«درد» و «درمان»‌ جهان اسلام

تهران- ایرنا- جهان اسلام برای احیای جایگاه شایسته خود، با چالش‌های چندوجهی هویتی، امنیتی و اقتصادی متعددی مواجه است. مقابله با این چالش‌ها نیازمند همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی است؛ کشورهایی که به گفته دکتر روحانی می‌توانند از تجربه چنددهه‌ای ایران در مقابله با انواع تهدیدات الگو بگیرند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، حضور در مالزی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی، بخش عمده‌ای از اظهارات یک هفته گذشته رئیس‌جمهوری را به تشریح مسائل جهان اسلام اختصاص داد. همچنین، بیان چالش‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا برای کشورمان، پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای، اهمیت تقویت روابط با کشورهای شرق آسیا چون مالزی و ژاپن و ... را هم می توان در اظهارات یک هفته اخیر دکتر روحانی ردیابی کرد.

این گزارش به طبقه‌بندی و بررسی مواضع و اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری در این حوزه‌ها طی یک هفته منتهی به یکشنبه اول دی ماه پرداخته است.

چالش‌های جهان اسلام

دکتر روحانی روز پنجشنبه ۲۸ آذر در افتتاحیه اجلاس سران کوالالامپور۲۰۱۹ به بیان چالش‌های پیش روی جهان اسلام پرداخت. به گفته روحانی، جهان اسلام در سطوح ملی و بین‌المللی با چالش‌های نوظهوری مواجه است که مسیر توسعه و پیشرفت را ناهموار نموده است. به گفته رئیس‌جمهوری مهم‌ترین این چالش ها را می‌توان چنین برشمرد:

۱- چالش های فرهنگی و هویتی:

خطرِ تضعیف هویت ملی و اسلامی، فاصله گرفتن نسل جوان از هویت خود و غلبه فرهنگ های بیگانه، جدی ترین تهدید برای جهان اسلام است. پیشتازی غرب در توسعه تکنولوژی‌های جدید، به نقطه قوت آنان در تحمیل جریان خبری، فرهنگ مصرفی و سبک زندگی‌غربی تبدیل شده‌است. تلاش مشترک برای جبران عقب‌ماندگی در فناوری‌های اطلاعاتی، حرکت به سمت شبکه‌های ارتباطیِ ملی و منطقه‌ای و افزایش سهم کشورهای اسلامی در اقتصاد دیجیتال نقشه راه آینده ما برای مواجهه با این چالش است.

۲- چالش‌های امنیتی:

متاسفانه جهان اسلام از غربی ترین نقطه در شمال آفریقا تا دورترین نقطه در شرق آسیا گرفتار معضلات و تهدیدات جدی امنیتی است؛ از تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی که روزانه از مردم فلسطین قربانی می گیرد، تا تهدیدات نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه مجموعه ای از کشورهای اسلامی، و تا تهدید تروریسم و افراطی گراییِ فکری و رفتاری در برخی جوامع اسلامی، که زمینه را برای مداخلات خارجی در این جوامع فراهم کرده است. جنگ در سوریه و یمن، و اغتشاش و نابسامانی در عراق، لبنان، لیبی و افغانستان نتیجه ترکیب افراطی‌گری داخلی و مداخله جویی خارجی است.

۳- چالش‌های توسعه نیافتگی:

آسیب‌هایی مانند ضعف حکمرانی، فقر، بیکاری، فساد، خشونت‌ و افراطی‌گریِ فزاینده و فرساینده، ثبات و حاکمیت ملی را دربخشی از جهان اسلام در معرض خطر قرار داده است. مسائل کلانی چون جهانی شدنِ اقتصادی و اجتماعی، بروز گفتمان های جدید در عرصه مردم‌سالاری و حقوق بشر، توجه روزافزون به قدرت های نرم‌افزاری، افزایش سطح دسترسی به اطلاعات، و رشد فزاینده بازیگرانِ غیردولتی، بر ابعاد این چالش می افزاید. سیاست‌گذاری‌های آرمان‌خواهانه اما واقع‌گرایانه در عرصه توسعه، اکنون یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

۴- چالش‌های اقتصادی:

تحریم اقتصادی امروز به مهم ترین ابزار سلطه طلبیِ استکباری تبدیل شده است. درهم‌تنیدگی نظام‌های اقتصادی، تجاری و مالی بین المللی با نظام اقتصادی آمریکا و دلاریزه شدن اقتصادهای ملی و جهانی، این امکان را برای ایالات متحده فراهم کرده تا سلطه‌جویی خود را با «تهدیدات تحریمی» و «تروریسم اقتصادی» پیش برده و خواسته‌های نامشروع خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند. جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی خود از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا پیش بینی کند. واقعیت آن است که کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی، مکمل یکدیگر هستند و ایجاد سازوکارهای خاصی برای همکاری های بانکی و مالی میان کشورهای اسلامی، استفاده از پول ملی در تجارت متقابل، عقد موافقتنامه های تجارت ترجیحی در جهان اسلام، سرمایه گذاری در زمینه‌های دارایِ مزیت نسبی و دیگر ایده‌هایی از این دست باید مورد توجه کارشناسان اقتصادی جهان اسلام قرار گیرند.

مولفه‌های قدرت در جهان اسلام

دکتر روحانی روز پنجشنبه ۲۸ آذر در افتتاحیه اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹ در مورد راه‌حل‌ چالش‌های جهان اسلام هم اظهار داشت: اگر ما به ظرفیت های ملی و اسلامی خود برگردیم و به قدرت های درونی خود اتکا کنیم، می‌توانیم تمام چالش‌هایی را که برشمردم به فرصت‌رشد و ارتقا تبدیل کنیم. اینجانب ظرفیت‌های زیر را اصلی‌ترین مولفه های قدرت در جهان اسلام می دانم:

۱- دین اسلام رکنِ هویت‌بخش در میان ما مسلمانان است. اسلام برای ما هم مبدأ است، هم مقصد است و هم مسیر. اراده الهی برآن بوده که مسلمانان با الگوپذیری از پیامبر مکرم اسلام، مسیر اعتدال را در پیش بگیرند تا الگوی جهانیان شوند: وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا

۲- مردم مهم‌ترین منبع قدرت هستند. مردم‌‍‌سالاری، آن‌گاه که با دین‌باوری همراه شود، همراهی مردم و بسیج ظرفیت های امت اسلام را بدنبال خواهد داشت. بسط عدالت اجتماعی، تأمین امنیت سیاسی و فرهنگی، و حق برخورداری از زندگی شرافت‌مندانه و حاکمیت شایسته، از اساسی‌ترین مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و مهم ترین عوامل همراهی مردم است.

۳- علم و فناوری کلید قدرت و پیشرفت است. العِلمُ هو السلطان.

دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن پیروز شود. جای تاسف دارد که اکنون کشورهای اسلامی برای نیازهای علمی و فناورانه خود ناچار به مراجعه به غیر هستند. نسل جوان ما چشمه های پایان ناپذیر خلاقیت و امیدآفرینی هستند و جنبش آموزش، پژوهش و نوآوری، اولویتِ امروز و فردای جهان اسلام است.

۴- همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی یک اصل بی‌جایگزین است. هم افزایی ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی، جهان اسلام را به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی تبدیل می‌کند و انباشت ظرفیت های علمی و فناوری در کشورهای اسلامی می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند و زمینه های سلطه دیگران را از بین ببرد. جای تاسف است که سازوکارها و نهادهای موجود در جهان اسلام که با همین هدف طراحی شده‌اند تاکنون در دستیابی به اهداف و مقاصد خود ناکام مانده‌اند.

تبیین تجربه ایران در مقابله با چالش‌های جهان اسلام

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه ۲۸ آذر در افتتاحیه اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹ به بیان تجربه ایران در مبارزه با چالش‌های جهان اسلام پرداخت و تصریح کرد: وقتی از امیدواری نسبت به مقابله با چالش‌ها و مشکلات در جهان اسلام سخن می‌گویم، تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران را پیش روی خود دارم. کشور من چهاردهه است که با انواع تهدیدها و دسیسه‌ها روبرو بوده، اما از هر تهدید و چالشی، قوی‌تر و آبدیده‌تر، بیرون آمده است؛ آن گونه که امروز به عنوان الگوی ایستادگی و استقامت شناخته می شود. ایران پس از انقلاب اسلامی سه موج سهمناک را با سرافرازی پشتِ ‌سرگذاشته ‌است.

۱- تروریسم – از ابتدای دهه هشتاد میلادی تاکنون کشور من با پدیده شوم تروریسم در داخل و خارج خاک خود مواجه بوده است. به جرات می توان گفت که بیشترین مبارزه و بزرگترین موفقیت‌ها در مقابله با تروریسم متعلق به مردم ایران است.

۲- جنگ – هشت سال مقاومت در جنگ گسترده ای که به ایران تحمیل شد، اگر چه هزینه های سنگین مادی و انسانی به همراه داشت اما کشور را در حوزه دفاعی خودکفا کرد و امروز، این توان بومی است که بازدارندگی دفاعی ایران را تضمین می‌کند.

۳- تحریم – بیش از چهار دهه است که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد. اخیرا آن‌ها با تحمیل سنگین‌ترین تحریم های به اصطلاح فلج کننده، بدنبال فروپاشی یا تسلیم جمهوری اسلامی بوده‌اند. در حالی که فقط از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، یعنی بعد از خروج آمریکا از برجام، تاکنون بیش از ۹۳ اقدام تحریمی توسط آمریکا علیه ایران صورت گرفته است، امروز اقتصاد ایران به مرحله ثبات بازگشته و شاخص های اقتصادی رو به بهبود هستند، تا آنجا که در همین شرایط، اصلاحات اقتصادی در جریان است و بودجه جاری کشور اکنون کاملا مستقل از نفت تدوین و به مجلس تقدیم شده است.

اتکا به خداوند، بهره گیری از اصول و ارزش های اسلامی، اتکای به مردم و توانمندی های داخلی، و بالاخره توجه به علم و فناوری، رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران است. اعتقاد دارم این الگو می تواند در خدمت جهان اسلام قرار گیرد.

راه‌حل غلبه بر چالش‌های جهان اسلام

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه ۲۸ آذر در افتتاحیه اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹ همچنین به بیان راه‌هایی برای حل بحران جهان اسلام پرداخت.

دکتر روحانی در این نشست در این خصوص گفت: بحران‌های متعدد در منطقه خاورمیانه، به خصوص در یمن، افغانستان، سوریه و لیبی از مصادیق بارز سیاست‌های غیرمسئولانه و تفرقه‌افکنانه هستند. برای حل مشکلات درون جهان اسلام معتقدیم باید بسترهای لازم برای گفت‌وگو و تعامل از طریق رواداری نسبت به اندیشه‌های مختلف اسلامی، و احترام به حاکمیت‌های ملی فراهم گردد. اینجانب به سهم خود ابتکار «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» و نیز طرح «صلح هرمز» را در اجلاس‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نموده‌ام که هر دو بر محور گفت‌وگو و تعامل قرار دارند؛ گفت‌وگوهای داخلی، گفت‌وگو با همسایگان، با کشورهای منطقه و با همه جهانیان. اصرار به صلح و دوستی و پرهیز از خصومت و دشمنی، نشانه ایمان ما به آموزه‌های متعالی اسلام اعتدالی و اسلام رحمانی است و تحقق آن را وعده الهی می‌دانیم.

روحانی افزود: به عنوان آغازی برای رسیدن به این اهداف، مایلم طرح‌های اجرایی زیر را پیشنهاد نمایم؛

۱. تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛

۲. تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و « امنیت سایبری» برای پیش‌گامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی؛

۳. تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها.

مهمترین مسائل جهان اسلام

حجت‌الاسلام روحانی در افتتاحیه اجلاس سران کوآلالامپور۲۰۱۹ با تاکید بر اینکه حل این مشکلات بدون همکاری و همبستگی میان کشورهای اسلامی مقدور نیست، به آوارگی هفتاد ساله فلسطینیان اشاره کرد و گفت: فلسطین از زخم های مزمن جهان اسلام است و این موضوع باید به طور جدی در کنفرانس کوالالامپور مورد توجه قرار گیرد

رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع فلسطین گفت: لازم می‌دانم به موضوع فلسطین اشاره کنم. که همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است و غفلت از آن و پرداختن به مسائل فرعی و تفرقه‌افکنانه یک انحراف بزرگ خواهد بود. فلسطین راه مقاومت را برگزیده‌است و در این مسیر از پشتیبانی ملت‌های مسلمان برخوردار است.

حجت‌الاسلام  حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با «سلطان عبدالله» پادشاه مالزی هم سه موضوع فلسطین، دخالت قدرت های بزرگ در مسائل داخلی مسلمانان، و ضرورت پیشرفت های علمی و اقتصادی را مهم ترین موضوعات جهان اسلام دانست.

بهای سنگین جریان فکری افراطی و تفریطی برای جهان اسلام

رئیس‌جمهوری روز پنج شنبه طی سخنانی در میزگرد اولویت های توسعه و چالش ها در اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹، با بیان اینکه همه ما برای گشودن مسیر عزت و سربلندی امت اسلامی مسئولیت تاریخی بر دوش داریم، تاکید کرد: امروز وقت آن است که به جایگاهی شایسته و سزاوار برای امت اسلامی بیاندیشیم.

در بخشی از متن سخنرانی رئیس شورای عالی امنیت ملی دراین نشست  آمده است:

ما مسئولیتی مهم تاریخی بر دوش داریم که مسیر عزّت و سربلندی دنیای امّت اسلامی را بگشائیم و موانع پیشرفت و مشارکت آنان در راه رشد و اعتلاء جامعه بشری را از سر راه برداریم. اطمینان دارم که با این ایده و آرزو در این نشست حضور پیدا کرده اید که تمدن اسلامی قادر است عصرطلایی خود را در شرایط جدید دنیای امروز تجربه کند.

افول تمدن اسلامی زمانی آغاز شد که جریاناتی تنگ‌نظرانه و متعصبانه به فقه اسلامی نگاه کردند و متأسفانه برخی از آنها نقش خرد و تجربه بشری را در مدیریت جوامع نادیده ‌گرفتند در حالی که اسلام به ما توصیه می‌کند که ۲ رسول برای هدایت شما فرستادیم یک رسول باطنی شما که عقل شما است و یک رسول ظاهری که آن پیامبر اسلام(ص) است.

بنابراین، این توصیه پروردگار و پیامبر را کنار گذاشتیم و از عقل و دانش و خرد خودمان و همچنین علم سایر ابناء بشر به خوبی استفاده نکردیم در حالی که اسلام  به ما گفته بود الْحِکْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، هر کجا حکمت و دانشی وجود دارد به آنجا بروید و به ما پیامبر اسلام(ص) امر کرده بود که همانند عبادت و نماز، دانش، علم و فراگیری دانش و علم هم بر شما ضروری و لازم است.

اینگونه تفکر متحجرانه بود که متأسفانه جوامع اسلامی را از پیشرفت دور کرد و یک فکر افراطی را در جامعه اسلامی بوجود آورد که این فکر افراطی هم به تمدن و پیشرفت ما صدمه زد و هم آسیب جدی بر چهره واقعی اسلام وارد کرد و همان که می‌بینیم جریان تکفیری و افراطی دنیای امروز در واقع جهل، تعصب، کشتار و ویرانی را در جامعه ما شایع کرده است.

در برابر افراطی که ما را از عقل، خرد و تجربه دیگران باز می‌داشت یک تفکر، تفریطی دیگر هم در جهان اسلام آغاز شد و آن اینکه به ما گفت برای پیشرفت راهی وجود ندارد، مگر اینکه از الگوهای غربی به طور کامل تبعیت کنید و به ما گفت هرگونه پیشرفت و توسعه جوامع اسلامی در صورتی امکان‌پذیر است که از باورهای دینی‌تان فاصله بگیرید و از سنت‌های ملی‌تان دور بشوید و کاملاً به غرب، راه و الگوی غرب ایمان بیاورید و این همین بود که متأسفانه در برخی از کشورهای اسلامی بخاطر تقلید کامل از الگوهای غربی و بی توجهی به سنت‌های ملی و باورهای دینی جوامع اسلامی را از هویت‌ خودشان بازداشت. بخاطر این دو جریان فکری افراطی و تفریطی متأسفانه جوامع اسلامی بهای بسیار سنگینی را  پرداختند.

امروزه بر همگان آشکار شده که در دراز مدت، توسعه‌گرایی بدون توجه به ارزش‌های تاریخی و باورهای دینی می‌تواند اثرات بسیار مخربی را برای جوامع ما داشته باشد. کم توجهی به بعد فرهنگی توسعه مانع خلاقیت و نوآوری ملی می‌شود و از ظرفیت جامعه برای مقابله با  الگوهای ناخواسته خارجی می‌کاهد. الان وقت آن است که به جایگاهی بیاندیشیم که امتِ مسلمان سزاوار و سرافراز به آن است. امت اسلام بر سریرِ شایسته خود نخواهد نشست مگر آنکه سررشته الفت را باز یابد و بندهای خشم و نفرت را میان مسلمان‌ها بردارد. اگر خود را برای همکاری کامل با جامعه اسلامی و برادرهای خودمان آماده نکنیم باز هم باید متأسفانه شکست را تجربه کنیم، از اسلام آموخته‌ایم که اسلام در پی برخورد و جنگ تمدن‌ها نیست، تمدن اسلام، تمدن تحمل دیگران، دعوت از دیگران و همزیستی با دیگران است.

حوزه‌های همکاری ایران با کشورهای اسلامی

رئیس‌جمهوری روز پنج شنبه در ادامه سخنان خود در میزگرد اولویت های توسعه و چالش ها در اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹ گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشورهای مسلمان است.

در بخشی از سخنرانی رئیس‌جمهوری در این نشست آمده است:

 ثمره سرمایه گذاری گسترده در آموزش عالی و تربیت دانشمندانِ جوان ما خوشبختانه کشور ما را در رده‌های بالای علمی منطقه‌ای و جهانی قرار داده است و خوشبختانه در برخی از رشته‌ها از جمله نانو و بیوتکنولوژی، علوم شناختی و دانش صلح آمیز هسته‌ای توفیقات بسیار خوبی را امروز به دست آورده‌ایم و خوشبختانه در تحقیقات و صنایع دفاعی امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که به خوبی در برابر تهدیداتی که علیه ما است می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم و در برخی از صنایع دفاعی‌مان صنعت ما قابل رقابت با صنایع کشورهای پیشرفته است و این نبود مگر در سایه بیداری نسل جوان امروز ما در کشور برای فراگیری، یادگیری و در کنار فرهنگ دینی و ملی خود.

از طرف دیگر مردم‌سالاری اسلامی در کشور ما زمینه مشارکت فعال همه مردم را در سرنوشت خودشان فراهم کرده است.

عامل اصلی که ابرقدرت ها در طول ۴۱ سال گذشته نتوانستند استقلال و حکومت ما را مورد صدمه قرار دهند به دلیل مردم سالاری و مشارکت بود. ما تقریبا در هر سالی یک انتخابات بزرگ و ملی و عمومی را شاهد بودیم در ۴۰ سال گذشته ۳۸ انتخابات برگزار کردیم و مردم ما آینده خود را با صندوق آرا تعیین می کنند و در دنیای امروز بدون مشارکت مردم استقلال کشور و توسعه کشور امکان ناپذیر است و خوشحالیم که توانستیم فرهنگ دینی خود را در کنار دموکراسی ، مردم سالاری، صندوق آرا و رای ، مشورت و نظر مردم قرار بدهیم که خداوند هم در قرآن به ما امر کرده و گفته است: و امرهم شورا بینهم این دستور اسلام به ماست که با مشارکت یکدیگر تلاش کنیم و بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

امروز روز تصمیم برای پیشرفت دنیای اسلام بر پایه همکاری است ما باید در کنار یکدیگر با هم همکاری کنیم و زمینه های بسیار متعددی برای هم افزایی امروز در دنیای اسلام وجود دارد. مهم این است که ما بتوانیم با گام های سنجیده و حساب شده زمینه را برای همکاری گسترش دهیم.

به نظر ما در بخش اقتصادی ما در پنج حوزه می توانیم به هم نزدیک تر شویم و مشارکت کنیم.

حوزه اول همکاری های مالی، همکاری های پولی، بانکی و بیمه ای است. ما می دانیم که امروز بسیاری از تحرکات اقتصادی ما وابسته به بیمه خارجی و کشورهای بزرگ است، در حالی که ما کشورهای اسلامی قادر هستیم با سرمایه گذاری هم یک بیمه ای را ایجاد کنیم مخصوصا در زمینه حمل و نقل تا خودمان را از وابستگی نجات دهیم. امروز در شرایط تحریم بیمه کشورمان با برخی از بیمه های کشورهای دیگر توانستیم با هم مشارکت کنیم و بتوانیم بیمه های مورد نظر خودمان را به وجود بیاوریم. در زمینه بانکی امروز باید با پول ملی خود با هم مشارکت کنیم و بدون پول ملی و با تکیه بر دلار قادر نیستیم استقلال اقتصادی خود را حفظ کنیم.

زمینه دیگر زمینه فناوری های نوین است در این زمینه کشورهای اسلامی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتند و ما شاهد آن هستیم که در زمینه فناوری های نوین قادریم روی پای خود بایستیم و خودمان اخیرا در زمینه مساله نفت و گاز به خاطر تحریم دیدیم که نیازمند به برخی از صنایعی هستیم که باید روی پای خود بایستیم و به همین دلیل شروع به ساخت توربین ها و کمپرسورها کردیم. باز در توربین و کمپرسور کاملا روی پای خود ایستادیم و نیازی به خارج نداریم. و این برای ما مهم است که در دنیای اسلام قدرت داریم در کنار همدیگر این صنایع را تکمیل کنیم.

 مورد سوم تجارت است ما در دنیای اسلام به ویژه در زمینه کالاها و خدمات حلال می توانیم در کنار هم قرار بگیریم. امروز در دنیای حتی پیشرفته صنعتی غذای حلال جایگاه ویژه ای دارد و حتی غیرمسلمانها به مارک و غذای حلال روی آورده اند و ما می توانیم در بازار دنیا با همکاری همدیگر حرکت بسیار بزرگی را در زمینه خدمات و کالاهای حلال ایجاد کنیم.

مورد بعد حمل و نقل فرامرزی است. در صنعت حمل و نقل فرامرزی و خدمات مرتبط با آن ، می توانیم با همکاری هم به همدیگر یاری و کمک کنیم.

موضوع بعد موضوع گردشگری است. در دنیای اسلام فرصت بسیار خوبی برای گردشگری داریم هم از لحاظ فرهنگی ، تاریخی ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و هم از لحاظ تنوع آب و هوایی و هم در زمینه های خدماتی از قبیل سلامت، توانمندی هایی داریم که می توانیم گردش و صنعت گردشگری را توسعه دهیم.

با پیدایی فناوری جدید بلاکچین (block chain) ما امروز می توانیم با همکاری بانک های مرکزی خود رمز ارز واحد کشورهای اسلامی را بنیان گذاری کنیم همان که در گذشته آقای ماهاتیر محمد دنبال دینار اسلامی بود شاید امروز بتوانیم با این فناوری واحد پولی جدیدی را در دنیای اسلام به وجود بیاوریم و از مزایای پول های دیجیتال استفاده کنیم و بتوانیم از نوسانات شدید سفته بازانه در مصونیت قرار بگیریم.

برای حمایت از نوآوری و توسعه در فناوری های نوین می توانیم صندوق سرمایه گذاری مشترک خطرپذیر را با هم تاسیس کنیم و این صندوق می تواند از همه استارت آپ ها و فناوری های نوین دنیای اسلام به خوبی حمایت کند.

عرصه دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم همکاری مشترک ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. پیشنهاد می کنم موضوع طراحی و راه اندازی شبکه گردشگری ، شبکه اطلاعاتی و ارتباطی بین کشورهای اسلامی ، تحقیقات مشترک در زمینه هوش مصنوعی و تأسیس بازار محصولات فرهنگی و رسانه ای کشورهای اسلامی را در دستور کارمان قرار دهیم. می توانیم روی یک برنامه عمل کوتاه مدت و میان مدت با همدیگر توافق کنیم و سازوکاری را برای پایش مستمر مسائل و ارائه راه حل واقع بینانه و عملی فراهم کنیم.

برای همگان روشن باشد که هدف این حرکت جدید که آن را می توانیم «مجمع توسعه اسلامی» بنامیم IDF چیزی که هدف آن اعتلای جوامع مسلمان و ارتقای سطح مشارکت آنان در حرکت جامعه بشری است این حرکت آرمان های مشترک همه مسلمان ها را دنبال می کند و هرگز علیه مصالح هیچ مسلمانی یا هیچ جامعه اسلامی حرکت نخواهد کرد.

تبیین سیاست‌های منطقه‌ای ایران

بخشی از اظهارات یک هفته اخیر رئیس دستگاه اجرایی به تبیین سیاست‌های منطقه‌ای ایران اختصاص داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز جمعه ۲۹ آذر در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشورهای منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه هایی نیز برای سران کشورهای منطقه ارسال شده است.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز اظهارداشت: ایران همواره به مسئولیت خود در تامین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج فارس توسط کشورهای بیگانه بهم ریخته است.

دکتر روحانی تصریح کرد: برای امنیت منطقه باید ریشه یکجانبه گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیر از همکاری بر اساس قواعد بین اللملی را تعقیب می کنند بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.

رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه ۲۶ آذر پیش از عزیمت به مالزی هم با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی های گسترده ، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و  فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آنها مواجه است.

دکتر روحانی افزود: معتقدیم مسایل منطقه تنها از راه گفتگو حل و فصل خواهد شد. بنابراین این یک قدم مهم و جدیدی برای دنیای اسلام است با یک ترکیب خاص از کشورهای بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای اسلام که می‌دانیم برخی از این کشورها از لحاظ توسعه‌ای و نظامی و انرژی پیش رفته‌اند و جایگاه خاصی دارند. در مجموع برای این اجلاس جهت دنیای اسلام،  اهمیت فراوانی قایل هستیم.

تقبیح تحریم‌های آمریکا

تقبیح اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج یکجانبه از برجام و تحریم علیه کشورمان، بخشی از اظهارات یک هفته گذشته دکتر روحانی را تشکیل داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه ۲۹ آذر پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی گفت: فکر می‌کنم هیچ مانعی امروز در روابط ایران و ژاپن وجود ندارد، مگر تحریم غیرقانونی آمریکا و نسبت به این تحریم شما کاملاً مطلع هستید که بر خلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ است. بنابراین آمریکا متأسفانه بر کشورها فشار می‌آورد که بین قانون و مقررات و اراده دولت آمریکا یکی را انتخاب کنند.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: همه می‌دانیم قطعنامه ۲۲۳۱ از همه کشورها خواسته روابط اقتصادی و تجاری معمولی خود را با ایران معمول دارند. اگر در اختلافاتی که بین ما و آمریکا وجود دارد، موردی باشد که کسی تردید کند، آمریکا یا ایران مقصر است، حداقل در این مورد اخیر تحریم، هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد. یعنی ما یک توافق ۷ جانبه داشتیم و همه ما به این توافق متعهد بودیم و بدون هیچ دلیلی آمریکا از این توافق خارج شد.

بعدها نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد عربستان اعلام کردند که ما به آقای ترامپ فشار آوردیم تا از توافق هسته‌ای خارج شود و این یکی از رسوایی‌های تاریخی است که کشوری بخاطر منافع کشور دیگر مقررات بین‌المللی را زیر پا بگذارد. به اعتقاد ما توافق هسته‌ای به نفع همه ملت‌ها و دولت‌هاست.

روحانی افزد: ما در زمینه این که با آمریکا بتوانیم راجع به مسائل مان بحث کنیم مشکلی نداریم جز اینکه آنها باید از مسیر خطایی که در این یک سال و نیم رفتند، برگردند. به هر حال ما نباید خطاکار و کسی که قانون را زیر پا گذاشته ،تشویق کنیم و به او جایزه بدهیم اما در عین حال نیز نباید راه را ببندیم که اگر خطاکار به اشتباه خود پی ببرد و بخواهد اشتباه خود را جبران کند راه به رویش بسته باشد. همه ما باید برای زندگی امن تر، بهتر و راحت تر و روابط دوستانه تر تلاش کنیم.

آمریکا می گوید ما راجع به مواد غذایی و دارویی هیچ گونه مشکلی برای ایران ایجاد نکردیم  اما شما به خوبی می دانید وقتی سیستم بانکی را دچار مشکل کردند همه این تحرکات اقتصادی با مشکل مواجه می شود. ما در منطقه خودمان آنچه راجع به آمریکا دیدیم راهبردهایشان خطا بوده و همواره فکر و طراحی شان با اشتباه محاسباتی توام بوده است. در افغانستان ، عراق، سوریه، یمن و هم در فلسطین همه جا دچار خطا شده اند از جمله راجع به ایران.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز جمعه ۲۹ آذر در مذاکرات مشترک با "آبه شینزو" با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران بعد از خروج غیر متعهدانه این کشور از توافق برجام، اظهار داشت: خروج یک جانبه آمریکا از تفاهم نامه های بین المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می کند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه کشورها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند، گفت: تحریمهای آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می شود و کشورهایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می کنند باید با این کار آمریکا نیز مقابله کنند. ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تامین منافع خود انجام داده و خواهد داد و از طرف های دیگر در برجام نیز می خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند. بی تردید این اقدام، رمز بقاء این تعهد بین المللی خواهد بود و کشورها می توانند با پایبندی و عمل به تعهدات خود، امریکا را به اصلاح اشتباهات و بازگشت به مسیر درست و قانونی مجبور کنند.

دکتر روحانی در دیدار با آبه شینزو هم  با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های بی سابقه اقتصادی علیه ملت ایران به سود هیچکس نبوده است ، افزود: بدعهدی آمریکایی ها نه تنها ضربه به یک توافق بزرگ بین المللی بود بلکه آسیب و ضربه به صلح و روابط سیاسی دوستانه میان کشورها است. روش غیرقانونی آمریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام نشان داد که این اقدام ضربه به یک توافق بین المللی و صلح و امنیت بود و در واقع نه برای آمریکا و نه هیچکدام از طرف های  برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت – باخت برای هیچکس ندارد

حجت‌الاسلام والسلمین دکتر حسن روحانی که روز چهارشنبه ۲۷ آذرهم  در دیدار با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات مسلمانان بدلیل دخالت های آمریکا، نظیر تحریم علیه ایران است.

دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم آمریکا علیه ایران با وجود قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اجرا شده است و آمریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا در تحریم علیه ایران بدلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در ۵ ماه گذشته برغم فشارهای حداکثری آمریکا، ما توانسته ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.

پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی گفت: برای حل مسأله نیز هیچ راهی وجود ندارد به جز اینکه آمریکا از مسیر اشتباه و خطایی که انتخاب کرده ، بازگردد. یکی از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها این است که در معامله در بحث و در توافق ممکن است کمی سخت‌گیر باشیم اما وقتی توافق و امضاء کردیم در هیچ شرایطی امضاء مان را زیر پا نخواهیم گذاشت.

دکتر روحانی افزود: در توافق هسته‌ای حداقل ۲ دستاورد بزرگ داشتیم، دستاورد اول این بود که به دنیا ثابت کردیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و حاضریم همه گونه نظارت‌های بین‌المللی را بپذیریم در صورتی که رفتار کشورهای بزرگ با ما رفتار عادی باشد. دستاورد دوم این بود که به دنیا ثابت کردیم که پای تعهدات خودمان می‌ایستیم و علیرغم اینکه طرف تعهد به بخشی از تعهداتش عمل نکرده و یا یکی از آنها به طور کامل خارج شده ما همچنان در تعهدمان خودمان باقی هستیم. البته پس از اینکه مدت زیادی صبر کردیم و بعد از این صبر، اگر ببینیم که از این توافق هیچ نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود و صرفاً ناچاریم بعضی از تعهدات‌مان را اجرا کنیم، به طور طبیعی تصمیم بعدی ما ممکن است ادامه این تعهد نباشد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: معتقدیم، صلح، امنیت، ثبات و رفتار انسانی متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز به نفع همه کشورهای دنیا خواهد بود. در یک جایگاه بسیار مهم جغرافیایی قرار گرفتیم و کاملاً به امنیت منطقه‌مان و آبراه‌ها متعهد هستیم. در طول بیش از ۲ قرن گذشته ایران هیچگاه آغازگر هیچ جنگ و تجاوزی نبوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز هم از جنگ نفرت داریم و علاقمندیم اگر مشکلی با کشوری داریم از طریق گفتگو آن را حل و فصل کنیم. دنبال سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای هم نبوده و نخواهیم بود و شما می‌دانید هم شما قربانی سلاح جمعی بودید و هم ما. شما قربانی سلاح هسته‌ای بودید و ما قربانی سلاح شیمیایی. اما متأسفانه فشار آمریکا بر ایران و کشورهای دیگر یک واقعیت تلخ است که امروز با آن روبرو هستیم. مهم این است که در این شرایط سخت باز هم راهی را پیدا کنیم که با هم تجارت و مراوده داشته باشیم و به نفع دو ملت گام برداریم.

رئیس‌جمهوری در مذاکرات مشترک با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن هم با تاکید بر اینکه کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی ها از عمل به تعهداتشان در چارچوب مفاد برجام بوده است، تصریح کرد: معتقدیم برجام یک الگوی موثر برای رسیدن به صلح و دوستی میان همه کشورها است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هر تلاش و کوششی از سوی کشورها برای حفظ برجام و تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه و جهان استقبال می کند، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در چارچوب منافع خود از هیچگونه مذاکره و توافقی در این زمینه رویگردان نیستیم. طی این سالها ایران ثابت کرده که با منطق و گفت و گو منافع خود را تامین می کند و همیشه معتقد بوده که با منطق مذاکره و افق برد – برد می توان به توافقات موثر و پایدار رسید.

حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه ۲۷ آذر در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم مالزی هم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم خواست برای جهانیان روشن سازد که ابهامات و مشکلات با دیگر کشورها را از راه مذاکره قابل حل و فصل می دانیم.

دکتر روحانی ادامه داد: در ذهن برخی ها در داخل و خارج از کشور اینگونه مطرح بود که یا ایرانی ها یا طرف مقابل اهل گفت و گو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت و گو حل و فصل کرده و روابط نزدیک تری با کشورها داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری افزود: در موضوع مهم هسته ای به عنوان یک مسئله پیچیده بین المللی که شورای امنیت سازمان ملل هم وارد آن شده و منجر به صدور قطعنامه شده بود، ثابت کردیم که ایران اهل گفت‌وگو است. در یک مقطعی طرف مقابل هم استقبال کرد و توانستیم با ۶ کشور بزرگ جهان به توافقاتی دست یابیم و در مرحله بعد هم بعد از خروج یک طرفه آمریکا از برجام، نشان دادیم که ایران قول خود را زیر پا نگذاشته و ثابت کردیم که ما به تعهدات خود عمل می کنیم و به آن پایبند خواهیم بود البته تا جایی که طرف مقابل هم پایبند باشد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سال ۹۷ آمریکایی ها بدون دلیل و بهانه ای به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شدند و توقع داشتند که همه کشورها از آنها پیروی کنند که خوشبختانه در این زمینه موفق نبودند و هم پیمانان آمریکا و طرفین مذاکره با ما، کار آمریکا را تایید نکرده و حتی آن را محکوم کردند.

تلاش‌های دولت برای غلبه بر تحریم‌ها

بخشی از اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهوری به بیان تلاش‌های دولت برای غلبه بر تحریم‌ها اختصاص یافت. حجت‌الاسلام روحانی پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی گفت: علیرغم فشار یک سال و نیم گذشته آمریکا بر ما توانستیم به اقتصادمان ثبات ببخشیم. بعد از یک تلاطم اقتصادی از ۵ ماه پیش روند حرکت اقتصادی ما در مسیر صحیح و ثبات قرار گرفته است. علیرغم اینکه در سال گذشته رشد منفی اقتصادی داشتیم، پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. روند تورم در ماه‌های گذشته کمی مهار شده و معتقدیم در سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت.

دکتر روحانی افزود: در شرایط تحریم شرکت‌ها و دولت‌ها راه‌های مختلفی را برای ادامه روابط اقتصادی و تجاری با ما پیدا کردند. در بعضی از کشورها یک ساز و کار ویژه‌ای را یافتیم و با آن ساز و کار ویژه بدون سیستم بانکی به روابط اقتصادی‌مان ادامه می‌دهیم. با برخی از کشورهای دیگر با ارز ملی و پول ملی خودمان تبادل مالی داریم و در بعضی از کشورها هم تهاتر کالا به کالا را انتخاب کردیم. با برخی از کشورهای دیگر تهاتر انرژی با کالا را انتخاب کرده‌ایم. خوشحال هستم که شرکت‌هایی در اینجا حضور دارند که اعلام کردند ۶۰ الی ۷۰ سال است که با ایران در ارتباط هستند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: شرکت‌های ژاپنی در ایران خوش سابقه هستند و مردم به صنعت ژاپن و همچنین به شرکت‌های ژاپنی اعتماد دارند. شرکت های ژاپنی در برخی از پروژه‌ها با ما همکاری داشته و الان هم چندین پروژه آماده است که می‌توانند آنها را اجرا و عملیاتی کنند. کاملاً می‌توانیم در زمینه‌های زیربنایی ، محیط زیست و همچنین در زمینه مسائل انسانی، مواد غذایی و دارو با هم همکاری مناسبی داشته باشیم. همچنین شرکت ها می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و تعهدات لازم را در این زمینه می توانیم به آنها بدهیم. ما مطمئن هستیم این تحریم غیرقانونی نمی تواند بلندمدت ادامه پیدا کند و آمریکایی ها ناچارند روزی این راه بدون خاصیت و پر از ضرر را رها کنند.

دستاوردهای دولت به‌رغم تحریم‌ها

بیان دستاوردهای دولت هم بخش دیگری از اظهارات روحانی طی یک هفته گذشته بود. دکتر روحانی روز چهارشنبه ۲۷ آذر در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم مالزی، گفت: هدف آمریکا و صهیونیست ها از اعمال تحریم و فشار حداکثری به ایران این بود که ما را در شرایط انزوا قرار دهند و فشارهای حداکثری باعث شود که صبر و تحمل مردم ایران به سر آمده و با لبریز شدن کاسه صبرشان، در برابر نظام قرار بگیرند.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخلاف تصور دشمنان، مردم ایران برغم قرار داشتن در شرایط سخت معیشتی بخاطر تحریم های ناعادلانه که مواد غذایی و دارو را نیز در برگرفته است، مقاومت و ایستادگی کردند و حتی در برخی زمینه ها، فشارهای حداکثری دشمن را به فرصت تبدیل کردند. در سال ۹۷ و با اعمال تحریم و فشار بی سابقه اقتصادی با مشکلاتی از نظر تورم، رشد اقتصادی و اختلال در بازار کالا و ارز مواجه شدیم، تورم بالا رفت و نرخ رشد اقتصادی کشور منفی شد اما دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادکی در بهار سال ۹۸ کنترل اوضاع را بدست گیرند و بعد از اردیبهشت ماه سال ۹۸ آمارها نشان از بهبود شرایط و حرکت همه شاخص ها به سمت مثبت است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از اردیبهشت تا آبان ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه نسبت به قبل روند کاهشی داشته است، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور منفی نبوده و مثبت خواهد شد و در رشد اقتصادی بدون نفت حرکت مثبتی شروع شده و در بسیاری از زمینه ها توانستیم به خوداتکایی برسیم.

 دکتر روحانی از تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخته شده در کشور به عنوان یکی از زمینه های خودکفایی اشاره کرد و افزود: امروز برخی از قطعات خودروهای تولید داخل که زمانی از خارج وارد می شدند، توسط قطعه سازان داخلی ساخته می شوند. در بخش تاسیسات نفت و گاز و ساخت توربین ها و کمپرسورها دچار مشکل بودیم اما امروز خودمان می سازیم و تحریم و فشار دشمنان برغم ایجادمشکل در زندگی مردم باعث شد در برخی زمینه ها به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

دکتر روحانی در ادامه به حادثه سیل گسترده در ابتدای سال جاری در ۲۵ استان کشور و خسارت های گسترده آن اشاره کرد و افزود: سیل در استان های مختلف خسارت های زیادی به بار آورد که با تلاش دولت و کمک مردم این خسارت ها جبران شد اما همین بارندگی ها موجب شد تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل افزایش یابد و در استان خوزستان محصولات کشاورزی تولید شده همچون ذرت، کلزا، برنج و گندم دو برابر سال قبل بوده که بی سابقه است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخی کشورها فکر نمی کردند که وقتی ما در دریا با فشار نظامی مواجه شویم بتوانیم پاسخ دهیم اما ما با تخلف کشتی آنها در خلیج فارس برخورد کردیم و زمانی که پهپاد پیشرفته آنها به حریم ایران تجاوز کرد، با موشک ساخت ایران و سیستم پدافندی خودمان  آن پهپاد را در ارتفاع ۵۵ هزار پایی سرنگون نمودیم. در موضوع هسته ای نیز با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی، پیشرفت های زیادی بدست آورده ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید  "آی آر ۶ " ما کار می کنند و  سانتریفیوژهای " آی آر ۹ "هم در مرحله آزمایش قرار دارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلات ایجاد می کند اما اگر مقاومت کنیم می توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: امروز همه می دانند که خروج آمریکا از برجام به نفع هیچکس حتی آمریکا و دوستانش نیز نبوده است. وی با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت باخت بوده و نمی تواند بلند مدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیر قانونی است. آمریکایی ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.

ایرانیان خارج از کشور سفیران فرهنگی ایرانند

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۲۷ آذر در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم مالزی، ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم در کشور مالزی را سفیران فرهنگی ایران و حامل فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی و اسلام اعتدالی و رحمانی در خارج از کشور معرفی کرد و گفت: به طور طبیعی ایرانیان مقیم خارج نیز از مشکلات ناشی از تحریم ها و فشار حداکثری اقتصادی دشمنان  دچار سختی شده اند و با مشکلاتی مواجه هستند اما شما هم باید با سعی و تلاش و مقاومت این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید.

دکتر روحانی با بیان اینکه ملت ایران همیشه با افراطی گری و تروریسم مخالف بوده است، گفت: شما عزیزان مقیم خارج از کشور باید حامل پیام صلح و دوستی مردم ایران باشید و پیام ایران برای برقراری روابط نزدیک تر علمی با همه کشورها بویژه کشورهای مسلمان را منتقل کنید.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات نمایندگان اساتید دانشگاهی و دانشجویان مقیم مالزی، گفت: ایران در چند سال گذشته پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف نانو تکنولوژی، هوا و فضا و بیوتکنولوژی داشته و پروژه های مشترک تحقیقاتی دانشگاه های ایران با خارج افزایش زیادی داشته است. فضای امروز کشور برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و کارخانه های نوآوری بسیار مناسب است . در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی شاهد پیشرفت های بسیار خوبی هستیم و آمار و ارقام بیانگر این است که هر دو روز  ۳ ایرانی متخصص و تحصیلکرده در خارج از کشور برای کار و فعالیت وارد کشور می شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه محیط امروز ایران برای جذب علم و فناوری بسیار مناسب است، افزود: امروز در ایران جذب نخبگان و محققین فقط در دانشگاه ها نیست و جذب در استارتاپ ها انجام می شود و اساتید  ونخبگان و دانشجویان موفق جذب این فضا شده اند و فاصله بین دانشگاه و تولید، دانشگاه و فناوری و دانشگاه و صنعت و بازار کمتر شده است.

اهمیت روابط ایران و ژاپن

روابط ایران و ژاپن از دیگر محورهای مورد توجه رئیس‌جمهوری بود. حجت‌الاسلام  روحانی روز سه شنبه ۲۶ آذر در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران در مورد روابط ایران و ژاپن اظهارداشت: طی این شش سال روابط دو کشور بویژه در دوران نخست وزیری آقای آبه توسعه یافته است. در همه سفرهایی که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی داشته ام با نخست وزیر ژاپن دیدار و ملاقات کرده ام. در خردادماه امسال نیز ایشان به تهران آمدند، ملاقات با مقام معظم رهبری و اینجانب داشتند و بحث‌های بسیار خوبی راجع به روابط دو جانبه و مسایل مختلف داشتیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال جاری این سومین دیدار با نخست وزیر ژاپن خواهد بود، گفت: در حال حاضر نودمین سال در روابط سیاسی بین ایران و ژاپن است. ژاپن بعد از انقلاب در ایران فعالیت های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خوب و مهمی داشته است. الان هم راجع به مسایل زیست محیطی با هم مذاکرات تنگاتنگ و خوبی داریم. اگر امروز کاهش روابطی می‌بینیم این کاهش روابط موقت به دلیل فشار ظالمانه آمریکا و تحریم غیرقانونی است. این حرکت و تحریم، ناپایدار خواهد بود و همه کشورهای دنیا می‌خواهند با ایران رابطه نزدیک و خوب داشته باشند مخصوصاً کشورهایی که از لحاظ سنتی روابط خوبی با هم داشته ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه سفر به توکیو در راستای تسهیل در روابط دوجانبه و گفت و گو درباره مسایل مهم میان دو کشور است، گفت:  در مذاکرات با آقای آبه در نیویورک و تهران، یکی از مسایل مهم و مورد توجه ژاپن ، امنیت منطقه و مخصوصاً امنیت کشتی‌رانی بود. قاعدتاً در این سفر راجع به امنیت منطقه و همچنین سایر مسایل مورد علاقه، گفت و گو می کنیم. دیدار ما در ژاپن، دیداری دو جانبه و در مالزی چند جانبه و مربوط به دنیای اسلام است و امیدوارم هر دو سفر مایه خیر و برکت برای همه این کشورها و بویژه برای ایران عزیز ما باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه ۳۰ آذر و پیش از ترک توکیو در نشستی با این مدیران ارشد ژاپنی گفت: برای روابط ایران و ژاپن اهمیت زیادی قایل هستیم به دلیل اینکه اولا ایران و ژاپن دو کشور بسیار مهم و تأثیرگذار در آسیا و جهان هستند. دوم اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای روابط بین دو کشور وجود دارد که استفاده از این ظرفیت‌ها به نفع دو طرف خواهد بود. سوم اینکه ملت ایران و ژاپن از دیرباز با هم روابط بسیار دوستانه‌ای داشتند و روابط تجاری بین دو کشور مربوط به بیش از هزار سال قبل خواهد بود.

روحانی افزود: احساس ما این است که همانند دولت ایران که اراده در توسعه روابط دارد در طرف مقابل دولت ژاپن هم این اراده را دارد. اینکه در طول این چند سال با آقای نخست وزیر آبه شینزو ۱۲ بار ملاقات کردیم، نشانه این است که این اراده در دو دولت وجود دارد. من فکر می کنم سفر آقای آبه شینزو به تهران در سال جاری در نودمین سال روابط سیاسی دو کشور نشان از اراده ژاپن و همچنین سفر من بعد از ۱۹ سال به ژاپن برای توسعه رابطه بوده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: برخی از موارد را شرکت ها نسبت به ویزا و تردد و مسائل بانکی شان مطرح کردند و اینجا به وزارت خارجه دستور می دهم که این موارد را دنبال و این مشکلات را حل کند. همچنین امیدوارم شما و همچنین دولت ژاپن تلاش می کنید برای اینکه ما روابط بهتری داشته باشیم و از جمله پول های ما که در بانک ژاپن مسدود شده، آزاد شود و ما در این شرایط بتوانیم از این پول ها استفاده کنیم. این ارز به فروش نفت ما قبل از تحریم آمریکا مربوط می شود بنابراین، این حق طبیعی ماست که این پول به ما برگردانده شود. ما در سال جاری ۳ بار با آقای نخست وزیر مذاکرات مفصلی داشتیم یک بار در تهران، یک بار در نیویورک و یک بار در توکیو و همه این مذاکرات سازنده و مثبت بود. برای ما بسیار مهم است که ایران و ژاپن به عنوان دو  دوست قدیمی روابط خود را ادامه دهند و اجازه ندهند که کشور ثالثی در روابط دوستانه ما اخلالی ایجاد کند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در پایان تاکید می کنم که ایران همچنان درهایش به روی ژاپن و شرکت های ژاپنی باز است و مخصوصا در پروژه های مهمی مثل پروژه های چابهار که می تواند این پروژه کاملا منطقه جنوب و شرق را به شمال و غرب متصل کند حضور فعال تری داشته باشند.

دکتر روحانی روز جمعه ۲۹ آذر در مذاکرات مشترک با نخست‌وزیر ژاپن هم با اشاره به روابط خوب ودیرینه (۹۰ ساله)  ایران و ژاپن، اظهار داشت: دیدارهای متعدد سران دو کشور طی ۶ سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران – توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور سومین دیدار بین ما برقرار می شود.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوستانه ایران و ژاپن در تمامی زمینه ها، افزود: دو کشور می توانند در حوزه های مختلف اعم از انرژی ، علم و فناوری های نوین، پزشکی، گردشگری، ورزشی، گمرکی و همچنین روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری همکاری های خود را توسعه دهند.

اهمیت روابط ایران و مالزی

حجت‌الاسلام والسلمین روحانی روز چهارشنبه ۲۷ آذر در دیدار با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی با اشاره به اهمیت روابط با مالزی برای جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه و تعمیق روابط با این کشور در همه زمینه ها تاکید و تصریح کرد:  دو کشور باید همکاری های علمی و فناوری خود را گسترش دهند و حوزه های انرژی، صنعت و گردشگری، همکاری های دریایی، حوزه فناوری اطلاعات، می تواند عرصه های خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم نمی تواند اراده ما را برای توسعه همکاری‌ها تحت تاثیر قرار دهد، افزود:  تهران و کوآلالامپور می توانند در عرصه های پزشکی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، با یکدیگر مشارکت کنند.

دکتر روحانی با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک آماده است.

رئیس‌جمهوریی با ابراز امیدواری به اینکه اجلاس سران کوآلالامپور برای حل مشکلات و مسائل کشورهای اسلامی مفید باشد، افزود: اینگونه اجلاس ها می تواند در حل و فصل مشکلات مسلمانان بویژه خاورمیانه موثر باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در مسیر همکاری کشورهای مسلمان نباید مشکلی وجود داشته باشد، بر ادامه تلاش ها برای حل مشکلات ایرانیان مقیم مالزی و همچنین ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه ۲۶ آذر پیش از عزیمت به مالزی هم در جمع خبرنگاران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفت وگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است.

وی افزود: در ارتباط با این دو سیاست، در سال‌های گذشته طرحهایی را اعلام کردم که  اولین آن منجر به یک قطعنامه مهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. ۲ بار این قطعنامه جهان عاری از خشونت تصویب شد که تحت عنوان امنیت و تعاملی که مد نظر ما است، مطرح می‌شود و امسال در سازمان ملل مسأله صلح هرمز مطرح شد. این  طرح تحت  عنوان طرح امید،، مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان و همچنین نخبگان و روشنفکران قرار گرفت.

روابط تهران و دوحه

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه ۲۸ آذر در دیدار امیرقطر در حاشیه اجلاس کوالالامپور با بیان اینکه روز به روز شاهد توسعه روابط تهران – دوحه هستیم، تصریح کرد: در کنار قطر بوده و هستیم  و هرگونه فشار و تنگنای ایجاد شده علیه این کشور را محکوم می کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران و قطر باید از فرصت نزدیکی و قرابت برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری استفاده کنند، افزود: دو کشورمی توانند در زمینه های مختلف همکاری نزدیک داشته باشند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تهران و دوحه در شرایط اقتصادی موجود می توانند بسیاری از نیازمندی های یکدیگر را رفع کنند، گفت: می توانیم در زمینه سرمایه گذاری  مشترک همکاری داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha