نگاهی به فعالیت معین اقتصادی در توانمندسازی بخش مرکزی مشهد

مشهد- ایرنا- شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد به عنوان معین اقتصادی تاکنون با اجرای ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری در روستاهای این بخش زمینه اشتغال و توانمندسازی روستاییان را فراهم کرده است.

بخش مرکزی مشهد شامل یک شهر و ۶ دهستان است که بیشتر روستاهای این دهستانها ساکنان حاشیه شهر مشهد به شمار می‌روند. شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد یکی از معین‌های اقتصادی طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی خراسان رضوی است که مسوولیت توانمندسازی ساکنان منطقه سه شهر مشهد شامل روستاهای بخش مرکزی با اولویت دهستان‌های شرقی، همچنین بخش‌های زاوین و مرکزی شهرستان کلات با اولویت دهستان‌های "پساکوه" و "هزار مسجد" را برعهده گرفته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در مرحله نخست از فعالیتهای این معین اقتصادی تفاهمنامه سرمایه‌گذاری برای اجرای ۱۸ طرح به ارزش سه هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۱۳۸ نفر در ششم شهریور امسال و در هفته دولت منعقد شد که تاکنون ۱۶ طرح  به مرحله اجرا رسیده و دو طرح  باقیمانده مربوط به ایجاد نخستین شهرک صنعتی محلی در دهستان "تبادکان" مشهد و مجتمع صنفی - خدماتی مشاغل مزاحم شهری در دهستان "کنویست" این شهر هنوز اجرایی نشده است.

عباسعلی بادیانی با بیان اینکه این طرحها در زمینه‌های دامپروری، تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدماتی اجرا شده است افزود: یکی از این طرحها مربوط می شود به راه‌اندازی ۱۶ مرکز توانمندسازی شغلی بانوان با اشتغالزایی برای ۲۳۴ نفر و سرمایه‌گذاری به میزان چهار میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال با همراهی اتحادیه بانوان خیاط مشهد.

وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی به عنوان حامی مالی این معین اقتصادی، تسهیلات اشتغالزایی با نرخ ۶ درصد را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد گفت: روال کار به این صورت است که پس از انعقاد تفاهم نامه با سرمایه‌گذار و اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش و احداث واحدهای تولیدی در بخشهای مختلف، از نحوه فعالیت آنها بازدید به عمل آمده و مشکلات آنها طی نشستی با عنوان "رفع موانع تولید" با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی بررسی می‌شود و در صورت حل نشدن مشکل، موضوع به دفتر فرماندار یا استاندار ارجاع داده می‌شود.

بادیانی افزود: در مرحله دوم فعالیت معین اقتصادی مزبور، تفاهم نامه سرمایه‌گذاری برای ۴۸ طرح با حجم چهار هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۹۷۸ نفر به امضا می‌رسد که بخشی از این طرحها راه‌اندازی هشت مرکز توانمندسازی بانوان با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و پیش‌بینی اشتغال برای ۱۰۷ نفر در بخش مرکزی مشهد خواهد بود.

وی ادامه داد: فعالیت این معین اقتصادی در شهرستان کلات از دوم آذرماه سال جاری آغاز شده و تاکنون تسهیلگرانی از مردم کلات برای اجرای فعالیتهای اقتصادی انتخاب شده اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد گفت: تاکنون یک نشست با سرمایه گذار در فرمانداری کلات برگزار شده است و هفته آینده در اداره کل فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی با حضور مدیران مرتبط در حوزه اقتصاد مقاومتی، آموزشهای لازم به تسهیلگران برای فعالیت اقتصادی در روستاهای شهرستان کلات ارایه می‌شود تا روستاها در مسیر توسعه قرار گیرند.

طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی از قلعه گنج و توسط آقای رزم حسینی، استاندار کنونی خراسان رضوی در استان کرمان آغاز شد و در پی تأکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری مبنی بر الگویی بودن این طرح، مثلث مزبور در خراسان رضوی نیز اجرا شد.

علی رسولیان افزود: در این راستا ۱۴۲ شرکت عمدتا مربوط به بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی، مسوولیت توسعه روستاهای خراسان رضوی را برعهده گرفتند و ائمه جمعه، استاندار، فرمانداران، رؤسای دادگستری و نمایندگان مجلس تفاهم‌نامه‌های منعقده با این معین‌ها را امضاء و حمایت خود از آنها اعلام کردند.

وی ادامه داد: تاکنون هزار و ۱۲۹ تفاهم نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۸ هزار میلیارد تومان با ایجاد ۱۶۳ هزار شغل در چارچوب طرح مزبور به امضاء رسیده که از این تعداد هزار و ۷۲ طرح به ارزش ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سامانه ثبت شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی با تمرکز بر تمام مناطق ۱۲ گانه استان به ویژه روستاها توانسته دستاوردهای ارزشمندی برای استان و کشور به همراه داشته باشد.

رسولیان اظهار داشت: محور اصلی اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، بخش خصوصی و مردم هستند و مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارآفرینان‌، اضلاع این مثلث به شمار می‌روند و برای هر منطقه سه تسهیلگر معرفی می‌شود تا این اشخاص پس از دریافت آموزش‌های تخصصی لازم به روستاها اعزام شده و عملیات راه‌اندازی صندوق توسعه روستایی را با کمک مردم آغاز کنند.

وی اضافه کرد: شرکتهای معین اقتصادی در هر منطقه به عنوان حمایتگر تسهیلگران در راه‌اندازی صندوق های توسعه روستایی و پشتوانه‌ای برای افزایش ظرفیت این صندوق‌ها خواهند بود و بعد از ۶ ماه از راه‌اندازی صندوقی که با سرمایه‌های خرد مردم پر شده است مدیریت آن به خود مردم واگذار می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: نقش تسهیلگران در آموزش و توان افزایی مردم و ایجاد بستر اقتصاد مردم محور که هدف اساسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کلید موفقیت در برابر تحریم‌هاست اهمیت بسیاری دارد.

رسولیان افزود: تاکنون ۲۴۶ تسهیلگر در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی آموزش‌های لازم را برای توان‌ افزایی مردم در مناطق روستایی در دوره‌های ویژه این طرح فرا گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha