۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83564722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمدید شکننده توافق امنیتی سئول - توکیو و استقبال آمریکا

پکن-ایرنا- کره جنوبی سرانجام بعد از چند ماه بحث و رایزنی با ژاپن و آمریکا تصمیم گرفت به «پیمان امنیتی» مشترک با توکیو و واشنگتن که امروز شنبه پایان می یابد، پایبند بماند ولی هشدار داد مشخص نیست این پایبندی تا چه زمانی ادامه یابد.

پیشتر آمریکا نیز از کره جنوبی خواسته بود که اجازه ندهد این توافق که به پیمان اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه (GSOMIA) موسوم است بی اعتبار شود و برای اطلاع رسانی متقابل درباره مسایل مربوط به شبه جزیره کره و کره شمالی، آن را بار دیگر با ژاپن امضا کند همزمان آبه شینزو نخست وزیر ژاپن از این اقدام ابراز خرسندی کرده و تصمیم کره جنوبی برای تمدید این توافقنامه را راهبردی توصیف کرده است.

کره جنوبی اما به ژاپن هشدار داده است که به دلیل حل نشدن اختلافات دو کشور، این توافقنامه همچنان در معرض خطر است و هر زمانی ممکن است از اعتبار ساقط شود،   رابطه سیاسی و اقتصادی ژاپن و کره جنوبی به دنبال یک سلسله رویدادها مانند مصادره اموال شرکت های ژاپنی در کره جنوبی به اتهام استثمار کارگران کره ای در دوران جنگ جهانی دوم، محدودیت های اعمال شده توسط ژاپن برای صادرات مواد اولیه دارای فناوری ها بالا به توکیو و تاکید کره جنوبی بر عدم تمدید پیمان امنیتی با سئول، دچار تنش شده است.

گزارش ها حاکی است که آمریکا بارها کره جنوبی را در هفته های اخیر تحت فشار گذاشته بود که این توافق را امضا کرده و همچنان به آن پایبند باشد و حالا واشنگتن نفس راحتی کشیده است آمریکا تاکید دارد که برای مقابله با تهدید هسته ای نظامی کره شمالی ارسال اطلاعات و تبادل آن میان طرفین بر اساس این پیمان ضرورت دارد.

روزهای پنجشنبه و جمعه، شورای امنیت ملی کره جنوبی دو بار برای آخرین بررسی ها در مورد این پیمان تشکیل جلسه داد.

توافقنامه نظامی و امنیتی که سه کشور امضا کرده اند و گسومیا نام دارد به آنها امکان می دهد اطلاعات نظامی مرتبط با کره شمالی را با یکدیگر مبادله کنند.

کانگ کیونگ هوا وزیر خارجه کره جنوبی که راهی ژاپن شده است تا در نشست وزیران خارجه کشورهای گروه بیست شرکت کند، گفت که با ژاپن برای رفع اختلافات تجاری و اقتصادی گفت و گوها ادامه خواهد یافت.

وی گفت که ژاپن باید راضی شود که صادرات فناوری های پیشرفته به کره جنوبی را که ممنوع کرده است از سربگیرد تا بتوان پایبندی به این توافق امنیتی را ادامه داد.

توشیمیستو موتگی وزیر خارجه ژاپن نیز ضمن استقبال از تصمیم کره جنوبی گفت که ما قبول کرده ایم برای رفع اختلافات مذکور با کره ای ها گفت و گو کنیم.

توافق گسومیا را آمریکا،  کره جنوبی و ژاپن سال ۲۰۱۶ میلادی امضا کردند این توافق به آنها امکان می دهد اطلاعات فوق محرمانه نظامی بخصوص درباره برنامه های موشکی و هسته ای نظامی کره شمالی را با یکدیگر تبادل کنند.

بونگ یونگ سیک از تحلیلگران موسسه مطالعات کره شمالی در کره جنوبی این موافقت را در لحظات پایانی اعتبار توافق یک آبروریزی برای دولت مون جایه این رییس جمهور کره جنوبی دانست و تسلیم شدن این کشور به فشارهای آمریکا را تقبیح کرد.

پیش از این و با بهبود روابط دو کره، کره شمالی از کره جنوبی خواسته بود تصمیم خود برای خروج از توافقنامه اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه نظامی با ژاپن را تغییر ندهد و از این توافق نامه خارج شود.

پیونگ یانگ گفته بود این پیمان منزلت و منافع مردم کره در دو طرف مرز را زیر پا گذاشته و باعث بروز شک و تردید و رویارویی میان آنها می شود و پایان این پیمان منعکس کننده خواست تمامی مردم کره جنوبی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha