۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83580762
T T
۰ نفر

رشد فوق‌العاده ایران در حوزه ژنتیک

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83580762
 رشد فوق‌العاده ایران در حوزه ژنتیک

تهران - ایرنا - رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: ما در حوزه ژنتیک مانند حوزه‌های ای تی و نانو از رشد چشمگیری برخودار هستیم و سرعت چند برابر شدن علوم در این چند عرصه غیرقابل مقایسه با سایر حوزه‌ها می‌باشد.

دکتر محمود تولایی روز چهارشنبه در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک که در سالن کنفرانس دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: حوزه های علم ژنتیک با تحولات بزرگی که بوجود آورد، می‌تواند در عرصه‌های اشتغال آفرینی دانش بنیان هم فرصت ساز باشد.

وی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم پیشرفت علمی داشته باشیم و از سرمایه‌های علمی و استعدادهای فراوان کشور استفاده کنیم، نیازمند تعامل علمی گسترده با دنیا هستیم تا بتوانیم خودمان را به روز نگه داریم و در لبه‌های دانش حرکت کنیم.

تولایی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای یادگیری، تحول و پیشرفت علمی قائل نیستیم، گفت: اما به این قائل هستیم که جوانان این سرزمین می‌توانند این دانش‌ها را فراگیرند و در گسترش آن کمک کنند و آن را به سرمایه علمی برای کشور تبدیل کنند.

وی به ظرفیت استان کهگیلویه و بویر احمد در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: کهگیلویه و بویر احمد، کلکسیون عظیمی از گیاهان دارویی است و امروزه ژن‌های عامل موثره این گیاهان دارویی، سرمایه فراوانی است که می‌تواند فرصت ساز باشد.

۷۵ درصد درآمدصادراتی دارویی کشور در حوزه بیوتک است

تولایی با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه دارو هم مصرف کننده بزرگی است و هم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تولید دارو دارد، گفت: در سال گذشته (  ۱۳۹۷)، ۷۵ درصد درآمد صادرات دارویی کشور از صادرات داروهای حوزه بیوتک، مرتبط با دانش بنیان است که عمدتا نوترکیب بودند که این موضوع هم می‌تواند هم به اقتصاد کشور و هم به توسعه علمی آن کمک کند.

وی افزود: با سفارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح تقسیم کار هدفمند ملی در حوزه‌های زیست فناوری اجرایی شده است. تقریبا تمام دانشگاه‌های کشور موضوعات محوری خود را شناسایی کردند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: این طرح تاکنون با ۸۰ دانشگاه وارد قرارداد اجرایی شده است تا استان‌های متناسب با محورهای اولویت دار خودشان در این طرح حضوری گسترده داشته باشند.

وی اظهار داشت: تمام دانشگاه‌های سراسر کشور متناسب با اولویت‌های تخصصی و ماموریت هدفمند واگذار شده، می‌توانند از توان و ظرفیت استادان مدعو این کنگره بهره بگیرند.

تولایی اظهار امیدواری کرد که این‌گونه کنگره‌های علمی بتواند فرصت ساز برای جوانان شایسته ایرانی باشد که با عشق و علاقه به تحصیل در حوزه‌های های‌تک مشغول هستند.

چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه سال آینده با حضور محققان ایرانی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha