۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83594637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پژوهش باید با نگاه تولیدی باشد

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: پژوهش اگر با نگاه تولیدی باشد ما را از تاریکی به نور و روشنایی و درون نگری اصیل و اطمینان خاطر می رساند.

حجت الاسلام علی ذوعلم روز یکشنبه در بزرگداشت روز ملی پژوهش و آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: عرصه تعلیم و تربیت ارزشمندترین و ریشه ای ترین عرصه حمایت بشری است.
وی این سوال را مطرح کرد که پژوهش چیست و این که آیا یک فرآیندی است تا به نتیجه برسیم و بعد آن را در برنامه ریزی اعمال کنیم یا امری الصاقی است که به آموزش و پرورش چسبانده و در سیاست و اقتصاد و تحقیقات گوناگون در علوم انسانی و تجربی به عنوان امری الصاقی به آن نگاه کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: تحقیق و پژوهش در یک معنای دقیق و جامع در بستر تربیتی و آموزش و پرورش امروز به این معنا که امری مستمر، دائمی، اصیل و ریشه دار و حقیقی بوده که دارای ارزش ذاتی و وابسته به ابزاری بود که خود ذاتا ارزشمند است.

ذوعلم تصریح کرد: جهت گیری این پژوهش اگر ذیل نگاه تولیدی دیده شود ما را از تاریکی به نور و روشنایی و درون نگری اصیل و اطمینان خاطر می رساند.

وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق در عنصر علم و معرفت تنها کار آمدی ندارد، گفت: اگر تامل بیشتری بر پنج عنصر نظام درسی (تفکر، تعقل، اندیشه ورزی، ایمان، اخلاق، عمل و فعالیت و نقش آفرینی) داشته باشیم، این مقوله ها ذیل تحقیق، تحقق پیدا خواهند کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: باید بحث تربیت و اخلاق و کنش گری فعالانه را به عنوان هدف مطرح  کرده و از نظام مدرسه انتقاد کنیم  که اینها جز در فرآیند پژوهش عمیق  تحقق یافتیم نیست.
ذوعلم افزود: پژوهش تحولی است که مبتنی بر مسیر فکری درونی عقلی انسان بوده و این امر به خلاقیتی می انجامد که در مورد زندگی و کشور و جهان خود فرد است که زندگی حقیقی او را متحول کرده و در متن حیات زندگی وی تاثیر گذار بوده و او را به سمت زندگی آرام و اصیل و خود باورانع و فطری سوق می دهد. اگر اینگونه شد جهان پیرامون ما نیز نوع دیگری خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه پژوهش برای خلق ایده و ثروت لازم است و آن را نفی نمی‌کنیم، یادآور شد: در مدرسه نباید نگاه دانش آموزان ما به این حد محدود شود. باید رویکرد و نگاهی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب بیان فرمودند را از این رهگذر عملیاتی کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: پژوهش در منظومه جامع خودش تعریف شده و ارزش پیدا می کند. ما نیازمند تأمل در باب پژوهش هستیم به خصوص وقتی در نظام آموزش از آن صحبت می‌کنیم.
خبرنگار: مهرنوش خانزائی

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha