۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 83461717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عطر سیب به مشام پایتخت رسید

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83461717
معصومه جوان معبودی
عطر سیب به مشام پایتخت رسید

تهران-ایرنا- هفدهمین نمایشگاه «عطر سیب» به مناسبت ماه محرم علاوه بر حمایت از هیات‌های مذهبی با رویکردی مردمی و خانواده‌محوری امسال همزمان با نمایشگاه زنان و تولیدات ملی در حالی برگزار شده است که دیگر فقط مسئولان خرید هیات‌ها، مخاطب آن نیستند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه عطر سیب هر سال در آستانه ماه محرم به منظور تامین و عرضه کالاها و نیازهای هیات‌های مذهبی از جمله اقلام صوتی، لوازم آشپزی، پرچم، لباس، زنجیر و طبل با قیمت مناسب با محوریت شهرداری تهران در بوستان ولایت برگزار می‌شد که در این نمایشگاه تسهیلات خاصی برای هیات‌های مذهبی از جمله ارائه تخفیف و بن همراه بود و  در دوره جدید مدیریت شهری، رویکرد برگزاری این نمایشگاه تغییر کرد.

سال گذشته شانزدهمین نمایشگاه عطر سیب با انتقادها و اما و اگرهای بسیاری برای برگزاری یا برگزارنشدن همراه بود که در نهایت ۱۷ شهریور دیرتر از موعد مقرر آغاز به کار کرد.

همان زمان حرف و حدیث‌ها بر سر نحوه برگزاری این نمایشگاه بویژه اینکه با ارائه مقدار معینی بن خرید به برخی هیات‌ها همراه بود و انتقادهایی بر سر توزیع عادلانه بن ها نیز وجود داشت، بالا گرفت و کار به جایی رسید که این دوره شهرداری تصمیم گرفت حوزه مخاطبان آن را وسیع تر ببیند و تنها مسئولان خرید تکایا مخاطب آن نباشند.

چرا بن را حذف کردند؟

حذف بن ها البته با دلایلی از سوی مسئولان شهری در سال گذشته انجام شد، اگرچه حمایت از هیات ها به شکل های دیگر در دستور کار قرار گرفت.

ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون وقت امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره برگزاری این دوره از نمایشگاه عطر سیب و تفاوت آن با سال‌های گذشته گفته بود: به دلیل ریل گذاری‌های جدید شورای شهر پنجم، انقباض بودجه‌ای و کاهش بودجه سال ۹۷ به ویژه کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات قانون برنامه بودجه امسال برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شرایط متفاوت شد.

وی با اشاره به حذف عنوان نمایشگاه عطر سیب در لایحه بودجه ۹۷ افزود: قرار شد این برنامه‌ها با عنوان جدید کمک به برگزاری آیین‌های عاشورایی و اربعین با مبلغ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان جایگزین شود که در مقایسه با سال قبل آن، یک سوم کاهش اعتبار داشته است.

شجاع‌پوریان با اشاره به شرایط دوگانه مواجهه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری با نمایشگاه عطر سیب اظهارداشت: از یک سو با کاهش یک سومی اعتبارات مواجه شدیم و شورای شهر نیز به عنوان قانونگذار و ناظر ما با برگزاری نمایشگاه عطر سیب به سبک و سیاق و اعتبارات سال گذشته موافق نبود.

وی گفت: از سوی دیگر اعتبار ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی به مجموع برنامه‌های ماه محرم و اربعین این معاونت اختصاص یافته که باید برای برنامه‌های عاشورایی در مناطق، در قالب خیمه‌های معرفت، تعزیه و... هزینه شود.

معاون وقت شهردار تهران افزود: اگر قرار بود این مبلغ را در قالب بن یا کمک نقدی به هیات‌ها اهدا کنیم به هر هیات بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان اختصاص می‌یافت که با توجه به افزایش تورم و نرخ کنونی اقلام، رقمی ناچیز، و نوعی بی‌حرمتی به هیات‌ها و تکایا نیز قلمداد می‌شد و به دور از تکریم این بخش‌های مذهبی جامعه بود.

وی با انتقاد از شیوه برگزاری نمایشگاه در سال‌های گذشته و بازتاب اجتماعی آن در سطح جامعه گفت: متاسفانه مبلغ اندکی که طی سالیان گذشته به هیات‌ها تعلق می‌گرفت چنان در بین افکار عمومی تبلیغ می‌شد که تصور عموم مردم جامعه بر این بود که گویی مبلغ کلانی در اختیار هیات‌ها قرار می‌گرفته در حالی که به نوعی می‌توان گفت در حق این نهادهای مردمی جفا صورت گرفته است.

شجاع پوریان، بی‌عدالتی در توزیع بن‌ها و بی‌توجهی به محلات برخوردار و محروم پایتخت، محدودکردن استقلال هیات‌ها و نبود امکان نظارت دقیق را دیگر اشکالات نمایشگاه عطر سیب در سال‌های گذشته برشمرد.

تاکید بر رویکرد مردمی در نمایشگاه هفدهم

امسال اما نمایشگاه عطر سیب متفاوت تر از دوره های قبل برگزار شد و این تفاوت جدای از رویکردهایی که دست اندرکاران به آن داشته اند، با نمایشگاه زنان و تولید ملی هم همزمان شده است.

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امسال هفدهمین نمایشگاه عطر سیب را با رویکردی متفاوت‌تر همزمان با پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی از پنجم شهریور در بوستان گفت و گو برگزار کرده است؛ نمایشگاه‌هایی که با تاکید بر خانواده‌محوری سعی کرده ملزومات اعضای خانواده در تمامی سنین را نیز فراهم کند.

تلاش برای ارائه خدمات یکسان به همه شهروندان 

محمدرضا جوادی‌یگانه معاون شهردار تهران رویکرد اصلی نمایشگاه عطر سیب را فرهنگی و خانوادگی عنوان کرده و افزوده است: تلاش کردیم در این دوره مخاطبان نمایشگاه صرفاً هیئات مذهبی نباشند و برای اولین بار به تمام شهروندان خدمات یکسان ارائه شود.

وی  با تاکید بر اینکه در این دوره از نمایشگاه کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند تصریح کرد: تلاش کردیم محصولاتی که کودکان را با فرهنگ عاشورایی آشنا می‌کند به مخاطبان ارائه و در کنار آن حسینیه مخصوص کودک نیز ایجاد کنیم.

معاون شهردار تهران بخش دیگری از کارکرد نمایشگاه عطر سیب را ارائه اقلام فرهنگی دانست و گفت: تاکید ما در این نمایشگاه عرضه محصولات ملی است؛ در این راستا در ۶۰ غرفه پرچم، کتاب، پیکسل، سربند، محصولات صوتی و تصویری و ... متناسب با عزاداری اباعبدالله(ع) عرضه می‌شود.

جوادی یگانه با بیان اینکه از سال گذشته روند عرضه بن به هیات‌های مذهبی متوقف شده است افزود: تلاش کردیم فرصتی فراهم شود تا تولیدکننده و مصرف کننده بتوانند در فضایی که به لحاظ اقتصادی به‌صرفه است اجناس مورد نظر خود را ارائه و تهیه کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره تهیه اقلام موردنیاز هیات‌ها نیز توضیح داد:‌ بخشی از اقلام موردنیاز هیات‌ها از طریق برخی از شعب منتخب فروشگاه‌های شهروند، اتکا و سازمان میادین میوه و تره بار با حداقل سود ارائه می‌شود که هیات‌ها با معرفی سازمان تبلیغات می‌توانند به این شعب مراجعه کنند.

مخاطبان نمایشگاه از همه اقشار

رییس ستاد هفدهمین نمایشگاه «عطر سیب» نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رویکرد این دوره از نمایشگاه و تفاوت آن با سال‌های گذشته را فرهنگی عنوان کرد و افزود: زندگی مردم تهران و ایران در ماه‌های محرم و صفر، به نام سیدالشهدا(ع) گره خورده و تاثیر این موضوع در همه شئون زندگی اعم از پوشش، فضاسازی منزل، فضاسازی شهری و حتی الگوی تغذیه و غذای روزمره، مطالعه افراد و الگوی ترافیکی مشهود است.

محی‌الدین فاضلیان بیان کرد: بر این اساس شهرداری تهران با برپایی نمایشگاه عطر سیب تصمیم گرفت زمینه‌ای را برای ورود به این ماه فراهم کند و در مقایسه با سال‌های گذشته، مخاطب این نمایشگاه علاوه بر هیات‌های مذهبی، عموم مردم و خانواده‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته مخاطب نمایشگاه عطر سیب، مسئول خرید هیات یا صرفا مدیر هیات و رویکرد نمایشگاه توزیع ارزاق و ابزاری بود که بیشتر در فضای آشپزخانه هیات مصرف می‌شود اما در این دوره سعی شد علاوه بر هیات های مذهبی، عموم شهروندان و حتی غیرمسلمان‌هایی که به لحاظ عاطفی به سیدالشهدا تعلق خاطر دارند و فارغ از رنگ‌بندی و دسته بندی، مخاطب این نمایشگاه باشند.

فاضلیان با اشاره به تغییر مکان برگزاری نمایشگاه عطر سیب از بوستان ولایت به بوستان گفت و گو افزود: علاوه بر طراحی محیطی و طراحی جدید در نوع محصولات، سعی شده علاقه‌مندی ایجاد شود تا همه افراد در نمایشگاه حضور داشته باشند و با توجه به همزمانی با نمایشگاه زنان و تولید ملی رویکرد خانواده‌-محوری نیز در این رویداد مورد توجه قرار گرفته است.

رییس ستاد هفدهمین نمایشگاه عطر سیب با اشاره به بازآرایی سنت‌های عزاداری متناسب با اقتضائات روز و با رویکرد فرهنگی که مورد نیاز کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب است، اظهارداشت: سعی شده نمایشگاه از لحاظ معماری تداعی‌کننده فضای تکیه و هیات قدیمی باشد که در گذشته، دور تا دور حجره بوده و افراد با یکدیگر تعامل داشتند؛ علاوه بر فضای عزاداری، آموزه‌های مختلف ایثار، معرفت، فداکاری که باعث مانایی فرهنگ ایرانی شده نیز نمایش داده شود.

وی گفت: در فضای محوری نمایشگاه، قسمت مرکزی تکیه نیاوران به مقیاس یک به یک اجرا شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند برای استراحت در این مکان حضور داشته باشند و علاوه بر این در زمان اذان ظهر و عشا از موذنان طراز یک کشور و بین‌المللی بهره‌مند هستیم که اذان به صورت زنده پخش می‌شود، خود مردم هم صفوف نماز جماعت را شکل می‌دهند.

فاضلیان، «گوشه‌های حسینی» برای نمایش برنامه‌های فرهنگی فعالان فضای مجازی و انتقال تجربیات آنان، فروشگاه کتاب با هدف ارائه کتاب‌هایی با موضوع محرم و عاشورا مشخصا از انتشارات شهید مطهری و انتشارات امام موسی صدر و تالار هنر را از بخش‌های فرهنگی این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در تالار هنر ضمن مرور آثار هنری مختلف عاشورایی اعم از پوستر، گرافیک، طراحی، نقاشی و هنرهای کاربردی، زمینه‌ای فراهم شده تا هنرمندان در قالب کارگاه، آثار هنری خلق و آنها را به نمایش بگذارند.

رییس ستاد هفدهمین نمایشگاه عطر سیب افزود: سرای شعر و ادبیات از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که در این سرا نشست‌های کتابخوانی، داستان خوانی، شعرخوانی و مداحی با حضور شعرا و چهره های طراز اول حوزه ادبیات آیینی همچون علی انسانی، حمیدرضا برقعی، مرتضی امیری اسفندقه، محمدمهدی سیار و صابر خراسانی  از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می‌شود.

حسینیه کودک

وی، حسینیه کودک را از دیگر بخش‌های نمایشگاه عطر سیب عنوان کرد و اظهارداشت: افراد متولی این بخش ضمن بهره‌مندی از دانش دینی، روانشناسی و تربیت کودک تجربه‌های موفقی از حسینیه کودک در هیات‌های دانشگاهی دارند که این الگو را در نمایشگاه عطر سیب اجرا می‌کنند.

به گفته این مسئول، در حسینیه کودک در قالب فضای بازی محور روایت‌هایی دینی و تاریخ عاشورا برای کودکان بازگو می‌شود که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها و کودکان قرار گرفته است.

نذر شستن استکان نعلبکی چایخانه عطر سیب

فاضلیان با اشاره به بخش چایخانه در نمایشگاه عطر سیب گفت: در این بخش چای روضه در استکان نعلبکی تقدیم بازدیدکنندگان می‌شود و همچنین با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و به منظور کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف برای اطعام و ارائه غذای نذری در ماه محرم، پویش «نذر شستن استکان نعلبکی چایخانه عطر سیب» در بخش همجوار چایخانه راه‌اندازی شده است که شهروندان در قالب پویشی می‌توانند در این اقدام مشارکت کنند.

تاکنون پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجدجامعی و سیدمحمود میرلوحی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پویش پیوستند.

بخش فروشگاهی نمایشگاه عطر سیب

رییس ستاد هفدهمین نمایشگاه عطر سیب درباره فضای فروشگاهی نمایشگاه اظهارداشت: در این بخش حدود ۳۰ تولیدکننده ایرانی محصولات فرهنگی اعم از تابلوهای هنری، کتیبه و پرچم ارائه کردند و همچنین از ظرفیت نمایشگاه زنان و تولید ملی در بخش فضای پوشاک استفاده شده است.

وی گفت: در فضای بیرونی و محوطه نمایشگاه در ۲ مجموعه بخشی از ارزاق مثل خرما، چای ایرانی، عرقیجات گلاب، هل و زعفران، ارزاقی که بیشتر نقش تبرکی را دارد و یک ایستگاه صلواتی هم که می‌تواند از آن محصولات استفاده کند، اقلام آشپرخانه‌ای، سیستم صوتی در هیات‌های مذهبی با تاکید بر تولید داخل و داشتن کنترل کیفی عرضه می‌شود.

فاضلیان افزود: محصولات نمایشگاه عطر سیب با تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصد به همه شهروندان نه صرفا هیات های مذهبی ارائه می‌شود.

رییس ستاد هفدهمین نمایشگاه عطر سیب درباره حذف ارائه بن به هیات‌های مذهبی و برنامه‌های نمایشگاه برای حمایت از آنها گفت: با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور و مشکلات شهرداری، با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان تبلیغات اسلامی مذاکراتی انجام و در اقدامی مشترکی در راستای حفظ کرامت هیات‌های مذهبی سایت www.atresib.tehran.ir  طراحی و راه‌اندازی شد.

وی افزود: هیات‌های مذهبی می‌توانند تا ۱۷ شهریور با مراجعه به این سایت و ارائه کد مجوز، ثبت اطلاعات شخصی و بارگذاری تصویر کارت ملی نماینده هیات، بعد از تاییدیه سازمان تبلیغات اسلامی که متولی اصلی این کار است، به شعبه‌های معین شده فروشگاه‌های شهروند و اتکا مراجعه و بدون سود فروشگاهی اقلام ضروری را دریافت کنند.

فاضلیان اظهارداشت: نمایشگاه عطر سیب به گونه‌ای طراحی شده که شهروندان احساس راحتی، ایمنی و خوشایندی داشته باشند و خاطرات و تجربیات زیستی در محرم و صفر داشتند، برایشان تداعی شود. 

نوآوری در تولیدات فرهنگی

شهردار تهران در گردهمایی دبیران و اعضای شوراهای نماز و امر به معروف و نهی از منکر که در محل بوستان گفت‌وگو درباره هفدهمین نمایشگاه عطر سیب برگزار شد گفت: تلاش شده است در این نمایشگاه به موضوع خلاقیت و نوآوری در ارائه تولیدات فرهنگی متناسب با مراسم عزاداری امام حسین (ع) توجه و از ظرفیت اساتید هنر نیز در این زمینه استفاده شود.

پیروز حناچی همچنین در بازدید خود از نمایشگاه عطر سیب با تاکید بر لزوم تجلی فرهنگ عاشورایی در تولیدات فرهنگی افزود: امسال سعی شده است تا به تأسی از اخلاق حسینی مخاطب این رویداد مهم مردم شهر تهران باشند.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر خدماتی که قبلا به هیات‌های مذهبی ارائه می‌شد، نوآوری در فرهنگ عاشورایی ایجاد شده است.

حناچی با اشاره به کمک‌هایی که به هیات‌های مذهبی می‌شود، اظهارداشت: طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار است تا بخشی از اقلام مصرفی هیات‌های مذهبی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی، در فروشگاه‌های شهروند، اتکا و میادین میوه و تره بار عرضه شود.

شهردار تهران با اشاره به همزمانی نمایشگاه‌های عطر سیب و زنان و تولید ملی گفت: شهروندان می توانند اقلام فرهنگی موردنیاز خود تا لباس و پوشاک ویژه ایام ماه محرم و سایر روزهای سال را تامین کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا فرهنگ عاشورایی را در بخش تولیدات فرهنگی به ویژه نرم افزاری بیشتر مورد توجه قرار دهیم چرا که این نیاز به شدت احساس می‌شود.

اشاعه فرهنگ عاشورایی در نمایشگاه عطر سیب

عضو کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه بازدید از ۲ نمایشگاه عطر سیب و زنان و تولید ملی اظهارداشت: برگزاری ۱۷ دوره از رویداد عطر سیب نشان می‌دهد که مدیریت شهری همچنان وظیفه خود را در این حوزه به ویژه در اشاعه فرهنگ عاشورایی به خوبی انجام داده است.

احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه برای توسعه فرهنگ عاشورا تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های متولی وظایفی را برعهده دارند، افزود: با توجه به اینکه رویکرد این دوره از نمایشگاه عطر سیب اجتماعی و فرهنگی است، این مساله باعث شده تا غرفه‌ها و هیات‌های مذهبی به رسالت خود در این حوزه توجه بیشتری کنند.

همچنین حجت نظری عضو دیگر کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از نمایشگاه‌های عطرسیب و زنان و تولید ملی گفت: اقدامی که گرچه پیش از اجرا نگرانی‌هایی بابت استقبال از آن وجود داشت اما امروز در بازدید حدوداً پنج ساعته‌ای که از این دو نمایشگاه داشتم، دیدم استقبال بسیار خوبی از این دو نمایشگاه شده و شهروندان و خانواده‌های بسیاری برای حضور در این رویدا، به بوستان گفت‌وگو آمده بودند.

وی افزود: این دوره از نمایشگاه عطر سیب، تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های قبل برگزاری‌اش داشت که از جمله این تفاوت‌ها این بود که مدیریت شهری تلاش کرد نمادها و آداب و رسوم عاشورایی و فرهنگ حسینی در این نمایشگاه مورد توجه جدی قرار گیرد و از یک فضای فروشگاهی صرف، به یک نمایشگاه و گالری آیینی بدل شود.

نظری بیان کرد: همچنین در بخش عرضه و فروش محصولات نیز این بار به جای تمرکز بر خریداران عمده و بزرگ، هیات‌ها و تکایای محلی و همین‌طور مراسم‌ و نذورات خانگی مد نظر قرار گرفت.

هفدهمین رویداد عطر سیب به صورت همزمان با پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی تا ساعت ۲۱ امروز (۱۱ شهریور) در بوستان گفت و گو واقع در کوی نصر(گیشا)، انتهای خیابان پیروزی شرقی میزبان شهروندان است.

تهرام/۷۲۴۵/ ۱۰۰۸

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha