۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83538245
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمله تروریستی ۱۰ موزامبیکی را به کشتن داد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83538245
حمله تروریستی ۱۰ موزامبیکی را به کشتن داد

تهران - ایرنا - خبرگزاری مستقل موزامبیک روز شنبه گزارش داد که حمله تروریست ها به کامیونی در منتهی الیه شمال این کشور ۱۰ شهروند را به کام مرگ برد.

بر ساس این گزارش، تروریست ها صبح امروز با حمله غافلگیرانه به یک کامیون که روستائیان منطقه را جابه جا می کرد، ۱۰ نفر از آنها را در نزدیکی روستای "امبائو" در استان "گابو دلگادو" کشته و تعدادی را نیز زخمی کردند.

این گزارش به نقل از شاهدان عینی نوشت که تروریست ها بعد از متوقف کردن کامیون و پیاده کردن مسافران آن، ناگهان و بدون هدف به روی آنها آتش گشودند و سریع متواری شدند.

شاهدان که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که در دو هفته اخیر به ویژه بعد از برگزاری انتخابات سراسری و ریاست جمهوری موزامبیک، حملات تروریستی در  مناطق شمالی این کشور شدت یافته و امنیت مردم را به خطر انداخته است، به گونه ای که برخی از ساکنان این مناطق به تدریج به جنوب موزامبیک مهاجرت می کنند.

این خبرگزاری چهارشنبه گذشته نیز گزارش داده بود که یک ماه بعد از آنکه گزارش های تایید نشده از حضور بیش از ۲۰۰ سرباز و سه بالگرد روسی در کشور آفریقایی موزامبیک برای حمایت از دولت این کشور در برابر حملات تروریست های وابسته به القاعده خبر دادند، ۵ تن از این روس ها به همراه ۲۰ سرباز موزامبیکی در استان گابو دِلگادو در منتهی الیه شمال این کشور در کمین افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش، مهاجمان در عین حال چند خودروی نظامی روسی را نیز در این حمله آتش زدند.

در ۱۶ مهر نیز گزارشی از کشته شدن چند سرباز روس دیگر در این کشور منتشر شده بود، اما دولت روسیه نه تنها این خبر بلکه به طور کامل حضور نیروهای خود را در موزامبیک تکذیب کرد.

در موزامبیک دست‌کم ۲۰۰ تن از سربازان مزدبگیر روسی به همراه چندین بالگرد و وسایل نقلیه زرهی مستقر هستند تا هم از میادین نفتی و ذخایر گاز اکتشافی در شمال این کشور در مقابل "حملات تروریستی" محافظت و هم به نوعی از دولت آن کشور حمایت کنند.

مسکو در مقابل با قراردادهای اکتشافی پرسود در این حوزه‌ها هزینه محافظان روسی را جبران می‌کند.

حزب حاکم "جبهه آزادسازی موزامبیک" (فرلیمو) نیز که بیش از ۵۰ سال است به مسکو وفادار است، نزدیکی خود را همچنان به روسیه نشان می‌دهد.

در انتخابات اخیر موزامبیک که ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) برگزار شد دوباره نماینده این حزب با وجود اعتراض نیروهای مخالف نسبت به دستکاری در انتخابات، به پیروزی رسید.

گروه های شورشی گابو دلگادو در شمال موزامبیک از سال ۲۰۱۷ تاکنون جان صدها شهروند این کشور را گرفته و در سال جاری نیز چند حمله تروریستی انجام دادند.

حضور روسیه در موزامبیک به دهه ۱۹۶۰ میلادی یعنی زمانی بر می گردد که مسکو از حزب مارکسیستی این کشور در برابر استعمار پرتغال حمایت می کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۸ قراردادی را با دولت موزامبیک امضاء کرد تا بتوانند نیروهای نظامی و تجهیزات رزمی به این کشور بفرستد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha