تقابل عبدالله و غنی بر سر احمدی

تهران - ایرنا - محمد اشرف غنی رئیس جمهور دوحدت ملی افغانستان روز یکشنبه با صدور حکمی، صبغت الله احمدی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور را برکنار کرد اما عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت اعلام کرد که احمدی تا زمان نهایی شدن نتیجه انتخابات به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش رسانه های افغانستان ، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که اشرف غنی طی حکمی آقای میرویس ناب سفیر اسبق افغانستان در ترکمنستان را به عنوان معاون همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه تعیین کرد. صدیقی همچنین اعلام کرد که آقای سرپرست جدید سخنگویی وزارت خارجه هم خواهد بود. سخنگوی ریاستی جمهوری در صفحه توییتر خود اعلام کرد که "سرپرست سخنگوی اسبق به دلیل اظهارات غیر مسئولانه اش برکنار گردید" .

از سوی دیگر ، ریاست اجرایی دولت وحدت ملی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که صبغت الله احمدی تا نهایی شدن نتایج انتخابات به کارش ادامه می دهد.

در اعلامیه قصر سپیدار آمده است که آقای صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امورخارجه در حمایت از فرایند صلح موضع وزارت خارجه را بیان کرده است. انتصابات و برکناری (مقامات) در این موقع مرتبط با انتخابات است و وی (احمدی) تا زمان نهایی شدن نتیجه انتخابات به کارش ادامه می‌دهد. 

ریاست اجرایی دولت افغانستان تاکید کرده است: موضوعات مربوط به سیاست خارجی و موضع  دولت افغانستان در این موارد مهم نیازمند بحث و توافق در بالاترین سطح دولت می‌باشد تا تمام بخش‌های دولت از یک موضع واحد برخوردار باشند و با صدای واحد صحبت نمایند.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان چندی پیش در ارتباط با سفر هیات گروه طالبان به پاکستان گفته بود که از تلاش‌های پاکستان برای زمینه‌سازی گفت‌وگوها با طالبان استقبال می‌کند. این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری، میزبانی پاکستان از طالبان را «خلاف تمام اصول و روابط» میان کابل و اسلام‌آباد بیان نموده بود.

این درحالی است که برخی مطبوعات افغانستان نسبت به برخورد جناحی و سیاسی با موضوع مذاکره با گروه طالبان هشدار داده اند. روزنامه "هشت صبح" نوشت: هیچ تردیدی نیست که در این مرحله دسته‌های پیش‌تاز (در انتخابات)  با موضوع مذاکره با طالبان هم برخورد جناحی کنند. احتمال آن وجود دارد که دسته‌های انتخاباتی از منظر منافع جناحی به طالبان مراجعه کنند. 

این روزنامه افزود: مذاکره و حل سیاسی، انتخابات نیست که در آن جناح‌های سیاسی رقابت کنند. در حل سیاسی و مذاکره به اجماع و وحدت نظر نیاز است. امریکا مشکلش را با طالبان بالأخره حل می‌کند. مشکل طالبان و امریکا القاعده است، اما مشکل افغانستان با این گروه، موضوع امارت و نظم جمهوری است. برخورد جناحی و تیمی با این موضوع، به سود کشور نیست و هر جناحی که به این راه می‌رود، به راه اشتباه می‌رود.

تقابل رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در مساله برکناری سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با موضوع مذاکره با طالبان در حالی است که هر تیم های انتخاباتی این دو نامزد ریاست جمهوری پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات، خود را برنده انتخابات ششم مهر ماه دانسته اند و رسانه های افغانستان نسبت به تکرار بحران سیاسی ناشی از انتخابات سال 1393 در این کشور هشدار می دهند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha