ایجاد فضاهای فرهنگی در معماری دانشگاه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد

یزد- ایرنا - معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی می گوید: تقوبت فضاهای فرهنگی و اجتماعی در کنار سایر بخش ها در طراحی معماری دانشگاه‌ها با رعایت مقررات از جمله موارد مهمی است که باید به آن عنایت خاص شود.

« فرزانه صادق مالواجرد» روز سه‌شنبه در دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاه‌ها در یزد افزود: توجه به ساختار طراحی معماری مراکز آموزش عالی با لحاظ کردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی بیشتر مدنظر قرار گیرد .

وی ادامه داد: باید در طراحی و نحوه اجرای معماری دانشگاه‌ها یک ارتباط قوی و پیوند منطقی و پیوستگی درست و مناسب در تمام بخش‌های مختلف بر حسب ضرورت پیش‌بینی شود و اقدام لازم نیز صورت گیرد .

معاون وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: در اجرای طرح‌های معماری مراکز مختلف آموزش عالی در استان‌ها باید همواره جامع‌نگر بود و از جزیی نگری و بخش‌نگری به شدت پرهیز است و تمام جوانب و نیازها لحاظ شود.

مالواجرد تصریح کرد: دانشگاه و موسسه‌های علمی در ایران هیچگاه بخشی جدا از جامعه و شهر نیستند و باید در طراحی و معماری آنها همواره به این نکته توجه داشته باشیم که بخشی از محیط شهری هستند.

وی گفت: باید فضاهای دانشگاهی به صورت منطقی و علمی بر اساس نیازها و مقررات به فضای شهری در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل و مورد استفاده درست و مناسب قرار گیرند.

معاون وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد محیطی پویا و پرنشاط در فضاهای دانشگاهی به معماری درست و بهره‌گیری از دانش روز بستگی دارد و باید این موضوع حمایت و تقویت شود.

مالواجرد گفت: ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و مردم موجب سرزندگی می‌شود و نتایج زیادی به همراه دارد که نوع معماری در آن بسیار اثربخش و تعیین‌کننده است .

وی بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و ایجاد فضای مناسب برای اقدام‌های آن به عنوان یک اولویت تاکید کرد که جزو برنامه‌های محوری دولت است .

 تعدادی از دانشگاه ها از فضاهای تاریخی اعیانی به عنوان انباری استفاده می کنند 

همچنین در ادامه  مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های کشور در مجموع ۱۷ میلیون مترمربع فضاهای اعیانی و ۲۹ هزار مترمربع عرصه با کاربری‌های متعدد و متنوع دارند.

جمشید اسماعیلی با اشاره به وجود ۱۲ هزار مترمربع فضاهای تاریخی اعیانی در دانشگاه‌های ایران افزود: برخی از این فضاها از ابتدا در اختیار دانشگاه قرار گرفته و بعضی نیز در خصوص مرمت و بازسازی آنها اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از دانشگاه‌ها نیز این فضاها را جزو عرصه‌های زائد برای توسعه دانشگاه یا به عنوان انباری مورد نظر قرار داده‌اند در حالی که این فضاهای تاریخی به عنوان گنجینه‌های ارزشمند باید مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی ، در کنار فضاهای تاریخی در اختیار دانشگاه‌ها، فضاهای فاخری نیز بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شده است که برای آیندگان به عنوان آثاری گرانبها به یادگار خواهد ماند.

این مسوول با تاکید بر این که فضاهای کالبدی دانشگاه‌ها باید به عنوان فضای شهری در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به تنوع فعالیت‌های دانشگاهی هر روز براساس ماموریت‌های جدید نیازمند افزودن فضاهای تازه‌ای در این بخش هستیم که اهمیت برنامه‌ریزی برای طراحی، معماری و حفظ و نگهداری بهینه از آنها را محسوس‌تر می‌کند.

اسماعیلی با تاکید بر این که فضای دانشگاهی میراث شهری محسوب می‌شود افزود: این فضاها تنها یک کاربرد و آن نیز آموزشی دارند، هرچند که برای رفع نیازها فضاهایی مانند خوابگاه و مراکز تجاری و غیره نیز به آنها افزوده می‌شود.

دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی با هدف تبیین نقشه راه در حوزه معماری مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری، شناسایی ایده‌های برتر در حوزه ساختمان‌ها و فضاهای مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری با شرکت ۳۰۰ نفر در دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

به گفته محمدرضا نقصان محمدی دبیر علمی این همایش از ۷۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه به مدت ۲ روز ۱۵ مقاله برگزیده به صورت سخنرانی و ۲۵ مقاله به شکل پوستر ارائه می شود.

وی افزود:  چکیده تمام مقالات همایش به همراه سخنرانی‌ها و محتوای پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی در قالب کتابچه‌ای منتشر و به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

وی اظهارداشت: این گردهمایی در راستای بهبود کیفی آموزش‌های دانشگاهی و نظر به تاثیر فضاهای آموزشی بر این مهم به مقوله معماری فضاهای دانشگاهی پرداخته است.

محورهای اصلی همایش شامل مبانی برنامه ریزی و استاندارهای فضاهای آموزش عالی و تحقیقاتی و فناوری،مرور تجربه ، نقد و بررسی فضاهای دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری ایران و جهان، مرمت، نگهداری و تعمیر فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی است.

همچنین دیگر محورهای این گردهمایی روش‌های بهینه ساخت و ساز در فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، فضاهای فاخر در دانشگاه‌های امروز ایران،کیفیت و هویت فضاهای دانشگاهی و فناوری و فضاهای دانشگاهی در بناها و بافت‌های تاریخی عنوان شد.

هم اکنون حدود ۷۰ هزار دانشجو در ۶۸ مرکز آموزش عالی و دانشگاه های استان یزد تحصیل می کنند.

این استان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha