نانو ذره‌ای جدید برای حذف همزمان آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی ساخته شد

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به ساخت نانو ذره‌ای جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد شدند که قادر به حذف آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «ارائه روش های نوین و تسهیل شده در طراحی و ساخت نانوساختارها» عنوان پروژه ای است که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

 نانو ساختارها به دلیل دارا بودن ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ویژه در صنایع مختلف مورد توجه و استفاده قرار دارند، به گونه‌ای که توانسته‌اند بسیاری از موانع موجود در صنایع را رفع کنند. اما یک مشکل در ساخت آن‌ها استفاده از روش‌های شیمیایی و فیزیکی است که علاوه بر هزینه بالا، باعث ورود مواد سمی به طبیعت می‌شود، بنابراین محققان به دنبال جایگزین کردن روش‌های بیولوژیک با این روش‌های قدیمی هستند. 

در این پروژه نیز ابتدا محققان یک نانو ذره با ویژگی جدید ساختند. این نانو ذره با هسته نقره و روکشی از آهن دارای ویژگی‌های خاصی است و می‌تواند آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی را از محیط همزمان حذف کند، بنابراین محققان موفق به ساخت این نانو ذره با روش سنتز بیولوژیک و استفاده از آن برای تصفیه فاضلاب شدند.

بر اساس این گزارش، نانوفناوری یکی از زمینه‌های پژوهشی بسیار بکر و جدید در علوم نوین است. دانش نانوفناوری راهگشایی امید بخش در مسیر حل مشکلات موجود در راه تولید نانوساختارها است. دستیابی به فناوری ساخت نانوساختارها می‌تواند توانایی کشور را در حیطه تولید محصولات برپایه نانوفناوری به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

به هر تقدیر قبل از انجام هر پژوهش کاربردی در زمینه نانوفناوری یا تولید محصول بر پایه نانوفناوری نیاز است تا نانوساختارهای مورد نیاز به نحوی اقتصادی و سهل الحصول تهیه شود، بنابراین دستیابی به دانش ساخت نانوساختارها زیربنای گسترش دانش نانوفناوری و پیشرفت کشور در این حیطه است، با توجه به گرایش روبه افزایش صنایع جهت بهره‌گیری از فناوری نانو در محصولات جدید، پیش‌بینی می‌شود که دانش ساخت نانوساختارها در مقیاس صنعتی در آینده بخش قابل ملاحظه‌ای از پتنت های به ثبت رسیده را به خود اختصاص دهد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha