مشارکت مردم اصول انجام پروژه‌های آبخیزداری است

تهران- ایرنا- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مشارکت و حضور مردم را در انجام عملیات‌های آبخیزداری اصلی مهم عنوان کرد و ایجاد پوشش گیاهی و اقدامات جنگل‌کاری با توجه به شرایط اقلیمی و میزان پراکندگی بارش‌ها را یکی از اولویت‌ها دانست.

خسرو شهبازی در جلسه ستاد هماهنگی آبخیزداری با مرور اجمالی بر اقدامات و فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، به  نقش مشارکت مردم در پروژه‌ها اشاره و بر اصلاحات تداخلات اراضی، کاداستر، ایجاد راهکار برای کمبود مراتع و رفع چالش با مردم، استفاده از کارگرهای محلی در قالب ماده ۲۹، توسعه گیاهان دارویی و... تأکید کرد.

شهبازی با تشریح اهداف اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری، پرداختن به نقاط ضعف و خلأها را در کنار این اقدامات، یک ضرورت دانست.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در پایان به استمرار اقدامات آموزشی ترویجی تأکید کرد و افزود: بازدید از سایر استان ها و پروژه‌های موفق ترویجی، استفاده از سوخت فسیلی و انرژی نو، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد تشکل‌ها، استفاده از توان همیاران طبیعت و تغییر معیشت مردم که منجر به ایجاد اشتغال شود، از اولویت‌های برنامه‌های‌آتی است.

براساس این گزارش، در بیست و نهمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، حجت الاسلام رضا افسربیگی از معتمدین و فعالین روستای جواش شهرستان مرند، حسن جمشیدی تسهیلگر روستای اردکلو و مهناز سرایی رئیس ترویج اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی، گزارشی از اقدامات مشارکتی منابع طبیعی با جوامع محلی را ارائه کردند.  

آبخیزداری، مطالعه ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرآیند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تأثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

بیست و نهمین جلسه ستاد اجرای طرح های آبخیزداری به ریاست معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با حضور معاونین، مدیران و اعضای ستاد آبخیزداری برگزار شد.  

۰ نفر

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha