طرح پیشگیری از بیماری‌ها در دارالشفای امام رضا (ع) کرمان به مرحله اجرا درمی‌آید

کرمان - ایرنا - مسئول امور بیماران خاص استان کرمان گفت: طرح پیشگیری از بیماری‌ها با حضور اساتید و پزشکان برجسته داخل و خارج از کشور در دارالشفای امام رضا (ع) کرمان به مرحله اجرا درمی آید.

علی شمسی نیا روز سه‌شنبه در کمیته پیشگیری از بیماری ها با حضور پرفسور محمدرضا قاسمی فر از استرالیا و جمعی از پزشکان مطرح و تاثیرگذار افزود: چند سال قبل در صدد اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها در کرمان بودم و این برنامه اکنون با پیگیری و همراهی جمعی از پزشکان متعهد اکنون در حال تحقق است.

وی اظهار داشت: اخیرا دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها را مصوب کرده اند و استان کرمان با وجود دارالشفای امام رضا (ع) و جمع آوری تیم پزشکی مجرب در این عرصه پیشتاز است.

شمسی نیا ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که با استاندار کرمان، دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی انجام شد این طرح بزودی در دارالشفای امام رضا (ع) اجرا می شود و بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از این طرح استقبال کردند.

وی گفت: پزشکان خلاق کرمانی مقیم استرالیا در راستای حمایت از طرح پیشگیری از بیماری ها در دارالشفای امام رضا (ع) قول همکاری دادند.

وی تصریح کرد: امروز پرفسور محمدرضا قاسمی فر به منظور همکاری در اجرای طرح پیشگیری از بیماری هایی چون سرطان ها و، ام اس و تالاسمی به کرمان آمده و برای اجرای این طرح در دارالشفای امام رضا (ع) قول مساعد داده است.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی استان کرمان افزود: مقدمات طرح پیشگیری از بیماری ها بزودی در دارالشفای امام رضا (ع) به عنوان مجموعه ای ارزشمند در کرمان فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه خیرین زیادی به منظور پیشبرد اهداف و همکاری در طرح پیشگیری از بیماری ها در دارالشفای امام رضا (ع) اعلام آمادگی کرده اند از خیرین و مردم کرمان به دلیل حمایت و همکاری همه جانبه تقدیر کرد.

شمسی نیا  اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها را حرکتی بزرگ و ماندگار عنوان و تصریح کرد: ۳۵ هزار متر مربع سلامت در بخش بیماران خاص استان کرمان با کمک خیرین و حمایت مسئولان آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دارالشفای امام رضا (ع) از سال ۸۵ آغاز شده و به دلایلی در روند اجرا وقفه پیش آمد تصریح کرد: اکنون این طرح در سه فاز در تجهیز است و تاکنون افزون بر هفت میلیارد تومان برای اجرای این طرح سلامت محور و خیر ساز هزینه شده و برای تکمیل، نیازمند ۱۵ میلیارد تومان است.

مسئول امور بیماران خاص استان کرمان با بیان اینکه تعدادی از خیرین از جمله خانواده جانباز مرحوم حاج ابراهیم نقوی تجهیز دارالشفای امام رضا (ع) کرمان را تقبل کرده اند از همسر و فرزندان این خیر به دلیل همراهی در ساخت این مجموعه تقدیر کرد.

وی با اشاره به اینکه زمین دارالشفای امام رضا (ع) از طرف مرحوم جلیل مظهری اهدا شده است گفت: این زمین اکنون ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

شمسی نیا با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز نخست دارالشفای امام رضا (ع) از ابتدای سال جاری آغاز شده است اظهار داشت: یکی دیگر از خیرین به نام مرحومه مریم عبدالرحمانی منزلی را در خیابان شفا اهدا کرد که تبدیل به احسن شد و برای بیماران ام اس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت و تجهیز دارالشفای امام رضا (ع) از کمک های مردمی استفاده شده است گفت: استاندار کرمان اخیراً این مجموعه را مورد حمایت قرار داده است.

مسئول امور بیماران خاص استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث دارالشفای امام رضا (ع) هزینه شده است تصریح کرد: افزون بر ۶ هزار بیمار تالاسمی، کلیوی و ام اس در استان کرمان تحت حمایت قرار دارد.

شمسی نیا گفت: کلینیک تخصصی بیماران خاص در چهار راه خیرین شهر کرمان و با هشت هزار متر مربع زیربنا در حال احداث و تجهیز است.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی استان کرمان تصریح کرد: فاز دوم کلینیک‌های تخصصی بیماران خاص مربوط به بیماران کلیوی است که قرار است در این فاز بیماران دیابتی، فشار خون و کلیوی خدمات دریافت کنند.

وی گفت: اقدامات خوبی در کلینیک تخصصی بیماران کلیوی ارائه می‌شود به طوری که بیماران پیوند در همین کلینیک با انجام اقدامات تخصصی و آموزشی برای پیوند کلیه آماده می‌شوند.

شمسی نیا تاکید کرد: هم اکنون ۲۲۵ بیمار کلیوی در کرمان آماده انجام پیوند هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی این اقدام به تأخیر افتاده است.

وی بیان کرد: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که بیمار بعد از مراجعه به کلینیک‌های تخصصی کلیوی استان کرمان دغدغه دیگری برای درمان نداشته باشد.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی کرمان از مردم این استان خواست در صورت تمکن مالی هزینه پیوند یکی از بیماران کلیوی را تقبل کنند.

شمسی نیا تاکید کرد: بیش از هزار نفر طی سالهای گذشته با همت خیرین در استان کرمان تحت پیوند کلیه قرار گرفته‌اند.

وی ماههای آینده را زمان شکوفایی خدمات به بیماران خاص و سخت درمان استان کرمان اعلام کرد و افزود: اقدامات زیادی در شهرستان‌های مختلف استان کرمان از جمله کهنوج، جیرفت، زرند و بم برای سهل کردن درمان بیماران خاص و سخت درمان در حال انجام است.

 تکنولوژی تشخیص بیمارهای ژنتیکی در ایران وجود ندارد

پروفسور پاتولوژی سلولی و ژنتیک نیز با بیان اینکه بیماری هایی مانند تالاسمی در استرالیا اندک است گفت: استرالیا تکنولوژی مربوط به بیماری هایی چون تالاسمی را دارد اما این بیماری در این کشور کم است گفت: در حالی که تکنولوژی تشخیص بیماری های ژنتیکی در ایران وجود ندارد اما تعداد بیماران تالاسمی در ایران و بخصوص کرمان بیشتر است.

پرفسور محمدرضا قاسمی فر افزود: می خواهیم تکنولوژی آنالیز ژن ها را به ایران بیاوریم و ثابت کنیم جهش ژن ها چه تاثیری بر روی بیماران تالاسمی می گذارد.

وی دلیل آمدنش را به کرمان انجام اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی بر روی بیماران خاص عنوان کرد و اظهار داشت: از طریق مرکز دارالشفای امام رضا (ع) بر روی طرح پیشگیری از بیماری هایی چون تالاسمی و سرطلان کار و پژوهش انجام می دهیم و دانشی را که در استرالیا داریم به ایران می آوریم.

وی ادامه داد: ایران را همیشه وطن خود می دانم و می خواهم علم و نتایج پژوهش و تحقیقاتی را که در استرالیا انجام داده ایم به ایران بیاورم.

پروفسور پاتولوژی سلولی و ژنتیک تصریح کرد: گزارش نتایج تحقیقات در مورد بیماری ها به صورت چاپ مقالات برای جامعه پزشکی بین المللی بسیار مهم است.

وی افزود: می توان در این راستا پرووزه های مختلف را به دانشجویان مقطع دکترا واگذار کرد و به عنوان استادراهنما با این افراد در تحقیقات پیش برویم.

وی اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها را در دارالشفای امام رضا (ع) اقدام بزرگ عنوان و تصریح کرد: کرمان به نوعی مرکز وجود بیماران تالاسمی در کشور است و اگر ما بتوانیم این اقدامات را در کرمان پایه ریزی کنیم می توان به بیماران تالاسمی این استان و کشور خدمات ارائه کرد.

پرفسور قاسمی افزود: امیدواریم بتوانیم بار بیماری های خاص مانند سرطلان های کودکان، ام اس و تالاسمی را برای بیمار تا جایی که علم اجازه می دهد کاهش دهیم تا زندگی خوبی داشته باشد.

وی از مسئولان خواست ارکان اجرای طرح پیشگیری از بیماری ها را در دارالشفای امام رضا (ع) یاری کنند تا با خیال راحت این علم را پیش ببرند و بر جامعه تاثیر بگذارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha