۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 83500237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۹ درصد مساحت کشور انجام شد

بوشهر- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: تاکنون عملیات ژئوفیزیک هوایی با هدف اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در ۹ درصد از مساحت کشور انجام شده است.

علیرضا شهیدی روز چهارشنبه در نشست با استاندار بوشهر افزود: این عملیات که تاکنون در مساحت ۲۰۰ هزار کیلومترمربع انجام شده، در ارتفاع ۴۰ متری و توسط بالگرد صورت می گیرد که در اکتشاف ذخایر پنهان نقش شایانی را ایفا می‌کند.

ژئوفیزیک زمین، از مباحث علوم طبیعی است، که به فرایندها و خواص فیزیکی زمین و محیط اطراف آن، با استفاده از روش‌های کمی جهت تجزیه و تحلیل این فرایندها، می‌پردازد.

ژئوفیزیک از شاخه‌های اصلی علوم زمین به‌شمار می‌رود، که به دو شاخه ژئوفیزیک محض و ژئوفیزیک کاربردی تقسیم‌بندی می‌شود، بخش محض آن شامل گرایش زلزله‌شناسی است و در بخش کاربردی با استفاده از روش‌های لرزه‌ای، مغناطیسی، گرانی‌سنجی و الکتریکی به مطالعهٔ کیمّی خواص فیزیکی زمین پرداخته می‌شود.

امروزه دانش ژئوفیزیک شامل فیزیکِ اوزون (اوزونوگرافی) و فیزیکِ اتمسفر (مترولوژی) نیز می‌شود و به پدیده‌های طبیعی، همچنین رفتار زمین و اطرافش می‌پردازد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عمده ذخایر معدنی کشور در سطح و یا نزدیک سطح هستند عملیات ژئوفیزیک هوایی می‌تواند به کشف ذخایر پنهان زیر سطح کمک موثری داشته باشد.

شهیدی ادامه داد: با تدابیر پیش بینی شده اطاعات سازمان زمین شناسی به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که این مهم کمک می‌کند ریسک ناشی از اکتشافات آنها به حداقل برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اطلاعات ظرفیت معدنی کشور که به نوعی خروجی ۵۰ سال سازمان زمین شناسی کشوراست تهیه و برش استانی آن نیز آماده شده است.

شهیدی یادآورشد: این اطلاعات ارزشمند و جامع با قرار گرفتن در اختیار استان‌ها میتواند به سرمایه‌گذاران کمک بسیار خوبی باشد.

وی افزود: سازمان زمین‌شناسی دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که از ظرفیت این سازمان می‌توان در توسعه پایدار استفاده کرد.

شهیدی با اشاره به تدوین سوژه‌های زمین‌شناسی دریایی اظهارداشت: زمین‌شناسی دریایی از ظرفیت مهم این سازمان است که در این راستا فعالیت‌های مهمی به ویژه در نقاط ساحلی از جمله استان بوشهر در دست تهیه و اجراست.

وی گفت: ژئو فیزیک دریا از اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی است که در این راستا برنامه‌های مهمی تدوین شده است.

شهیدی یادآورشد: این استان در حوزه معادن غیرفلزی دارای ظرفیت‌های بوالقوه‌ای است که این توانمندی‌ها جا برای کارهای بسیاری دارد.

استاندار بوشهر نیز گفت: یکی از ظرفیت‌های شاخص استان بوشهر معدن است که در این زمینه کمک می‌شود تا فعالیت های این بخش به نحو مطلوبی اجرایی شود.

عبدالکریم گراوند افزود: در این زمینه همچنین کارهایی نیز آغاز شده که در دهه فجر بخشی از آنها به بهره برداری می‌رسد.

وی یادآورشد:در استان بوشهر ۱۱۷واحد معدنی فعال وجود دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۳درصد فعال تر شده است.

استاندار بوشهر اظهارداشت: معادن فعال این استان زمینه اشتغال یکهزارو ۱۸۲نفر را فراهم کرده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر نیز گفت: با تدابیر انجام شده ۱۴۴ واحد معدنی غیر فعال این استان به ۱۱۶واحد کاهش یافته است.

سید حسین حسینی افزود: صدور یک پروانه اکتشاف مواد معدنی در مرحله نهایی است و برای اکتشاف و بهره برداری نیز به ترتیب سه گواهی و سه پروانه صادر شده است.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha