۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83575495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری نامیبیا انتخاب شد

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83575495
رئیس جمهوری نامیبیا انتخاب شد

تهران - ایرنا - خبرگزاری رسمی نامیبیا (نامپا) روز یکشنبه گزارش داد که "هاگه گینگوب بانکو" رئیس جمهوری کنونی این کشور بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون انتخاباتی نامیبیا شنبه شب اعلام کرد که بانگو به عنوان رئیس حزب حاکم "سازمان خلق آفریقای جنوب غربی" (سوآپو) موفق شد با اختلاف  222 هزار رای بر رقیب خود در انتخابات چهارشنبه گذشته پیشی گرفته و برای دومین بار رئیس جمهوری این کشور شود.

"نوتمبا تجی پوئه جا" رئیس این کمیسیون آخر وقت دیشب اعلام کرد که از مجموع آرای اخذ شده در انتخابات ، بانکو موفق شد با 464 هزار 703 رای بر در برابر 242 هزار 656 رای "پاندولنی ایتولا" از هم حزبی های سابق خود که این بار به عنوان یک نامزد مستقل در این انتخابات ظاهر شد، پیروز شود.

در واقع رئیس‌جمهوری 78 ساله فعلی با کسب ۵۶.۳ درصد از آراء موفق شد در انتخابات 27 نوامبر (6 آذر) نامیبیا پیروز شود، در حالی که او و حزبش از سابقه مدیریت سیاسی مطلوبی طی چند سال اخیر در این کشور برخور دار نبوده اند.

بانگو که سومین رئیس جمهوری بعد از استقلال این کشور از آفریقای جنوبی در سال 1990 به حساب می آید، در انتخابات سال 2014 نیز با 92 درصد آراء به پیروزی رسیده بود، اما طی 3 سال گذشته به دلیل رسوایی های مالی و عدم موفقیت در مدیریت بحران های زیست محیطی در نامیبیا نتوانست محبوبیت قبلی خود را نزد مردم حفظ کند.

این کشور در سال جاری به دلیل ادامه شرایط نامطلوب اقتصادی و بروز خشکسالی کم سابقه که منجر به اعلام شرایط اضطراری شده، با بحران های عدیده مواجه بوده است.

بانگو پس از اعلام نتایج انتخابات در جمع طرفدارانش از اینکه انتخابات آزاد و منصفانه برگزار شد، ابراز رضایت کرد. او گفت: به عنوان یک نامیبیایی، مفتخرم که توانستیم انتخاباتی آزاد و منصفانه، بدون جنگ، بدون حمله به یکدیگر و با آزادی تحرک برگزار کنیم.

ایتولا که سابقا دندانپزشک بود و عضو حزب حاکم و نیز محبوب جوانان بیکار شهری است، توانست با کسب بیشترین آراء در دو منطقه این کشور، با ۲۹.۴ درصد رای در جایگاه دوم قرار گرفت.

اما "ونانی مک هنری" رقیب حزب حاکم از حزب "جنبش دمکراتیک" نامیبیا فقط توانست 5،3 درصد آرای این انتخابات را کسب کرده و در مقام سوم قرار گیرد.

در واقع رئیس جمهوری نامیبیا، طی چند ماه گذشته با وجود بزرگترین رسوایی  و فساد، رکود اقتصادی و حزب حاکم گرفتار در نفاق، توانست تدابیری بیاندیشد که منجر به پیروزی وی در این انتخابات شود به گونه ای که با این نتیجه همچنین موفق شد از کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رویارویی با ایتولا خودداری نماید.

بانگو در ماه آوریل (فروردین) پس از برکناری مشاور اقتصادی خود، یک هیات 22 نفره از بخش خصوصی و دولتی را به عنوان مشاوران اقتصادی برگزید.

استراتژی این هیات مقابله با سه چالش عمده نامیبیا شامل بیکاری، نابرابری و فقر اعلام شده و قرار است طی سه مرحله توصیه‌های خود جهت ایجاد تحرک در اقتصاد نامیبیا را به رییس جمهوری ارائه نماید.

به عقیده کارشناسان اقتصادی، از آنجا که در سال های گذشته دولت مهمترین تامین کننده مالی پروژه‌های اقتصادی در نامیبیا بوده و این امر موجب افزایش شدید بدهی‌های دولت گردیده، رییس جمهوری تصمیم گرفته با تشکیل هیات مشاوران اقتصادی راهکارهایی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی بیابد.

این کشور تا پایان جنگ جهانی اول با نام "آفریقای شمال غربی" مستعمره آلمان و پس از آن تا سال 1990 تحت کنترل آفریقای جنوبی قرار داشت.
به گزارش دیروز خبرگزاری "رویترز"، ناظران بین المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، جامعه اقتصادی جنوب آفریقا (ساد) انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز چهارشنبه نامیبیا را آزاد و منصفانه ارزیابی کردند.
نرخ بیکاری در نامیبیا 34 درصد بوده و حدود 30 درصد مردم این کشور زیرخط فقر زندگی می‌کنند. همچنین نامیبیا یکی از کشورهای با بالاترین میزان نابرابری درآمدها (ضریب جینی) محسوب می‌شود و این در حالی است که اقتصاد این کشور به تولید و فروش الماس و اورانیوم وابسته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha