سهم ۷۵ درصدی دانش‌بنیان‌های بیوتک بر درآمد صادرات دارویی

تهران- ایرنا- رئیس انجمن ژنتیک ایران به حجم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در صنعت دارویی کشور اشاره کرد و گفت: امروزه ۷۵ درصد درآمدهای صادرات دارویی کشور نتیجه تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بیوتک است.

دکتر محمود تولایی روز شنبه در  مراسم نخستین سمپوزیوم بین المللی ژنتیک پزشکی در سالن همایش پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همواره با یک رویکرد آینده نگر از حوزه بیوتکنولوژی و ژنتیک استقبال کرده و همواره حامی این بخش بوده است.
وی ادامه داد: یکی از آثار و برکات حمایت وزارت بهداشت این است که امروز ۷۵ درصد صادرات دارویی در کشور ما  صادرات داروهای بیوتک و دانش بنیان هستند که جای افتخار دارد.
وی اظهار داشت: بشر امروز ویرایش ژنی را از آرزو به عمل تبدیل و فرایندهای ژن درمانی و اصلاح ژنی که در آن یک ژن جایگزین به بدن اضافه می شود یا یک ژن  بیماری زا در بدن فرد بیمار غیر فعال شود، به عرصه تجاری در پزشکی مولکولی نزدیک کرده است.
تولایی گفت: امروزه ربات ها، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پهپادهای دارو رسان به عرصه پزشکی راه یافته اند.

وی اظهار داشت: تولید زیستی اندام های مختلف برای انسان و دام با پرینترهای سه بعدی انجام شده و در کشف موفق بافت قلب، مری و ریه پیشرفت هایی فراهم کرده است.
تولایی با اشاره به اینکه مرز بین علوم برداشته شده است، گفت: بهره برداری از گنجینه های ژنومی بدون پیوند بیولوژی با آی تی و هوش مصنوعی ناممکن است، علوم مهندسی در شقوق ( روش ) مختلف در طراحی، ساخت و بازیابی سلولی به کمک حوزه های علوم زیستی آمده است.
تولایی افزود: بشر امروز با کشف رازهای خلقت فرایندهای مولکولی، رخدادهای زیر سلولی و روابط ژن ها فرایندهای منجر به آسیب را شناسایی کرده است.
رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: شناسایی این فرایندها منجر به توسعه درمان های نوین و روش های تشخیص عارضه قبل از پیشرفت شده است از جمله فهمیدند در بیماری زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر با کشف مکانیزم هایی باعث تصمیم در سامانه های کلاف های عصبی شده یا از کار انداختن مکانیزم های مولکولی در نرون ها سبب مرگ سلول می شود.
نخستین سمپوزیوم بین المللی ژنتیک پزشکی از امروز ( ۱۸ آبان ماه ) با حضور پژوهشگران ایرانی و دانشمندان خارجی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آغاز به کار کرد و فردا به کار خود پایان می دهد.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha