۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83499704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدرت نمایی کره شمالی در آستانه مذاکره با آمریکا

پکن- ایرنا- در آستانه شروع مذاکرات کاری میان دو کشور کره شمالی و آمریکا از ۵ اکتبر، پیونگ یانگ اقدام به پرتاب یک موشک بالستیک زیردریایی کرده است.

این در شرایطی است که این کشور همزمان برای ورود به گفت و گوهای کاری اعلام آمادگی کرده اما افزوده است که اگر آمریکا به دنبال نتایج مثبت است باید امتیاز بدهد و راهبرد فعلی را متوقف کند.

کره شمالی در حالی قدرت نمایی می کند که در دو سال گذشته تحت بیشترین تحریم ها بوده و آمریکا گفته است تا زمانی که عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای متوقف نشود، تحریم ها را لغو نمی کند.

تلاش های چین و روسیه برای کاستن از تنش ها بی ثمر بوده و پرتاب این موشک بعد از موشک پرانی های هفته های گذشته نشان می دهد که کره شمالی صبوری خود را از دست داده است.

اعلام آمادگی کره شمالی برای گفت و گوی کاری با آمریکا می تواند هشداری قبل از یک توفان سهمگین باشد شکست در این گفت و گوها و لاینحل ماندن اختلافات راه را برای آزمایش های بیشتر باز می کند.

بخصوص آنکه کره شمالی به اعتراف رسانه های آمریکایی خود را برای پرتاب موشک بالستیک دوربرد از روی زیردریایی آماده می کند و آزمایش های اخیر در این راستا بوده است.

افزون بر قدرت نمایی در برابر آمریکا، کره شمالی به همسایه خود نیز که بتازگی نظامیان خود را با جنگنده ها و موشک های پیشرفته تقویت کرده، هشدار داده است.

این موشک جدید بالستیک زیردریایی در شرایطی پرتاب می شود که کره جنوبی اعلام کرده است تا یک سال دیگر ۱۴ میلیارد دلار برای خرید جنگنده های اف ۳۵ و آرایش موشک های پیشرفته بالستیک و کروز هزینه می کند.

با این حساب کره شمالی که خود را در معرض فشارها و تحریم ها می بیند و از سوی همسایگانش چون ژاپن و کره جنوبی و از فاصله دورتر از ناحیه آمریکا مورد تحریم های یکجانبه قرار گرفته است، به دنبال راهی برای برون رفت از فشارهای فراوان آنها است.

ژاپن امروز پس از پرتاب موشک بشدت از کره شمالی انتقاد کرد و افزود که موشک پرتاب شده ظاهرا به دو بخش تقسیم شده و نیمی از آن در آبهای محدوده انحصاری ژاپن فرود آمده است.

«یانگ سونگ» کارشناس مسایل نظامی شرق آسیا می گوید که پرتاب این موشک بالستیک اگر از روی زیردریایی باشد نشان می دهد که توان موشکی کره شمالی یک رده بالاتر رفته است.

وی می افزاید که کره شمالی با اقدامات اخیر و پرتاب های موشکی فراوان نشان داده است که می تواند پایگاه های نظامی منطقه ای را در صورت دلخواه هدف قرار دهد.

ظاهرا موشک از نوع «پوکوک سونگ» بوده است که در رده مدل های موشک های زیردریایی قرار می گیرد و همین نگرانی های بیشتری را در میان کشورهای مخالف با کره شمالی ایجاد کرده است.

یوشیهدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن پرتاب موشک را تایید کرده و گفته است که ما به دنبال دستیابی به جزییات بیشتر هستیم و تجزیه و تحلیل ها شروع شده است.

«هری کازیان» تحلیلگر موسسه منافع ملی واشنگتن می گوید که پرتاب این موشک نشان می دهد که کره شمالی می خواهد مواضعی قاطعانه و مشخص در برابر آمریکا داشته باشد.

وی می افزاید کره شمالی می خواهد آمریکا را از این درخواست که پیونگ یانگ باید برنامه هسته ای نظامی خود را کنار بگذارد، عقب براند و از این کشور بخواهد تحریم ها را متوقف کند.

دو بار گفت و گو و دیدار رسمی و یک دیدار غیرمنتظره و اعلام نشده و غیررسمی رهبران دو کشور در یک سال گذشته هیچ چیزی را در منطقه عوض نکرده است کره شمالی و آمریکا همچنان در شرایط شبه جنگی بسر می برند پیمان متارکه جنگ به رژیم دایمی صلح تغییر نکرده است تحریم ها برقرار است کره شمالی آزمایش های موشکی متعدد انجام می دهد و آمریکا می گوید این کشور باید سلاح های هسته ای اش را تحویل دهد.

دور تسلسل و باطل گفت و گو از یک سو و رویارویی و بحران از سوی دیگر در منطقه شبه جزیره کره در جریان است و به نظر می رسد حتی ترامپ هم با اظهارات شیرین خود مبنی بر اینکه روابط خوبی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دارد نتوانسته است پیشرفتی بدست آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha