تحلیل گر لبنانی: هدف آمریکا از حمله به عراق قطع ارتباط این کشور با ایران است

بیروت - ایرنا - «ناصر قندیل» تحلیل گر و سردبیر روزنامه «البِناء» لبنان گفت: هدف فشار و حمله آمریکا به عراق و درگیری مستقیم با نیروهای مقاومت برای قطع کردن راه های ارتباطی این کشور با ایران و سوریه است.

وی امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت افزود: آمریکایی ها مقر نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) در منطقه "القائم" را به رغم وجود پایگاه هایی در مکان های دیگر بمباران کردند تا راه ارتباطی میان سه کشور ایران، عراق و سوریه را قطع کنند.

قندیل اضافه کرد: آمریکا بخشی از این هدفش را از طریق درگیری و توسط نیروهای محلی عراقی با سوء استفاده از خشم مردم ناراضی از مسایل اجتماعی و معیشتی و حساسیت های مذهبی، اجرا کرد.

«هدف واشنگتن کنار زدن عادل عبد المهدی نخست وزیر مستعفی عراق بود، زیرا او با جرات توانست تصمیم خود را برای باز کردن معبر مرزی قائم و البوکمال عملی کند و این راهروی راهبردی (استراتژیک) و جغرافیایی میان ایران، عراق، سوریه و لبنان را بازگشایی کند».

سردبیر روزنامه البناء خاطر نشان کرد: آمریکا در جنگ ایران و عراق به «صدام حسین» کمک و از وی برای رویارویی با انقلاب اسلامی استفاده کرد. هنگامی که نقش صدام پایان یافت، عراق را در سال ۲۰۰۳ میلادی اشغال کرد تا بتواند به ایران و سوریه فشار بیشتری وارد کند و تسلط خود را بر منطقه و ثروت های آن عملی سازد.

به باور کارشناس و تحلیل گر لبنانی آمریکا می خواهد محور مقاومت در منطقه خاورمیانه را از هم بگسلد و به همین دلیل نیروهای مقاومت در عراق و سوریه را مورد هدف مستقیم نظامی قرار می دهد.

در حمله یکشنبه شب آمریکا به مقر تیپ ۴۵ متعلق به گردان‌های حزب الله عراق در شهرستان القائم استان الانبار ۳۵  تن کشته و دهها نفر زخمی شدند.

ناصر قندیل تاکید کرد: ایران در مرتبه نخست قرار دارد و پس از آن حزب الله لبنان، سپس مقاومت فلسطین، نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) عراق و پس از آن دولت سوریه هستند.

وی اضافه کرد: طرح آمریکا این بود که ابتدا دولت سوریه را سرنگون کند، همه توان خود را برای این هدف گذاشت، هم پیمانان خود از شرق تا غرب، از عرب تا تُرک ، از اسرائیل تا داعش را به سوریه آورد و از ذخایر و امکانات خود استفاده کرد، اما در تسلط بر سوریه و تجزیه آن شکست خورد.

نماینده پیشین مجلس لبنان گفت: آمریکا می خواست کردها و ترکیه را وادار کند که ماموریت آن را به طور نیابتی انجام دهند، اما شکست خورد. آشکار است که مسیر حوادث در سوریه به سمتی می رود که ارتش بتواند سیطره خود را بر خاک کشورش گسترش دهد.

قندیل اضافه کرد: پس از هشت یا ۹ سال از شروع جنگ سوریه، آمریکا می خواهد به یک توافق با ایران که امنیت اسرائیل را تضمین کند، دست یابد. آن ها به طور علنی گفته اند که می خواهند دوباره توافق هسته ای را امضا، بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد و زمینه تجارت جهانی و امکان فروش نفت را برای این کشور فراهم کنند، اما در مقابل، امنیت اسرائیل تضمین شود.

وی افزود: «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا آشکارا گفته حاضر است نیروهایش را از سوریه خارج کند، به شرط این که حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت نیز عقب نشینی کنند. این پیشنهاد از طریق روسیه به ایران و سوریه منتقل شد، اما با مخالفت صریح تهران و دمشق و نیروهای مقاومت مواجه شد، زیرا هدف آمریکا تسلط و امنیت اسرائیل است.

کارشناس و تحلیل گر لبنانی گفت: پس از آن آمریکا تلاش کرد با فشار بر ایران و تحریم های سنگین، مقام های تهران را وادار کند از توافق هسته ای در یک برنامه زمانی مشخص خارج شوند، زیرا نمی خواهد در رویارویی نظامی با ایران قرار بگیرد چون نتیجه این رویارویی جنگ گسترده خواهد بود و چنین جنگی زیان بسیار بالایی برای اسرائیل خواهد داشت.

قندیل افزود: مقام های کاخ سفید از رویارویی گسترده با ایران دوری می کنند و این واقعیت هنگامی که نیروهای نظامی، پهپاد جاسوسی آمریکا را در خلیج فارس سرنگون کردند، نمایان شد و واکنشی نشان ندادند، زیرا هدف حضور آمریکا در خلیج فارس به گفته خودشان اجرای اصل بازدارندگی علیه ایران است.

سردبیر البناء ادامه داد: آمریکا در حمله به مقرهای الحشد الشعبی عراق به مرحله ای از درگیری رسید که با عملیات نظامی مقاومت علیه نیروهای آمریکایی متناسب نیست؛ هدف آمریکا از این تجاوز وادار کردن نیروهای مقاومت به واکنش بود، یعنی حتی اگر آن ها انگیزه ای برای انتقام نداشته باشند، می خواستند این انگیزه ایجاد شود.

به گفته قندیل، «هدف آمریکا از این تجاوز رویارویی کامل نیست، بلکه می خواهد وساطت ها را برای ایجاد تفاهم و توافق بزرگ فعال کند و سال ۲۰۲۰ میلادی سال توافق های مختلف خواهد بود و این توافق ها نیازمند یک زمینه پرتنش و پر التهاب است».

نماینده پیشین مجلس لبنان افزود: آمریکا با تشدید درگیری در منطقه و اوج گیری بحران می خواهد بهانه ای برای عقب نشینی از عراق و سوریه فراهم کند و از فشار اسرائیلی ها بکاهد تا بعد از آن به یک تفاهم با نظارت روسیه یا اتحادیه اروپا دست یابد و عنوان آن عقب نشینی آمریکا از سوریه و عراق باشد.

«آمریکا اما در مقابل تفاهم و توافق احتمالی، خواسته های دیگری را مطرح خواهد کرد، زیرا اگر نتواند دستاوردی را در مساله امنیت اسرائیل داشته باشد باید امتیاز دیگری را بگیرد. می خواهد از حضور سیاسی در عراق و نفت آن سهمی نصیب خود کند، به خصوص که حرف و حدیث هایی در باره عملیات خصوصی سازی نفت در عراق به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار شنیده می شود».

قندیل گفت: طمع آمریکا به نفت عراق برای ده ها سال آینده است. آن ها از سوریه نفت و امکانات آن را می خواهند به ویژه این که سوریه دارای منابع نفتی و گازی بزرگی است و این ، غیر از منابع نفتی و گازی آن در دریای مدیترانه است که روسیه آن را در دست گرفته است».

وی خاطر نشان کرد: هدف آمریکا در لبنان نیز مرتبط با نفت و گاز است و می خواهد لوله انتقال نفت با توافق اسرائیل ، قبرس ، یونان، ایتالیا و برخی کشورهای جنوب اروپا احداث کند.

وزارت نیروی لبنان، حجم برآورد شده گاز طبیعی در این کشور را  ۳۰ تریلیون متر مکعب برآورد کرده که قیمت آن ۱۶۴ میلیارد دلار تخمین زده می شود و حجم برآورده شده نفت نیز ۶۶۰ میلیون بشکه بوده که قیمت تقریبی آن ۹۰ میلیارد دلار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha