چالش‌های وجود آثار تاریخی کشور در مناطق پرمخاطره

تهران- ایرنا- مدرس زلزله شناسی دانشگاه تهران با بیان این که بیشتر آثار تاریخی ایران در مناطق با مخاطره‌های طبیعی قرار دارند، گفت: طرح این موضوع که در آینده شاهد تخریب آن‌ها بر اثر زلزله، سیل، نشست زمین و نباشیم، دور از ذهن است.

مهدی زارع در نشست تخصصی «ارزیابی تاب‌آوری در سوانح ایران»، با اشاره به این موضوع که کشور ما در معرض خطرهای ناشی از سیل، زلزله، گسل و فرونشست‌های زمین است، گفت: «سابقه تاریخی ایران نشان می‌دهد که همواره در معرض خطرهای ناشی از سوانح طبیعی بوده و هستیم و این موضوع می‌تواند تهدیدی جدی برای آثار باستانی و تاریخی کشور باشد.

وی در ادامه با تعاریفی از خطر، معرضیت، آسیب‌پذیری، ریسک و تاب‌آوری، افزود: با توجه به زلزله‌های زیادی که در کشور اتفاق افتاده، بسیاری از آثار ملی ما از دوران‌های مختلف، آسیب‌دیده و یا از بین رفته‌اند و بسیاری از آن‌ها امروزه در مرز خطر قرار دارند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران بابیان این‌که طی سال‌های اخیر موضوع خشک‌سالی و سیل نیز مشکلاتی را برای ایران به همراه داشته است، عنوان کرد: متأسفانه آثار تاریخی کشور در مناطق پرمخاطره متمرکز شده‌اند که این امر برای گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، چالش‌هایی را به وجود آورده است.

وی بیان کرد: تحقیقات زیادی در مناطق مختلف از جمله منطقه ری انجام‌شده که نشان می‌دهد این مناطق دارای خاک نرم هستند که این موضوع خطر زلزله و تخریب را به دنبال دارد.

زارع اظهار کرد: حفاری‌های مختلفی که در کشور انجام می‌شود، ما را با بقایای انسان‌ها و اشیایی مواجه می‌کند که نشان از وقوع زلزله‌های مختلف در طول سال‌ها دارد.

بر اساس اعلام روز دوشنبه روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، زلزله‌های زیادی در شهرهایی چون تبریز، شیراز، بم، بوئین‌زهرا، قزوین و مشهد نشان‌دهنده زلزله‌خیز بودن مناطقی از ایران است که طی سال‌های متمادی در معرض تخریب و ویرانگی قرار داشته‌اند و این موضوع امروز با توزیع جمعیت و تمرکز آن‌ها در مناطق یادشده، میزان و شدت خطر و آسیب‌های ناشی از آن را دوچندان می‌کند.

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه تهران به برخی از آثار میراث‌فرهنگی کشور که خطر زلزله در کمین آن‌ها نشسته است، اشاره کرد و افزود: سیل و زلزله از جمله سوانح طبیعی هستند که آثار تخریبی بسیاری را بر جای می‌گذارند که می‌توان به آسیب دیدن پل‌های تاریخی در استان لرستان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: حفرچاه‌های عمیق خسارت‌های بسیاری را برای برخی مناطق همچون مرودشت شیراز وارد کرده است و این موضوع به نشست زمین کمک می‌کند.

زارع به تحقیقات پژوهشی در کشور افغانستان و تخریب آثار تاریخی چون مناره جام هرات، طاق بست لشکرگاه استان هلمند، قصر دارالامان، آثار تاریخی استان بامیان و ... اشاره کرد که دوباره بازسازی‌شده‌اند.

وی بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی و ملی کشور را از اولویت‌های اصلی و مهم دست‌اندرکاران این حوزه و حمایت‌های دولت از مجموعه تاریخی و فرهنگی کشور عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha