۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83461578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۱۰۴هزار هکتار از مزارع استان بوشهر از مهمان ناخوانده پاکسازی شد

بوشهر- ایرنا- با همت مردم، عزم مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی۱۰۴هزارو ۳۱۵هکتار از مزارع استان بوشهر از وجود ملخ صحرایی این مهمان ناخوانده پاکسازی و با کمترین خسارت به زمین‌های کشاورزی عوارض آن کنترل شد.

هجوم ملخ‌ به استان بوشهر از اواخر بهمن پارسال آغاز و عملیات مبارزه با این آفت درسطح ۲ هزار و۱۰۰ هکتارو فاز دوم آن از فروردین در سطح ۱۵ هزار هکتار و برای فاز سوم که تا اوایل تیرماه ادامه داشت ۲۰ هزار هکتار پیش بینی شده بود که باتوجه به وسعت آلودگی این میزان به ۱۰۴هزار و ۳۱۵ هکتار رسید.

باتوجه به اینکه ملخ ها  روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر قدرت پروازی دارند در صورت مبارزه نکردن تا سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر قدرت جابه‌جایی دارند براین اساس اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نمی‌شد به استان فارس و پس از آن به مناطق دیگرمهاجرت می کردند و در طول مسیر نیز همه گیاهان سبز را به عنوان غذا می خورند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرگونه کوتاهی در مبارزه با آفت ملخ صحرایی علاوه بروقوع خسارت قابل توجه به باغ‌های استان احتمال مهاجرت آنها به استان‌های همجوار و تهدید امنیت غذایی را به دنبال داشت.
خسرو عمرانی روزدوشنبه درگفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه پیش از این نیز آفت ملخ صحرایی به کشور و استان بوشهر در سه دوره  زمانی درگذشته انجام شده است افزود: نخستین حمله این آفت در سال ۱۳۲۱ و تداوم آن به مدت پنج

سال، دومین حمله در سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۷ و انتشار آن تا یزد، بیرجند، ایلام و کرمنشاه و سومین حمله در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ اتفاق افتاده است.

وی یادآورشد: این نوع آفت قدرت تغذیه بالایی دارد به نحوی که اگر یک گله ۵۰ میلیونی آن در یک کیلومترمربع طغیان کند هرکدام با مصرف ۲ گرم روزانه ۱۰۰ تن غذا مصرف می کند که معادل خوارک چهار هزار راس گاو است.

عمرانی اضافه کرد: این نوع آفت قدرت حرکت بالایی دارد طوریکه در سن پورگی ۴ تا ۸ کیلومتر و در سن بلوغ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز حرکت می کنند.

وی ادامه داد: ملخ صحرایی آرواره های قوی دارند و به محصولات زراعی، باغی و مرتعی خسارت وارد می کند.

عمرانی بااشاره به اینکه ملخ صحرایی ۳ تا ۵ سال در کشور استقرار می یابد گفت: قدرت تکثیرملخ های صحرایی بسیاربالاست طوریکه هر کدام ۲۰۰ تخم می گذارند اما به هرحال با پشتیبانی خیلی خوب مردم، مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی این آفت در استان کنترل شد.

وی بیان کرد: در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در هشت شهرستان استان بوشهر ۱۰۴ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه انجام شد که برای این امر۳۰ تن سم مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: برای انجام مبارزه ۲۵۰ نیرو، ۵۰ گروه مبارزه و ۳۶ گروه ردیاب در هشت شهرستان درگیر حضور داشتند.

عمرانی یادآورشد: با وجود تمام تلاش‌ها اما آفت ملخ صحرایی به ۷۰۰ هکتار معادل ۲۰ میلیارد ریال به صورت پراکنده به مزرعه‌ها و باغات استان خسارت وارد کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: با وجود همه مشکلات اما مدیریت بحران استان بوشهر برای کنترل و مبارزه با آفت ملخ صحرایی ۴۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال هجوم جمعیت جدیدی از آفت ملخ صحرایی در سطح ۸۰ هزار هکتار به استان در فصل جدید (پائیز و زمستان) وجود دارد.

وی بیان کرد: طبق اعلام فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا ۴ سال آینده مهمان ما هستند، بنابراین وقتی می‌دانیم که تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

۶۰۴۷/۶۰۴۵

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha