۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83629192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام حزبی ترکیه: ثبات ایران برای ترکیه بسیار با اهمیت است

آنکارا- ایرنا- معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با بیان این که، ثبات ایران نباید به هیچ وجه دستخوش تغییر شود، تصریح کرد: باثبات ماندن ایران برای ترکیه حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری تایم تورک در روز شنبه، ماهر اونال معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه، این مطلب را در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه تلویزیونی آهابر ترکیه بیان کرد.

اونال با بیان اینکه ثبات و آرامش منطقه از منظر ترکیه بسیار مهم است، اظهار داشت: بعد از اظهارات ترامپ در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، شاهد نوعی کاهش تنش بین دو کشور بودیم. ترکیه از دو طرف می‌خواهد با خویشتن‌داری به حل اختلافات خود بپردازند.

مقام حزبی ترکیه‌ با اشاره به اینکه اردوغان از طرفین خواسته است که برای ثبات و آرامش منطقه و کاهش تنش، از هر گونه اقدام تنش‌زا خودداری کنند، تأکید کرد که رئیس جمهوری ترکیه در این برهه حساس به مانند میانجگیر حرکت کرده است.

اونال افزود: بی‌ثبات شدن ایران از منظر اقتصادی و اجتماعی برای ترکیه، منطقه و جهان مشکل‌ساز خواهد بود. به دلیل تحریم‌های آمریکا، حجم تجارت بین ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است. همان گونه در سوریه و عراق نیز شاهد بودیم، بی‌ثبات و بحرانی‌شدن ایران می‌تواند موج جدیدی از پناهندگان را به همراه داشته باشد که اصلا مطلوب ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه ایران یکی از مراکز مهم تغییر ژئوپلیتیک و قدرت از غرب به شرق است، گفت: با تضعیف ایران، محور عربستان سعودی، امارات و مصر تقویت خواهد شد. عربستان سعودی به همراه امارات در مناطقی مانند یمن، بحرین و کشورهای دیگر با ایران در حال رقابت هستند. به همین  دلیل در صورت بحرانی‌شدن ایران، هم تعادل منطقه‌ای به هم خواهد خورد و هم در بُعد جهانی شاهد تحولات نامطلوبی خواهیم بود. با این اوصاف، خواسته ما بی‌ثبات نشدن ایران است و در این چارچوب هم آماده بر عهده گرفتن مسئولیت‌های دیپلماتیک هستیم.

پس از شهادت سردار سلیمانی به دست رژیم آمریکا، مقامات و شخصیت‌های ترکیه این حمله تروریستی را محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه چند روز پیش با بیان اینکه آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی باعث تشدید تنش‌ در منطقه شده است، ‌تصریح کرد که ترور فرمانده ارشد یک دولت و کشور بی‌پاسخ نمی ماند.

اردوغان این مطلب را در گفت وگو با شبکه «سی. ان. ان ترک» اعلام کرد و افزود: ما برای کاهش تنش میان ایالات متحده آمریکا و ایران تلاش فراوانی کرده‌ایم.

وی درباره تنش میان آمریکا و ایران همچنین با بیان این که به تازگی متوجه تشدید بحران در عراق شدیم، ‌ افزود: انتخاب عراق برای این امر نیز معنادار است و متاسفانه تاکنون حل تنش میان آمریکا و ایران به‌رغم تمام تلاش‌ها و اقدامات بین‌المللی ممکن نشده است.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به این که خطر برای آرامش و ثبات منطقه‌ ما را که در پی قتل سلیمانی ایجاد شده است، از نزدیک پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: این مساله بدین شکل پایان نمی یابد و حتما شاهد روند بعدی آن خواهیم بود.

وی تاکید کرد: آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی باعث تشدید تنش‌ در منطقه شده است. به ترامپ پیشنهاد دادم که تنش با ایران را شدت نبخشد. کشتن (شهادت) فرمانده ارشد یک دولت و کشور بی‌پاسخ نمی ماند

او اضافه کرد: ترکیه همواره مخالف مداخله‌های خارجی بوده‌ و این حمله را نیز با این رویکرد ارزیابی می‌کنیم و این تنش (ایران-آمریکا) پیش از اینکه به تمام طرف‌ها آسیب بزند، باید کنترل شود.

طیب اردوغان خاطر نشان کرد: آن شب (ترور سردار سلیمانی) با دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده گفت وگو کردم و ۴ الی ۵ ساعت بعد این حادثه اتفاق افتاد. این حمله از قبل طراحی شده بود. این حادثه ما را شوکه کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha