۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83620177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست امنیتی مقامات بلندپایه ترکیه بعد از شهادت سردار سلیمانی

آنکارا- ایرنا- رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که در نشست امنیتی مقامات بلندپایه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، رویدادهای اخیر منطقه از جمله حادثه شهادت سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی، تحولات عراق، آخرین وضعیت لیبی و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز شنبه، فخرالدین آلتون رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست امنیتی به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ۳ ساعت به طول انجامید و در آن، تحولات اخیر منطقه مورد بحث قرار گرفت. رئیس جمهور کشور در این نشست تاکید کرد که ترکیه در مواجهه با تحولات منطقه٬ باید بر نگرش سازنده خود ادامه داده و بر لزوم ادامه اقدامات موثر برای تامین صلح و ثبات و بهره برداری کامل از دیپلماسی تأکید کند.

در این نشست فواد اوکتای معاون رئیس جمهور، ماهر اونال معاون رئیس حزب عدالت و توسعه، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع ملی، عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی و فخرالدین آلتون سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه حضور داشتند.

ترکیه، ایران و آمریکا را به خویشتن‌داری دعوت کرد

در این میان، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه آنکارا تمام امکانات دیپلماسی را برای تضمین صلح در منطقه و جهان به کار خواهد گرفت، ایران و آمریکا را به خویشتنداری، عقل سلیم و اجتناب از اقدامات تحریک آمیز دعوت کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در حساب کاربری خود در توئیتر در خصوص حادثه شهادت سردار سلیمانی به دست آمریکایی‌های اشغالگر تصریح کرد: حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و همراهان وی به گسترش بحران در منطقه انجامیده و به آن دامن می‌زند. طرفین را به خویشتنداری و عقل سلیم و اجتناب از اقدامات تحریک آمیز فرا می خوانیم. ترکیه به استفاده از تمام امکانات دیپلماسی برای تضمین صلح در منطقه و جهان به صورت گسترده ادامه خواهد داد. 

کالین در این پیام خاطرنشان کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور مکررا تاکید می کند که خطاهایی که در دوره اخیر در منطقه صورت گرفته، موجب مذهب گرایی و مداخلات خارجی شده که تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی محسوب می شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه همسایه مان عراق به منطقه‌ای پرتنش، بی ثبات و نفوذپذیر تبدیل شود بسیار نگران کننده است. حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و همراهان وی بحران در منطقه را دامن می‌زند.

وزارت خارجه ترکیه: اقدام آمریکا ناامنی در منطقه را افزایش خواهد داد

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه، روز جمعه عملیات تروریستی آمریکا در بغداد که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد را موجب افزایش ناامنی در منطقه دانست .

به گزارش ایرنا از آنکارا، در اطلاعیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه با ابراز نگرانی عمیق از تشدید بحران در روابط ایران- آمریکا آمده است: عملیات روز جاری آمریکا در بغداد علیه فرمانده سپاه قدس ایران موجب تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد.

اطلاعیه با تاکید بر اینکه تبدیل عراق به یک منطقه درگیری هم به صلح در عراق و هم به صلح در منطقه آسیب خواهد رساند، بر لزوم پرهیز از مداخله های خارجی، سوء قصدها و درگیریهای مذهبی تاکید شده است.

وزارت خارجه ترکیه با دعوت به خویشتن داری از تمامی طرفها، بر لزوم پرهیز از اقدامهای یک طرفه که امنیت و صلح در منطقه را به مخاطره بیاندازد تاکید و بر اولویت استفاده از راههای دیپلماتیک تاکید کرده است.

شهادت سردار قاسمی از ساعات نخستین دیروز بطور گسترده در رسانه های ترکیه بازتاب داشته و خبر نخست تمامی شبکه های تلویزیونی ترکیه را تشکیل می دهد.

شبکه های تلویزیونی ترکیه از صبح اقدام به پخش برنامه های متنوع در این زمینه کرده اند.

منابع رسمی رسانه ای در عراق سحرگاه دیروز جمعه اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیدند.

رسانه های عراقی به نقل از مقام های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابو مهندس زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین المللی بغداد خارج شدند، هدف قرار گرفتند و هر دو شهید (ترور)شدند.

منابع رسانه ای عراق می گویند بالگردهای آمریکایی هر دو خودرو را هدف قرار دادند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تایید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی  نیز با تسلیت شهادت  سردارسپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان شد، برگزار می‌شود.

خبر شهادت سردار سلیمانی در صدر اخبار رسانه های عراق، منطقه و جهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha