۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83534678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در عملیات تروریستی در موزامبیک دهها تن کشته شدند

تهران - ایرنا - خبرگزاری مستقل موزامبیک روز چهارشنبه گزارش داد که 5 روس و 20 موزامبیکی در کمین افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

براساس این گزارش، یک ماه بعد از آنکه گزارش های تایید نشده از حضور بیش از 200 سرباز و سه بالگرد روسی در کشور آفریقایی موزامبیک برای حمایت از دولت این کشور در برابر حملات تروریست های وابسته به القاعده خبر دادند، امروز در خبرها آمده بود که 5 تن از این روس ها به همراه 20 سرباز موزامبیکی در استان "گابو دِلگادو" در منتهی الیه شمال این کشور در کمین افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش، مهاجمان در عین حال چند خودروی نظامی روسی را نیز در این حمله آتش زدند، اما نه وزات دفاع روسیه و نه شرکت روسی پریگوژین که این سربازان به آن تعلق دارند تا کنون در این خصوص اظهار نظری نکرده اند.

در 16 مهر نیز گزارشی از کشته شدن چند سرباز روس دیگر در این کشور منتشر شده بود اما دولت روسیه نه تنها این خبر بلکه به طور کامل حضور نیروهای خود را در این کشور تکذیب کرد.

بنابر این خبرگزاری، این 5 سرباز را جزو 200 سرباز مزدور روسی متعلق به گروه شرکت خصوصی پشتیبانی رزمی "واگنر" معرفی کرد که با گروه تجاری معروف "یِوگِنی پریگوژین" یا "پریگوزین رئیس پوتین" ارتباط دارد.

پریگوژین سرآشپز سابق پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آفریقای مرکزی و لیبی بود اما گروه پریگوژین همچنان در آفریقای مرکزی و به ویژه در لیبی به سر می‌برد و در کنار نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، از فرماندهان نظامی سابق لیبی، علیه دولت مرکزی در این کشور می‌جنگند که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

در موزامبیک نیز دست‌کم ۲۰۰ تن از سربازان مزدبگیر روسی به همراه چندین بالگرد و وسایل نقلیه زرهی مستقر هستند تا هم از میادین نفتی و ذخایر گاز اکتشافی در شمال این کشور در مقابل "حملات تروریستی" محافظت و هم به نوعی از دولت آن کشور حمایت کنند.

مسکو در مقابل با قراردادهای اکتشافی پرسود در این حوزه‌ها هزینه محافظان روسی را جبران می‌کند.

حزب حاکم "جبهه آزادسازی موزامبیک" (فرلیمو) نیز که بیش از ۵۰ سال است به مسکو وفادار است نزدیکی خود را همچنان به روسیه نشان می‌دهد.

در انتخابات اخیر موزامبیک که ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) برگزار شد دوباره نماینده این حزب با وجود اعتراض نیروهای مخالف نسبت به دستکاری در انتخابات، به پیروزی رسید.

گروه های شورشی کابو دلگادو در شمال موزامبیک از سال 2017 تاکنون جان صدها شهروند این کشور را گرفته و در سال جاری نیز چند حمله تروریستی انجام دادند.

حضور روسیه در موزامبک به دهه 1960 میلادی یعنی زمانی بر می گردد که مسکو از حزب مارکسیستی این کشور در برابر استعمار پرتغال حمایت می کرد.

روسیه در سال 2018 قراردادی را با دولت موزامبیک امضاء کرد تا بتوانند نیروهای نظامی و تجهیزات رزمی به این کشور بفرستد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha