۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 83543562
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صهیونیست ها؛ ماجراجویی جدید با عملیات فریب

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83543562
صهیونیست ها؛ ماجراجویی جدید با عملیات فریب

تهران- ایرنا- مقامات صهیونیستی تقریبا هر روز نسبت به رویداد یک جنگ بزرگ با ایران هشدار می‌دهند و ایران را خطری جدی برای اسرائیل عنوان می کنند. براستی رژیم صهیونیستی پشت پرده این جریان سازی ها علیه ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

سه شنبه گذشته بار دیگر یکی از مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به حمله ایران به اسرائیل هشدار داد. آهارون هالیوا فرمانده عملیاتی ارتش اسرائیل در دیدار با گروهی از مقامات وزارت خزانه داری خطر ایران را جدی توصیف کرد و گفت که اگر ایران به اسرائیل حمله کند، می تواند ضربات بسیار سنگینی را وارد آورد.

این فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال اظهارات آویو کوخاوی رییس ستاد کل ارتش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، به افزایش بودجه نظامی برای مقابله با تهدیدهای ایران اشاره کرد.

افزایش بودجه نظامی برای مقابله با "تهدیدهای ایران" توسط نتانیاهو و با نظر روون ریولین رئیس رژیم اسرائیل مطرح شد. بودجه ای که در ابتدا چند میلیارد شِکِلی (میلیارد دلاری) بود اما اخیرا در حد ۱ میلیارد شکل (حدود ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا) مطرح شده است. اکنون سوالی که ذهن بسیاری از تحلیلگران را درگیر کرده، اینکه" جدی خواندن خطرات ایران و سنگین توصیف کردن "ضربات ایران" توسط مقامات رژیم صهیونیستی چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

اول اینکه ،‌اسرائیل پس از سردی روابط خود با اروپا و ناامیدی از آمریکا بخاطر خروج نظامیانش از سوریه با این اقدامات احتمالا به دنبال جلب توجه متحدان قدیمی خود برآمده است. اینگونه جریان سازی علیه امنیت اسرائیل و آنهم از سوی کشور ایران، شاید برای کسب کمک های بلاعوض از سوی متحدان غربی رژیم صهیونیستی باشد. همچنین هشدار مقامات نظامی نسبت به اینکه جان ساکنان سرزمین های اشغالی در خطر است، شاید راه خوبی برای متقاعد کردن اقتصاد دانان و مقامات وزارت دارایی اسرائیل برای افزایش بودجه نظامی، با هدف ماجراجویی های بیشتر این رژیم در منطقه باشد.

پر رنگ نشان دادن "تهدیدهای ایران" از سوی مقامات ارشد صهیونیست شاید با هدف تغییر سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در منطقه هم بوده باشد. طی ماههای اخیر آنچه بیشتر باعث وحشت صهیونیست ها شده، عملکرد رئیس جمهوری آمریکا است. ماه گذشته پس از خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه، رسانه ها و مقامات اسرائیل این حرکت را به نشانه کاهش حمایت های ترامپ از اسرائیل عنوان کردند؛ هرچند واشنگتن اخیرا نیروهای نظامی خود را به مناطق شمالی سوریه بازگردانده و چند پایگاه نظامی جدید در این مناطق دایر کرده است، امابه نظر می رسد این تحرکات پراکنده ترامپ تضمین لازم را به صهیونیست ها نداده است.

آنگونه که به نظر می رسد، روند بی انگیزگی در غرب برای حمایت های سنتی از اسرائیل ، آنقدرها سرعت گرفته که صهیونیست ها را به وحشت انداخته است. سران اسرائیل تصور می کردند که با روی کار آمدن مرد جنجالی در کاخ سفید، رویاهایشان رنگ واقعیت به خود می گیرد که اینگونه نشد!

تحرکات رژیم صهیونیستی علیه تهران و اقدامات آنها در جهت ایران هراسی، موضوع جدیدی نیست. پیشتر نیز شاهد تلاش های نتانیاهو و ولیعهدهای سعودی و امارات در راستای متقاعد کردن آمریکا برای حمله نظامی به ایران بوده ایم. حتی پس از سقوط پهپاد آمریکایی، توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران و حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، ترامپ هیچگونه واکنش جدی نسبت به آنها نداشت.

اسرائیلی ها شاید از سوی دیگر به دنبال اجماع سازی برای شروع حمله ای علیه ایران باشند. اکنون با کاهش تعهدات قانونی ایران در چارچوب برجام نیز مقامات تل آویو در قالب سناریوی قدیمی ایران هراسی، سعی در القای این نکته دارند که اقدام اخیر ایران در راستای حرکت رو به جلو تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

اما این سرو صداها و تقلاها گویا در خود سرزمین های اشغالی هم با تردیدهای جدی روبه روست؛ بطوری که تارنمای روزنامه جروزالم پست در مورد جوسازی مقامات اسرائیلی نسبت به شروع جنگ علیه ایران می نویسد: مشکل اینجاست؛ در حالیکه این هشدارها شاید همه درست و دقیق باشد، اما از طرفی می تواند اشتباه و اغراق آمیز هم باشد.

این روزنامه افزود: به علت وجود بن بست سیاسی در اسرائیل، دانستن اینکه چقدر این تهدیدها (ایران) واقعی است، غیر ممکن می باشد. زمانی که نتانیاهو در مورد ایران هشدار می دهد، این مساله به وی کمک می کند تا فشار عمومی را به حزب "آبی و سفید" برای ورود به دولت واحد و پذیرش شرایط نتانیاهو وارد کند.

با این تفاسیر نتیجه ای که می توان از اهداف پشت پرده اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای هشدار نسبت به حملات احتمالی ایران به اسرائیل استنباط کرد، این است که صهیونیست ها در حال انجام عملیات فریب آمریکایی ها و دولت های اروپایی برای کشاندن آنها به یک ماجراجویی جدید در منطقه هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha