۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83602580
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برخی دانش‌آموزان فارس در مدارس سنگی درس می‌خوانند

شیراز- ایرنا- مدیرکل نوسازی مدارس می گوید:‌ هنوز برخی از دانش‌آموزان فارس در ۴۵۰ مدرسه سنگی که در جای‌جای این استان و عمدتا در مناطق روستایی پراکنده است، درس می‌خوانند.

قصه دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی و کم‌برخوردار شهری در مدارسی فاقد استاندارد تحصیل می کنند، آنقدر قدیمی است که همگان دستکم یک بار آن را خوانده‌اند یا به چشم دیده‌اند.

کودکانی که در مدارسی با بخاری‌های نفتی درس می‌خوانند و سرگذشتی همچون دانش‌آموزان مدرسه شهید رحیمی درودزن یا شین‌آباد می‌یابند یا کودکانی که در زمستان و تابستان در مدارس خشت و گلی یا سنگی تحصیل می‌کنند و از گزند حوادث غیرمترقبه در امان نیستند.

مدارس سنگی از آن دست مدارسی است که در ساخت همه یا بخشی از بنای آن‌ها از سنگ استفاده شده و همچون مدارس خشت و گلی کیفیت و شرایط لازم را برای کلاس‌درس بودن ندارد.

گرچه برخی از این مدارس به علت مهاجرت روستاییان به شهرها هم‌اکنون تنها ویرانه‌ای در روستاهای فاقد جمعیت است، نشانه‌ای از کمبود مدارس استاندارد به‌شمار می‌رود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس به ایرنا اعلام کرد که نوسازی مدارس سنگی فارس به‌عنوان مهم‌ترین برنامه این سازمان در دستور کار سال ۹۹ است و هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی مناطق در دست انجام است.

سرفراز موصلی عنوان کرد: پراکندگی مدارس سنگی در تمام شهرستان‌های فارس یکسان است و عمدتا در مناطق روستایی قرار دارند.

او همچنین ۲هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان فارس را  فاقد بخاری استاندارد دانست و گفت: برخی مدارس استان فارس هنوز گازرسانی نشده‌اند، این مدارس بیشتر در مناطق روستایی و نقاط شهری جنوب استان قرار دارند که در این مناطق چاره‌ای جز بخاری نفتی وجود ندارد؛ با این حال برای مناطق جنوبی فارس اسپلیت دو فصله درنظر گرفته شده است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس ابراز داشت: ۲هزار و ۵۰۰ کلاس یادشده مربوط به مدارسی است که زیرساخت‌های گازرسانی در آن‌ها فراهم است و هم‌اکنون با اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد تومان، در حال استانداردسازی است و یا استانداردسازی شده است.

موصلی با بیان اینکه تا اواسط دی‌ماه جشن برچیده‌شدن بخاری‌های نفتی غیراستاندارد برای مدارس یادشده برگزار می‌شودگفت:بخاری‌های خودخاموش یا استاندارد نفتی نیز برای مناطقی که به اجبار باید از نفت استفاده کنند، جایگزین بخاری‌های غیراستاندارد نفتی می‌شود؛ ضمن اینکه مطالعات برای استفاده از بخاری‌های برقی برای سال آینده نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: چندین نمونه بخاری برقی به‌صورت آزمایشی در مناطق مختلف فارس در حال استفاده است تا دریابیم چه مدل دستگاهی در چه مناطقی پاسخگوی نیاز است؛ برای نمونه در مناطق سردسیر باید از یک مدل باید استفاده کنیم و در مناطق معتدل نیز از گونه‌ای دیگر.

هم‌اکنون در استان فارس ۹۰۰هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول‌ تحصیل‌ هستند.

اخبار مرتبط