دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ظرفیت خلق ۱۰۰ میلیاردتومان ثروت را دارد

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سخنانی در میزگرد "حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم" گفت: ما ظرفیت ایجاد ۲۵۰ شرکت دانش بنیان و خلق ۱۰۰ میلیارد تومان ثروت را داریم.

افشین زرقی روز سه شنبه در میزگرد حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم اظهار داشت: ما ۳.۵ میلیارد تومان ثروت خلق کردیم که در دانشگاه ثبت شده است اما این عدد برای این دانشگاه باید حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ ما در این دانشگاه ۲ شرکت دانش بنیان داشتیم و این تعداد در سال ۱۳۹۸ به ۷۷ شرکت رسیده است که در این شرکت‌ها ۲۵۸ فرد تحصیل کرده مشغول بکار شدند.
زرقی افزود: ما ۱۳۳ محصول را برای تجاری سازی در سال ۱۳۹۸ ثبت کردیم که از این تعداد ۴۶ محصول تجاری سازی شدند.
وی یکی از مشکلات جامعه را بیکاری فرد باسواد اعلام کرد و گفت: با ایجاد یک کارخانه تولیدی، یک فرد باسواد مدیر آن می‌شود و بقیه نفرات به عنوان کارگر محسوب می‌شوند اما یک شرکت دانش بنیان فرد باسواد را مشغول به کار می‌کند.
 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم، گفت: اگر می‌خواهید دانشگاه نسل سوم باشید باید ارتباط بین‌المللی علمی داشته باشید و انتقال تکنولوژی را مد نظر قرار دهید.
زرقی افزود: دانشگاه نسل سوم به شدت به گسترش روابط بین‌الملل نیاز دارد که ما در این زمینه گام برمی‌داریم.
وی ادامه داد: ما منابع مالی فناوری خود را از منابع مالی پژوهش جدا کردیم. الان گرنت‌های فناورانه در این مجموعه جداگانه است و در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.
زرقی گفت: ما به صندوق‌های فناوری وصل هستیم و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از این حیث بیشترین تسهیلات را به فناوران داده است و ۴.۵ میلیارد تومان وام به فناوران با بهره کم و وقفه پرداخت شد.
وی اظهار داشت: ما بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی در خصوص روش‌های کسب و کار، خطرپذیری، ارتباط با صنعت و محافظت از ایده برای فناوران برگزار کردیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد ستاد کارآفرینی هستیم. این ستاد برای فارغ‌التحصیلان توانمند و مهارت دیده ما فضای کسب و کار ایجاد می‌کند.
زرقی افزود: در این مرکز دنبال تجارت، شراکت و دخالت نیستیم، بلکه به دنبال هدایت، حمایت و نظارت هستیم.
وی ادامه داد: دانشگاه وظیفه انتقال دانش را دارد و قرار نیست دانشگاه کسب و کار ایجاد کند و می‌خواهد فارغ‌التحصیلانش کسب و کار ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه نسل سوم در امتداد دانشگاه نسل های اول و دوم است، ادامه داد: دانشگاه نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش باید وارد فضای کارآفرینی شود.
زرقی با اشاره به اینکه علم باید به فناوری تبدیل شود، گفت: هیچ دانشگاهی با اسم، نسل سوم نمی شود. امروز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سرانه ۳ مقاله برای هر عضو هیات علمی ممتاز در عرصه پژوهش است و این دانشگاه می تواند بگوید که به بلوغ رسیدم و می توانم وارد فضای فناوری شوم .

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جز ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ما براساس نظام رتبه بندی لایدن جز ۵۰۰ دانشگاه برتر هستیم . این مجموعه ۲۲ هزار دانشگاه را سنجش می کند و براساس این رتبه بندی ما توانستیم جز دانشگاهی برتر جهان محسوب شویم.
وی ادامه داد: ما در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار در این مجموعه ورود پیدا کردیم، در ۲۰۱۶ جز ۷۰۰ دانشگاه برتر شدیم، در سال های ۲۰۱۷  و ۲۰۱۸ جز ۶۰۰ دانشگاه برتر بودیم و امسال هم جز ۵۰۰ دانشگاه برتر هستیم.
زرقی با اشاره به اینکه برخی ها فکر می کنند که ما باید مقاله را کنار بگذاریم، ادامه داد: دانشگاه های ایران در سال ۵۴ هزار مقاله داشتند حدود ۳۵ درصد مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی است، اما دانشگاه هاروارد ۱۹ هزار مقاله منتشر کرده به این معنی که یک دانشگاه از تمام مقالات دانشگاه های پزشکی بیشتر مقاله تولید کرده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما باید به تولید مقاله و علم به گونه ای جهت دهیم که در مسیر حل مشکلات قرار گیرد.

زرقی همچنین از برگزاری بیستمین دوره جشنواره ابوریحان، در دوم دی ماه خبر داد و گفت: ۱۱۳ نفر در این جشنواره شرکت کرده که ۱۹ نفر آنها برای کسب مقام با یکدیگر رقابت می کنند و یک پژوهشگر موفق ملی در سطح کشور  و یک پژوهشگر ایرانی در سطح بین الملل معرفی می شود .

وی تصریح کرد: در بخشی از این مراسم از یکی از اساتید پیشکسوت دانشگاه به دلیل ۴۰ سال تلاش در حوزه آموزش و تربیت دانشجو، در قالب گرانت، تقدیر می شود.

اهمیت پژوهش در جامعه ما نهادینه نشده است
فریدون عزیزی، رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه اهمیت پژوهش در جامعه ما نهادینه نشده است، گفت: یکی از رسالت اصحاب رسانه این است که اهمیت پژوهش در مسائل کشوری را به اطلاع جامعه برسانند تا مسوولان جامعه آن را تقویت کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری پیدا نمی کنید که بدون پژوهش به توسعه رسیده و توانسته کاری را انجام دهد، گفت: اگر ما هم می خواهیم در مارتن  پیشرفت موفق باشیم باید پژوهش و تحقیق کنیم، اگر می خواهیم وابستگی نداشته باشیم باید پژوهش و تحقیق کنیم .
عزیزی با اشاره به اینکه در تصمیم گیری کشوری شواهد علمی، تحقیق و پژوهش باید نقش مهم داشته باشد، گفت: مسوولان کشوری باید تشنه این موضوعات باشند. اگر مسوولی فکر کند که برای انجام کاری بهتر است محصول مورد نیاز را خریداری کند، کشور رشد نمی کند.
وی افزود: در برنامه پنج ساله توسعه سوم تا کنون هرسال نوشته شده که بین ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد. این مقدار هیچ وقت به یک درصد نرسیده است و بخش خصوصی هم فعالیت چشمگیری ندارد.
رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سال۱۳۶۴ ما فقط ۵ پروژه تحقیقاتی داشتیم که الان به ۲ هزار پروژه تحقیقاتی رسیده و افتخاری برای کشور است.
وی با اشاره به اینکه توان پژوهشی ما افزایش یافته است، گفت: برای اینکه بتوانیم پژوهش را ارتقا دهیم، علاوه بر تربیت نیروی انسانی، نیاز به زیرساخت لازم داریم که مسوولان باید آن را فراهم کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha