۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83593423
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رهبران پوپولیست جهان از پیروزی جانسون استقبال کردند

تهران-ایرنا- پیروزی  «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در انتخابات سراسری این کشور با استقبال رهبران پوپولیست جهان از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر سیاستمداران راست افراطی مواجه شد.

حزب محافظه‌کار انگلیس روز جمعه  با کسب ۳۲۹ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام توانست به عنوان حزب پیروز در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر، رهبری دولت را در اختیار بگیرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد: سیاستمداران پوپولیست از جمله ترامپ در تبریک به جانسون پیشتاز شدند و رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: به بوریس به خاطر این پیروزی بزرگ تبریک می گویم. بریتانیا و ایالات متحده اکنون آزاد هستنند به توافق تجاری جدیدی بعد از برگزیت دست یابند. این توافق ظرفیت آن را دارد که به مراتب بزرگتر و سودآورتر از هرگونه توافقی با اتحادیه اروپا باشد. تبریک بوریس!

«متئو سالوینی» معاون سابق نخست وزیر ایتالیا و سیاستمدار پوپولیست این کشور نیز در توئیتی پیروزی جانسون در انگلیس را تبریک گفت.

این رهبر راست افراطی و اپوزیسیون ایتالیا بعد از معلوم شدن نتایج نظرسنجی های در حوزه های محل اخذ رای، درباره پشتازی محافظه کاران در دستیابی به پیروزی کامل در این انتخابات در توئیتی نوشت: برو بوریس برو!

 سالوینی بسیار منتقد اتحادیه اروپا و به خصوص واحد پول کشورهای یورو است و در سخنانی آن «جرم علیه بشریت» توصیف کرده است. سالوینی همچنین مخالف مهاجرت غیرقانونی و مدیریت پناهجویان از سوی اتحادیه اروپا است.

سالوینی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا رسما از ترامپ حمایت کرد.

«مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی و مخالف حزب جبهه ملی فرانسه که دارای سیاست های اروپاستیزانه است «پیروزی قاطع» جانسون را ستود و از مردم بریتانیا به دلیل فائق آمدن بر ترس خود برای به دست گرفتن سرنوشت شان قدردانی کرد.

به نوشته ایندیپندنت، دیگر رهبران جهان در واکنش های خود به پیروزی جانسون، خویشتنداری بیشتری از خود بروز دادند. سخنگوی رسمی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در توئیتی به دلیل این «پیروزی قاطع» به جانسون تبریک گفت و درباره روابط دوستانه و همکاری قوی دو کشور ابراز امیدواری کرد.

«اورسلا فون درلاین» رئیس جدید کمیسیون اروپا گفت با مشخص شدن نتایج نهایی، «بالافاصله حرف های نخست وزیر جدید را خواهم شنید تا مسیر  آینده قطعی شود و درباره آن اطمینان حاصل شود.»

این مقام اروپایی همچنین گفت: همه ما آماده هستیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. ما ساختارهای لازم را در داخل (اتحادیه) داریم و آماده هستیم درباره آنچه که ضروری است مذاکره کنیم.

«آندریج بابیس» نخست وزیر جمهوری چک در بدو ورود به اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: این انتخابات مشخصا پیروزی بزرگی برای بوریس جانسون بود. او رهبری کاریزماتیک و با جذبه است. او پیروز شد و خوشبختانه آنها اکنون (از اتحادیه) خارج می شوند. این خبر بدی برای اروپا است.

اما «بویکو بورسوف» همتای بلغارستانی او در توئیتی ابراز اطمینان کرد که کشورش به حفظ سطح بالای همکاری با بریتانیا و کار با یکدیگر ادامه خواهد داد.
«سیمون کووینی» معاون نخست وزیر ایرلند در توئیتی به جانسون تبریک گفت اما اظهار داشت که دولتش بر روی تلاش ها برای بازگشایی دوباره مجلس ایرلند شمالی متمرکز است.

پیشتر «لئو ورادکار» نخست وزیر ایرلند گفته بود امیدوار است که انتخابات نتیجه ای قطعی داشته باشد و به ایجاد دولتی باثبات منجر شود تا روند مذاکرات نرم را در مرحله بعدی برگزیت تضمین کند.

دیگر مقام های جهان نیز بر دیگر ابعاد نتایج انتخابات انگلیس تاکید کرده اند.  

«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت «پیروزی توری ها (عضوحزب محافظه کار انگلیس) «پیروزی ارزش ها» علیه  یهودستیزی بود.»

در کاتالونیا، رهبر جدایی طلبان دولت محلی این کشور «نیکولاس استروجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند را به دلیل پیروزی قاطع در حوزه های انتخابیه شمال بریتانیا ستود.  

حزب کارگر انگلیس با از دست دادن ۵۵ کرسی شکست سنگینی را تجربه کرد و موفق شد تنها ۱۹۵ کرسی به‌ دست آورد. همچنین حزب لیبرال دموکرات ۸ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۴۵ کرسی و سایر احزاب سیاسی و افراد مستقل تاکنون موفق به کسب ۲۱ کرسی شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha