۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83616563
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سد بفراجرد شهرستان خلخال آبگیری شد

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83616563
سد بفراجرد شهرستان خلخال آبگیری شد

اردبیل _ ایرنا _ همزمان با سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل سد مخزنی خانقاه بفراجرد شهرستان خلخال روز چهارشنبه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا ، سد مخزنی خانقاه بفراجرد خلخال به پیشنهاد وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب شهر خلخال در بلند مدت سه ساله و همچنین بخشی از اراضی کشاورزی پایاب سد به همت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از سال ۱۳۷۳ آغاز و پس از ۹ سال مطالعات، در سال ۱۳۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

محمد حاج رسولی‌ها ،مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران در آیین آبگیری این سد، مهم‌ترین هدف ساخت سد بفراجرد را تامین آب شرب سالم و بهداشتی مردم شهر خلخال اعلام کرد. 

وی افزود: از کل ۶.۹ میلیون متر مکعب آب تنظیمی این سد مقدار ۴.۲ میلیون متر مکعب برای آب شرب شهر خلخال و بخشی نیز برای تامین حقابه کشاورزی ۱۵۰ هکتار از اراضی پایین دست به میزان ۱.۲ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ شتاب معنی‌دار و تحول بسیار بزرگی در بخش تاسیسات آبی غرب و شمالغرب کشور آغاز شده ، تشریح‌کرد: با همین روند مردم این مناطق از سرمایه‌گذاری‌های موجود بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: با تدبیر مستمر دولت تدبیر و امید هر روز شاهد تحول اساسی در بخش زیرساخت‌های بخش آب در اقصی نقاط کشور هستیم.

وی اظهارداشت: تاکنون از صندوق توسعه ملی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های صنعت آب استان اردبیل هزینه شده است و امیدواریم با تامین و تخصیص به موقع اعتبارات شاهد اتمام دیگر طرح‌های نیمه‌تمام تا پایان سال ۱۴۰۰ باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین گفت: شهر خلخال با جمعیت ۹۵ هزار نفری و با بارش میانگین ۶۰ میلی‌متر همواره با تنش آبی روبرو بوده و در استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی در این منطقه با مشکل مواجه بودیم که با احداث این سد بخش قابل‌توجهی از مشکلات آب شرب تا افق سال ۱۴۲۵ برطرف خواهد شد.

حاج رسولی‌ها بیان‌کرد: سد خانقاه بفراجرد از سال ۸۳ مورد مطالعه قرار گرفت و عملیات احداث آن عملا از سال ۹۳ شروع شد که با همت مهندسان بخش آب کشور و استان این سد امسال آبگیری شد.

وی افزود: تاکنون برای احداث این سد ۷۷۰ میلیارد ریال هزینه شده که تا پایان سال با انجام کارهای باقیمانده و اجرای همزمان طرح آبرسانی خلخال بخش قابل‌توجهی از مشکلات منطقه در زمینه آب شرب حل خواهد شد.

سد بفراجرد خلخال به‌صورت خاکی با هسته رسی با طول تاج ۴۱۰ متر و ارتفاع پی ۴۰ و عرض تاج ۷ متر و حجم کل مخزن ۶/۹۴۵ میلیون متر مکعب و حجم مفید مخزن به میزان ۶/۶۹۰میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی مخزن بطور میانگین ۵/۴ متر مکعب در کنار روستای خانقاه بفراجرد ساخته شده است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha