ارزش صادرات صنعت برق، مخابرات و تجهیزات پزشکی از ۱۳۴ میلیون دلار گذشت

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: ارزش صادرات صنعت برق، مخابرات و تجهیزات پزشکی در مدت نیمه نخست امسال به بیش از ۱۳۴ میلیون دلار رسید و واردات تولیدات مورد نیاز این بخش نیز از کشورهای چین و امارات ثبت شده است.

«کیوان گردان» به شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت اعلام کرد: عمده صادرات این صنعت به کشور عراق و در زمینه تجهیزات صنعت برق بوده، زیرا عراق به لحاظ زیرساخت های برق به شدت ضعیف و اغلب مردم این کشور از ژنراتورهای خانگی برق می گیرند.

وی اضافه کرد: صادرات به عراق و توسعه روابط تجاری و صنعتی بین تهران- بغداد فرصت مناسبی است که پیش روی قرار دارد و نیازمند حمایت همه ارگان ها به ویژه وزارت نیرو است و صنعت برق ایران توانمندی زیادی در وارد شدن به مراودات تجاری با عراق دارد.

به گفته گردان، پارسال ۵۸ ردیف تعرفه که  بیشتر در حوزه تجهیزات پزشکی بود و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برآن تاکید شد، اضافه و به اجرا درآمد. 

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک گفت:۱۶ تعرفه نیز ویرایش شده است که از این تعداد ۱۰ مورد شرح تعرفه است و ۶ مورد نیز در زمینه افزایش ردیف تعرفه ها بوده است.

وی ارزش میزان واردات سال گذشته در حوزه برق، الکترونیک، مخابرات و تجهیزات پزشکی را ۴.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایرنا،آمارها و گزارش های پیشین سازمان توسعه تجارت ایران گویای آن است که انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان صادر شده و واردکنندگان سیم و کابل- تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران هم کشورهای افغانستان،

عراق، سوریه، ترکمنستان و عمان بوده اند و در سال ۹۵ عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان در مجموع ۹۰ درصد کل تابلو و تجهیزات برق صنعتی صادراتی ایران را جذب کردند.

بررسی های کارشناسی و دیدگاه های فعالان این بخش نشان می دهد سختی رقابت با تولیدکنندگان چینی و ترکیه ای به لحاظ قیمت و تنوع تولیدات برای ماندگاری در بازارهای موجود و نفوذ به بازارهای جدید صادراتی از مشکلات این عرصه به شمار می رود.

فقدان برندهای معتبر شرکت های تولیدی و صادراتی و نیز تعامل اندک با صاحبان برندهای جهانی از دیگر دغدغه های این بخش است.

مشکلات ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و پیامدهای ناشی از تحریم های بین المللی در اجرای طرح های مخابراتی و الکترونیکی در خارج از کشور تاثیر بسیاری بر صدور محصولات و کالاهای این گروه گذاشت.

 مشکل بودن دریافت تسهیلات ریالی از بانک ها و غیررقابتی شدن تولید در همسنجی با محصولات مشابه خارجی در سایر بازارهای هدف تاثیر مستقیم گذاشته است.

فقدان زیرساخت ها و تجهیزات مناسب با تجارت خارجی ایران و مشکلات رایج در بندرها برای بارگیری، انبار، انتقال و... نیز مانعی بر سر راه سرعت گرفتن فرآیند صادرات به شمار می رود.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha