تکبیر و نماز شکر عراقی ها به دنبال حمله موشکی ایران

بغداد – ایرنا – نخستین بازتاب حملات موشکی ایران به نیروهای آمریکایی در عین الاسد در الانبار و اربیل در شمال عراق با نشر ویدئوهای جدید در فضای مجازی، تصاویر روشن تری از دقت اصابت موشک ها به اهداف خود را نشان می دهد.

برخی از این ویدئوها را نیروهای عراقی مستقر در نزدیکی پایگاه «عین الاسد» در غرب الانبار منتشر کرده اند و با خوشحالی از اصابت این موشک ها به این پایگاه فیلم گرفته اند.

در یکی از این ویدئوها در بخش «البغدادی» که پایگاه عین الاسد در آنجا واقع شده سربازی می گوید که موشک ها در حال اصابت به پایگاه نیروهای امریکایی است.

در این ویدئو چند موشک با شکافتن سینه شب و اصابت به پایگاه عین الاسد، موجی از نور ناشی از انفجار را در داخل پایگاه ایجاد می کنند.

در ویدئوی دیگری صدای مجموعه ای از سربازان آمریکایی همراه با صدای «الله اکبر» سربازان عراقی به گوش می رسد که یکی از آنها می گوید، پایگاه عین الاسد با موشک های ایرانی هدف قرار می گیرند.

همزمان یکی از نیروهای عراقی که در حفاظت از پایگاه عین الاسد مشارکت دارد، نوار صوتی از خود منتشر کرده و در آن می گوید که موشک ها باند فرودگاه و همه سوله ها را در پایگاه عین الاسد هدف قرار داده است.

این شخص که خود را معرفی نمی کند، خاطر نشان کرده است که تعداد زیادی از هواپیماها و بالگردهای جنگی آپاچی در این باند به آتش کشیده و همه سوله ها با خاک یکسان و پایگاه عین الاسد زیر و رو شده است.

در همین حال حملات موشکی امروز در بین افکار عمومی عراق نیز بازتاب های مختلفی داشته که عموم مردم از آن ابراز خرسندی کرده اند.

یکی از شهروندان عراق به نام «محمد فرج» در صفحه شخصی خود در فیسبوک با عنوان «آنها به دنبال احقاق حقوق خود هستند» غیر مستقیم، حمله موشکی ایران را به نیروهای آمریکایی در عراق، حق مشروع توصیف کرده است.

این شهروند عراقی به روایتی از امام صادق (ع) درباره مردم ایران در عصر ظهور اشاره کرده و نوشته است: ملت ایران برای احقاق حقوق خود تلاش می کنند.

یکی از کارشناسان سیاسی هم در تلویزیون دولتی عراق روز چهارشنبه از شیوه ای که ایرانی ها قدر خون فرماندهان نظامی خود را می دانند و در مقابل عراق به انتقام گرفتن خون حاج ابومهدی المهندس فرمانده ارشد الحشد الشعبی سکوت کرده است، ابراز تاسف کرد.

این کارشناس عراقی گفت که دولت و ملت ایران به این شیوه برای فرمانده نظامی خود از ابرقدرت جهان آمریکا انتقام می گیرند اما ابومهدی المهندس، خونش در داخل کشور فراموش شده است.

وی خاطر نشان کرد که جای تاسف دارد فرمانده ای برجسته مثل ابومهدی المهندس که عراق را در برابر یورش داعش نجات داد، مظلومانه به دست آمریکایی ها شهید می شود و ما هیچ کاری نمی کنیم.

در این راستا «نعیم العبودی» نماینده پارلمان گفته است که به استثنای لبنان و سوریه هیچ کشور عربی تاکنون بابت شهادت ابومهدی المهندس و نقض حاکمیت ملی عراق توسط آمریکایی ها پیام تسلیت و همبستگی برای عراق نفرستاده است.

یکی از فعالان رسانه ای عراق که چندان هم با ایران رابطه حسنه ای ندارد اما با مشاهده حملات موشکی ایران به نیروهای امریکا به آنهایی که گفته اند این حمله توافق شده بین ایرانی ها و آمریکایی ها بوده، خورده ای طنز آلود گرفته است.

«صالح الحمدانی» به طنز خطاب به این عده نوشته است: «آنها که می گویند حمله موشکی به پایگاه عین الاسد توافق شده بین ایران و آمریکا بوده سوال این است شما مگر با آنها بودید، از کجا فهمیدید، ضامن این توافق کیست؟»

او در پایان خطاب به آنهایی که کوشیده اند این حمله را ناچیز جلوه دهند به طنز نوشته است: «شما صبحانه چه میل کرده اید؟»

  «هادی جلو مرعی» روزنامه نگار برجسته عراقی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر گفته است که ایران با این حمله موشکی ترامپ را بر سر دو راهی گذاشته است.

وی افزود که اگر ترامپ بخواهد به جنگ فراگیر با ایران روی بیاورد در انتخابات ریاست جمهوری آتی شکست خواهد خورد و اگر به این حمله پاسخ محدود بدهد، ابهت و هیبت آمریکا در چشم جهانیان فرو خواهد ریخت.

شماری از مردم نیز از این حمله با ادعای نقض حاکمیت ملی عراق ایراد گرفته اند اما «حسن فدعم» از نمایندگان پارلمان این کشور گفته است که اصرار آمریکایی ها به ماندن در خاک عراق با وجود مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا از عراق، ایرانی ها را به واکنش واداشته است.

وی اضافه کرده است که امیدوار بودیم که پاسخ ایران در خارج عراق باشد اما اصرار آمریکایی ها به عدم خروج از خاک عراق به رغم مصوبه پارلمانی، باعث شد تا ایرانی ها این گونه پاسخ دهند.

«محمد الغبان» وزیر کشور اسبق و نماینده فعلی پارلمان عراق نیز در همین راستا تاکید کرده است که «تجاوز نظامی اخیر آمریکا بهانه ای کافی برای ایرانی ها بود تا پایگاه های آنها را در هر کجا که باشد، هدف قرار دهند.»

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه جاری در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

در پاسخ به این اقدام تروریستی روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک ده ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌ الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

انفجارها در پایگاه عین الأسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» در عراق مهیب گزارش شده است.

برخی از مردم عراق نیز با حالتی از سردرگمی و اضطراب روند تحولات را بعد از حملات موشکی ایران به نیروهای امریکایی دنبال می کنند به ویژه اینکه برخی گروه های مقاومت اسلامی عراق، برای حمله به نیروهای آمریکایی در کشورشان اعلام آمادگی کرده اند.

اکنون سوژه اصلی مردم کوچه و بازار و کارمندان دولتی پیرامون حمله موشکی ایران به نیروهای امریکایی و آینده منطقه بعد از این حمله است.

برخی از شهروندان عراق به خبرنگار ایرنا گفتند که بعد از شنیدن حمله موشکی ایران، نیمه شب گذشته نماز شکر برگزار کرده و برای مجاهدین اسلامی دعای سلامتی و پیروزی کرده اند.

تعدادی از این افراد گفتند که با این حمله، خط مقاومت از خط مزدوری برای آمریکا مشخص شده و با خروج نیروهای آمریکایی، عوامل امریکا در داخل عراق شال و کلاه کرده و در حال فرار از عراق هستند.

یکی از این چهره های برجسته که حین فرار از خاک عراق در فرودگاه بغداد از او عکس گرفته اند، «فائق الشیخ علی» نماینده پارلمان است که به ضدیت با الحشد الشعبی شهرت دارد.

او که امریکایی ها می کوشیدند زیرپوشش اعتراضات خیابانی به عنوان یکی از نامزدهای نخست وزیری عراق معرفی کنند بعد از جدیت پاسخ سخت ایران، از دیروز سه شنبه با چمدان های بسته، خاک عراق را ترک کرد.

بسیاری از عراقی ها ابراز امیدواری کرده اند که با اخراج نظامیان آمریکا، عراق نیز از لوث جاسوس ها و مزدورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی پاکسازی شود و آرامش و ثبات به این کشور بازگردد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha