۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81537736
T T
۰ نفر
سهم يك درصدي صنعت برق در صادرات كشور

تهران - ايرنا - مديركل دفتر توسعه صادرات كالا سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه ايران در توليد برق در رتبه اول منطقه و چهاردهم جهان است، گفت: اين در حالي است كه سهم صادارت كالا و تجهيزات برق در 10 سال گذشته به طور متوسط تنها يك درصد كل صادرات كشور بوده لازم است به اين بخش توجه ويژه‌اي شود.

به گزارش ايرنا از سازمان توسعه تجارت ايران، محمود بازاري افزود: ارزش صادرات برق و تجهيزات در ده ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 11 درصد رشد داشته و بالغ بر 249 ميليون دلار شده اما با توجه به مزاياي بالاي صنعت برق، ايران قابليت تبديل شدن به هاب انرژي در منطقه را دارد.

وي در تشريح مزاياي صنعت برق كشور، افزود: ما در توليد برق در رتبه اول منطقه و چهاردهم جهان هستيم و قابليت افزايش توليد و بالا بردن ظرفيت از طريق انواع نيروگاه‌هاي حرارتي، برق‌آبي و انرژي‌هاي نو را داريم و از تكنولوژي‌هاي روز دنيا، منابع معدني غني، انرژي ارزان، دانش فني مناسب و نيروهاي متخصص و تجارت كار صادراتي برخورداريم.

بازاري ادامه داد: صنعت برق در كشور ما از مرز 95 درصد خودكفايي عبور كرده و اين درحالي است كه كشورهاي همسايه، منطقه و دنيا نياز مبرمي به برق و انرژي دارند و حدود يك ميليارد و 200 ميليون نفر در دنيا از انرژي برق بي‌بهره‌اند.

وي در معرفي حوزه‌هاي صنعت برق، افزود: تجهيزات و ماشين‌آلات خط توليد شامل انواع الكتروموتورها، دستگاه‌هاي جوش و ترانسفورماتورها، تجهيزات برق شامل ترانس، كليد قدرت، تابلو برق، رله و فيوز، انواع لوازم و تجهيزات صنعتي، شامل يو.پي.اس و تجهيزات روشنايي شامل انواع باتري، لامپ و چراغ از جمله حوزه‌هاي صنعت برق است.

مديركل دفتر توسعه صادرات كالا، خاطرنشان كرد: در ده ماه نخست سال جاري در بخش‌هاي سيم‌وكابل، تابلو و تجهيزات، انواع سوئيچ و تجهزات و انواع روشنايي به تفكيك 124 ميليون دلار، 104 ميليون دلار، 14 ميليون دلار و 6.7 ميليون دلار صادرات داشته‌ايم كه اين ارقام مجموعا 2 درصد صادرات بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

وي با اشاره به بازارهاي هدف ايران در صنعت برق، يادآور شد: عراق، افغانستان، سوريه، تركمنستان، تركيه، پاكستان، آفريقاي جنوبي، سودان، جمهوري كره، چين، امارت و عربستان بازارهاي هدف ايران در صادرات برق و تجيهزات به شمار مي‌روند.

بازاري ادامه داد: طبق آمار سال 2013 ايران در صادرات سيم و كابل رتبه 98، در صادرات تابلو و تجهيزات برق صنعتي رتبه 92، در صادرات انواع سوئيچ و تجهيزات رتبه 96 و در صادرات انواع روشنايي رتبه 88 را داراست.

وي در پايان به مشكلات و موانع صادرات در اين صنعت پرداخت و اضافه كرد: مشكل تامين منابع مالي در بازارهاي هدف از جمله بازار عراق، ضعف بنيه مالي شركت‌ها به دليل عدم وصول مطالبات، برخي مشكلات صدور رواديد، نرخ سود تسهيلات و محدوديت منابع مالي صندوق ضمانت صادرات ايران از جمله مشكلات پيش روي صادرات برق و تجهيزات وابسته است.

اقتصام (1) 1574**1558

سرخط اخبار اقتصاد