۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 83589515
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یادداشتی بر مستند آهسته و آرام؛

سفر قهرمان

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 83589515
سحر عصرآزاد I عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما
سفر قهرمان

آهسته و آرام روایتی است جذاب و همراهی برانگیز از حلزونی که از قلمرو خود دور افتاده و سفری قهرمان وار به واسطه مواجهه با موانع و خطرات بیشمار دارد.

«آهسته و آرام» ساخت دلاور دوستانیان؛ روایتی است جذاب و همراهی برانگیز از حلزونی که از قلمرو خود دور افتاده و سفری قهرمان وار به واسطه مواجهه با موانع و خطرات بیشمار دارد. دوستانیان با طبع هنرمندانه ای که تاکنون در فیلم هایش حیات موجودات زنده مختلف را دنبال کرده، این بار خود را در موقعیتی چالش برانگیزتر قرار داده و با محور قرار دادن یک حلزون به عنوان قهرمان فیلمش، چه بسا کاری نشدنی را به سرانجام رسانده است.

فیلم رویکردی دارد به جغرافیای سبز، باران زده و چشم نواز شمال کشور که محیط طبیعی زندگی حلزون است و کار را به واسطه همراهی دو حلزون آغاز می کند که یکی به واسطه اولین خطر سفر یعنی عبور از عرض جاده از بین می رود و تنها ماندن حلزون دیگر، او را تبدیل به قهرمانی تنها می کند که در باقی فیلم به مسیر خود ادامه می دهد.

همانطور که عنوان فیلم برگرفته از صفت مثال زدنی حلزون در آهستگی و پیوستگی است، حلزون قهرمان نیز مسیر سفر خود را در شب و روز و باد و باران و مواجهه با انواع موانع و دشمنانی که ملخ تا گربه و حوادث جاده ای را در برمی گیرد، ادامه می دهد و پیش می رود.

ویژگی مهم فیلم که به همراهی بی واسطه مخاطب با سفر این حلزون کمک بسیار کرده، هوشیاری فیلمساز در پرهیز از نریشن است. درحالی که مستندهای این چنینی همواره با قرار دادن یک نریشن و متنی احساسی، استعاری یا حتی علمی، تبدیل به نمایشی از مستند می شوند که وامداری به واقعیت را از دست می دهند. اما دوستانیان با این انتخاب جسورانه و تکیه بر صدای محیط و موسیقی بجایی که گاه و بیگاه؛ بخصوص در لحظه های تعلیقی که خطری حلزون قهرمان را تهدید می کند از آن استفاده دراماتیک شده، به شکلی ظریف این ترس و نگرانی را تشدید نموده و به تمامیت اتمسفر فیلم کمک کرده است.

رویکردی که در فیلم قبلی او «داستان فیکا و فیدان»  هم نمودی برجسته و جذاب داشت و فیلمساز با گربه های فیلم مواجهه ای دراماتیک به مثابه کاراکترهای نمایشی برقرار کرده بود. این تشخیص درست و اجرای حرفه ای در دراماتیزه کردن واقعیت مستند را بخصوص می توان در صحنه های مواجهه حلزون با تهدید دشمنانی همچون ملخ و گربه، مورد توجه قرار داد که به واسطه نماهای درشت و تدوین حسی شاهد درامی تأثیرگذار و همراهی برانگیز هستیم.

با رویکرد هوشمندانه دوستانیان، تراژدی ابتدای فیلم که با از بین رفتن حلزون دوم و تنها شدن حلزون قهرمان همراه بود، به پایان خوشِ مواجهه قهرمان با حلزونی دیگر و گام نهادن آنها در مسیری جدید پیوند می خورد.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha