فشار آمریکا بر سئول برای حفظ پیمان امنیتی با ژاپن

پکن- ایرنا- در حالی که تا لغو پیمان امنیتی سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن یک روز بیشتر نمانده است واشنگتن به سئول فشار آورده است تا در این پیمان بماند که قرار است فردا (شنبه) منقضی شود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد "کانگ کیونگ وا" وزیر امور خارجه این کشور، پیرامون پیمان اشتراک گذاری اطلاعات با ژاپن یک گفت و گوی تلفنی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا داشت.

قرار است پیمان اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه (GSOMIA) فردا شنبه منقضی شود کره جنوبی می گوید در صورتی که ژاپن ابتدا در مورد کنترل سخت گیرانه تر صادرات به کره جنوبی موضع مثبتی اتخاذ نکند، این پیمان را تمدید نخواهد کرد.

دولت کره جنوبی مکررا تاکید کرده است تا آخرین لحظات تلاش خواهد کرد تا این مساله را حل و فصل کند پس از این که کره جنوبی روز پنجشنبه نشستی از شورای امنیت ملی خود برگزار کرد این تماس تلفنی بین کانگ و پمپئو صورت گرفت.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی می گوید شرکت کنندگان در این نشست تلاش های دیپلماتیک دولت برای حل و فصل مسائل باقیمانده بین کره جنوبی و ژاپن را بازنگری کردند.

همین دفتر افزود آنها موافقت کردند تا مشورت های نزدیک با کشورهای عمده ذینفع را ادامه دهند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز خواستار حفظ این پیمان شده بود او گفته بود خارج کردن ژاپن از این پیمان باعث خرسندی کره شمالی و چین خواهد شد و به ضرر متحدان امریکا در منطقه است.

پیمان اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه (GSOMIA) که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی امضا کرده اند تا روز ۲۳ نوامبر اعتبار دارد و کره جنوبی به دلیل اختلافات با ژاپن آن را متوقف کرده است.

هدف از این قرارداد تبادل اطلاعات نظامی و داده های مربوط به تحولات شبه جزیره کره و کره شمالی میان سه کشور است.

کره جنوبی ماه اوت امسال وقتی ژاپن صدور اقلام فنی به این کشور را ممنوع کرد، از این توافق صرف نظر کرد و اگر تا فردا دوم آذر ماه (۲۳ نوامبر) تصمیم به بازگشت به آن نگیرد، ملغی خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha