطلاعات، نسرین هزاره - ایلنا، بهناز میرمطهریان و مریم سالاری - روزنامه ایران، مهناز اسماعیلی - جهان اقتصاد، زینب کورعی - عصر ایران، معصومه پورصادقی - الف، فاطمه راهبری - جماران، روشنک سلطانی نژاد - کار و کارگر، یگانه کربلایی - ایسنا، مائده هنجار - قدسنا، فائقه انوار - خراسان، هدی دهقان بذرافشان - سیاست روز، الهام فرهی - تابناک، مرضیه صاحبی - رسالت، اکرم رضایی‌نژاد - عصر اقتصاد، سیده ساجده شوبیری - مردم سالاری، نگار رشیدی دزفولی - گل، منصوره جاسبی - جماران، لیلا موسی‌زاده - خبرگزاری جمهوری اسلامی، سعیده محمد زمانی‌ها - حمایت، ماهره بابازاده اسبق - ستاره صبح، زهرا غلامی - تقریب، زهرا چیذری - روزنامه جوان، سحر دانشور- نسیم آنلاین، مریم احمدی - پانا، لیلا نظری - اقتصاد مردم، فرزانه غلامی -  قدس، طاهره محمد یوسفی - آرمان ملی، اکرم عباسی- عصر توسعه و مریم روزبهانی- ایکنا.

همچنین در این نشست یاد و خاطره دو خبرنگار درگذشته در سال ۹۸؛ زهرا عبدالحمید از خبرگزاری فارس و مریم فرهمند از روزنامه ایران گرامی داشته شد.

نشست «زنان خبرنگار؛ افق‌های پیش رو» با هدف تجلیل و پاسداشت جایگاه رسانه و تجلیل از خبرنگاران زن فعال در رسانه‌های جمعی به مناسبت میلاد دخت نبی اکرم(ص) با هماهنگی و همکاری معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت نشر با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و جمعی دیگر از مسئولان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =