۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83587058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند خواستار همکاری سارک برای مقابله موثر با تروریسم شد

دهلی نو-ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد تشکیل اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (سارک) اعلام کرد اگرچه سارک پیشرفت زیادی به دست آورده است، اما همکاری اعضای این سازمان برای مبارزه موثر با تروریسم باید افزایش یابد.

شبکه "خبری "زی نیوز" روز دوشنبه  در این زمینه  به نقل از مودی گزارش داد: سازمان سارک پیشرفت کرده، اما اقدامات بیشتری باید انجام شود زیرا فعالیت های اعضای سارک برای گسترش همکاری ها به صورت فزاینده ای  تحت تاثیر تهدید تروریسم قرار گرفته است.

نارندرا مودی ضمن تاکید بر اینکه تروریسم بر تلاش های مشترک جهت تحقق ظرفیت ها تاثیر می گذارد گفت: همه کشورها در منطقه باید برای شکست معضل تروریسم اقدامات لازم را انجام دهند و با نیروهایی که از تروریسم حمایت می کنند مقابله کنند.

کشور های عضو سازمان سارک از سال ۲۰۱۶ تاکنون نتوانسته اند نشست سالانه خود را برگزار کنند. در سال ۲۰۱۶ پس از وقوع حمله تروریستی به پایگاه نظامی هند در شهر اوری در کشمیر، هند ضمن متهم کردن پاکستان به نقش در این حمله اعلام کرد که در نشست سارک شرکت نخواهد کرد. پس از هند، بنگلادش، بوتان، سریلانکا و افغانستان نیز شرکت در این نشست را تحریم کردند.

بر اساس قوانین سارک، این سازمان صرفا با حضور تمام کشور های عضو صلاحیت تشکیل جلسه را دارد.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) یک سازمان سیاسی و اقتصادی متشکل از هشت کشور در جنوب آسیاست. مجموع جمعیت کشورهای عضو آن تقریباً ۱٫۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد که از نظر جمعیت، حوزه تأثیر آن از هر سازمان منطقه‌ای دیگر بیشتر است. این سازمان در ۸ دسامبر ۱۹۸۵ توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد. در آوریل ۲۰۰۷، در خلال چهاردهمین نشست اتحادیه، افغانستان هشتمین عضو آن شد. کشورهای ایران و چین نیز که از اعضای ناظر این سازمان هستند، درخواست عضویت در این سازمان را دارند.

دبیرخانه دائمی سارک، در کاتماندو پایتخت کشور نپال واقع شده و هدف از تشکیل این اتحادیه، افزایش همکاری‌های متقابل، میان کشورهای عضو است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha