۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83461056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشرفت های اتمی، قدرت بازدارندگی چین

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83461056
پیشرفت های اتمی، قدرت بازدارندگی چین

پکن- ایرنا- همزمان با افزایش تهدیدهای آمریکا علیه چین، پکن قصد دارد با هدف تقویت توان دفاعی و بازدارندگی خویش، به یکی از قدرت های برتر هسته ای تبدیل شود و برای این منظور در سال های گذشته نیز به موفقیت های زیادی رسیده است نمونه آن رونمایی از موشک های هسته ای دونگ فان ۴۱ در مراسم رژه روز ملی چین بود.

از جمله دستاوردهای چین در حوزه توان هسته ای می توان به ساخت راکتورهای مختلف هسته ای و توسعه نسل های جدید اتمی اشاره کرد به طوری که این کشور بسرعت بر شمار راکتورها افزوده و در تلاش است تا ایمنی آنها را نیز افزایش دهد.

چین بر خلاف برخی از کشورهای غربی که سعی دارند این فناوری را انحصاری کنند بر توسعه مسالمت آمیز آن تاکید می ورزد و می کوشد تا شرکت های خود را با شرکت های بین المللی مرتبط سازد.


ساخت راکتور
از بزرگترین دستاوردهای اتمی جدید چین می توان به ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم سی آ پی ۱۴۰۰ اشاره کرد که هم ایمن تر است و هم باعث شده است تا انحصار این نیروگاه ها از سوی چین شکسته شود.

شرکت سرمایه گذاری ملی برق چین اعلام کرده است بیش از ۸۵ درصد از بخش های این راکتور بومی ساز است و همین باعث شده است تا چین برای ساخت راکتورهای نسل سوم دیگر وابستگی ۱۰۰ درصدی به دیگر کشورها نداشته باشد.

البته «چیان جیمین» رییس این شرکت تصریح کرد این فناوری شباهت های زیادی با راکتورهای هسته ای آپی ۱۰۰۰ دارد که شرکت وستینگهاوس آمریکا می سازد با این تفاوت که راکتور جدید چین ظرفیت تولید آ پی ۱۰۰۰ را که یک هزار و ۳۵۰ مگاوات بود به یکهزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش داده است چین تاکید می کند دارای حق مالکیت معنوی این پیشرفت است.

چین ساخت این راکتور جدید را که دارای شاخصه های بسیار بالای ایمنی و فنی است و تجهیزات آن در مجموع در داخل کشور تولید می شود، یکی از بزرگترین پیشرفت های فنی خود در عرصه انرژی اتمی می داند.

سی آ پی دارای بالاترین سطح ایمنی نیروگاه های نسل سوم در سراسر دنیاست که در برابر سونامی، زمین لرزه و بلایای طبیعی و سقوط هواپیما مقاومت بالایی دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۶ میلادی پروانه امنیتی این نیروگاه پیشرفته نسل سوم را که حالا در چین تکمیل شده است، صادر کرد نیروگاهی که پس از ۷۲ ساعت از بروز یک حادثه غیرمنتظره به طور خودکار فعال می شود.

نمونه ای از موشک های هسته ای دونگ فانگ 17 چین 


ربات هسته ای
متخصصان چینی همچنین موفق به ساخت اولین گروه از ربات هایی شده اند که وظیفه آنها تامین امنیت نیروگاه های هسته ای است این ربات ها وضعیت اضطراری نیروگاه های برق هسته ای را بسرعت به همراه شماری از عکس هایی که از نیروگاه ها گرفته اند، گزارش و ارسال می کنند.

از اواخر سال گذشته میلادی شرکت برق هسته ای ملی چین به همراه چند نهاد علمی از جمله آکادمی علوم این کشور چهار گونه از ربات های گزارشگر وضعیت اضطراری نیروگاه های هسته ای را ساخته است.

پس از آنکه فاجعه اتمی در سال ۲۰۱۱ میلادی در نیروگاه فوکوشیما ژاپن رخ داد مساله امنیت هسته ای برای کشورهای آسیای شرقی در اولویت کاری قرار گرفته است.

چین بزرگترین بازار رو به رشد نیروی هسته ای محسوب می شود و بسرعت در حال ساخت و تکمیل دهها نیروگاه است اگرچه کشورهایی نظیر ژاپن و کره برنامه هایی برای توقف نیروگاه های هسته ای بخصوص واحدهای قدیمی تر تنظیم کرده اند اما چین می گوید به ساخت و ساز نیروگاه های جدید ادامه خواهد داد.

بخش زیادی از برق کشور چین با نیروگاه های برقی زغالی تامین می شود که آلودگی زیست محیطی بالایی داردو قرار است بتدریج نیروگاه های اتمی جایگزین آنها شود.

شرکت ملی برق هسته ای چین سازنده این ربات ها می گوید که آنها طوری ساخته شده اند که بتوانند روی زمین و زیر آب فعالیت کنند.

تارنمای مردم ارگان حزب حاکم چین نوشته است که ربات ها می توانند در دمایی نزدیک به ۶۵ درجه و همچنین در جریان بروز حوادثی نظیر نشت رادیو اکتیو بسیار مقاوم بوده و فعالیتشان را ادامه دهند.


منابع پاک انرژی
چین اعلام کرده است میزان استفاده زغال سنگ برای تولید انرژی را کاهش خواهد داد تا میزان‌ آلاینده ها کاسته شود برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله چین نشان می دهد که این کشور ۶۶ درصد از انرژی را در سال ۲۰۱۵ میلادی از زغال سنگ تامین می کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت.

این آمار پس از آن منتشر می شود که کشورهای مختلف دنیا از جمله چین از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از توافقنامه تحولات اقلیمی پاریس انتقاد کردند.

دولت چین افزوده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد تا ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود.

تارنمای یی سی چین هم گزارش کرده است میزان دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای هم تا سال ۲۰۲۰ میلادی در چین نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۴۰ الی ۵۰ درصد کمتر خواهد شد.

انتظار می رود با این برنامه ریزی ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی از سوخت های غیرفسیلی تامین شود.

انرژی های خورشیدی، ‌حرارتی، باد و هسته ای اصلی ترین منابع انرژی این کشور محسوب می شود و این رقم ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت آمار نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری چین برای تولید منابع انرژی جدید و پاک و تجدید پذیر به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است که معادل یک سوم سرمایه گذاری برای این انرژی ها در جهان است.

ظرفیت تولید انرژی های باد و خورشید در چین در سال ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب به ۲۱۰ میلیون کیلووات و ۱۱۰ میلیون کیلووات خواهد رسید چین سریعترین رشد را در توسعه انرژی هسته ای در دنیا دارد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی با ساخت راکتورهای جدید تعداد ژنراتورهای هسته ای این کشور به ۹۰ خواهد رسید و پس از آمریکا در این زمینه در رده دوم جهان قرار خواهد گرفت.

یکی از نیروگاه های هسته ای چین در استان هونان


سرمایه گذاری هسته ای
چین که پیشتر در یک دهه قبل اعلام کرده بود ۵۰۰ میلیارد دلار برای توسعه انرژی هسته ای اختصاص می دهد، کار ساخت نیروگاه های جدید اتمی را آغاز کرده است کار بررسی محل های ساخت نیروگاه های اتمی در سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسید و از آن زمان احداث نیروگاه ها آغاز شده است و تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه می یابد.

بر اساس آنچه دولت چین اعلام کرده است بر خلاف رویه گذشته این بار قرار است نیروگاه های جدید در خشکی و مناطق غیرساحلی ساخته شود از جمله نیروگاه هایی که در برنامه ساخت قرار گرفته است می توان به نیروگاه اتمی تایو هوا جیانگ در استان خونان در مرکز، نیروگاه شیان نینگ در استان خه بی در شمال و نیروگاه اتمی پنگزی در استان جیانگ شی در جنوب شرق کشور اشاره کرد.

اداره انرژی اتمی و اداره علوم و فنون صنایع دفاعی چین این برنامه را اجرا می کنند و بر اساس اعلام آنها کار ساخت تا سال ۲۰۲۰ میلادی خاتمه خواهد یافت که بخشی از برنامه توسعه پنج ساله کشور ( ۲۰۱۶ـ۲۰۲۰ ) است.

در زمان حاضر در چین ۴۵ نیروگاه اتمی فعال است و ۱۵ سایت هسته ای دیگر هم در حال ساخت است که نیروگاه های ساحلی محسوب می شوند.

وقتی که فاجعه اتمی فوکوشیما به دنبال زمین لرزه و سونامی شدید سال ۲۰۱۱ میلادی رخ داد چین به دلایل امنیتی کار ساخت همه نیروگاه های ساحلی را متوقف کرد اما از سال ۲۰۱۲ میلادی پس از بالا بردن استانداردهای ایمنی دوباره ساخت آنها شروع شد.

این سه نیروگاهی که در فوق به آنها اشاره شد البته از سال ۲۰۰۸ میلادی مورد بحث بوده اند اما فاجعه فوکوشیما موجب شد تا در اجرای این طرح تاخیر بیفتد تا اینکه کمیسیون توسعه و اصلاحات کشور آن را تصویب کرد.

توسعه اقتصادی در مناطق غیرساحلی چین و نیاز مبرم به انرژی از یک سو و آلودگی فزاینده در شهرها و استان های کشور موجب شده است تا چین به طور جدی پیگیر ساخت نیروگاه های هسته ای باشد.

مسئولان چینی می گویند نباید از ایمنی نیروگاه ها در این مناطق نگران بود در آنها از فن آوری پیشرفته نسل سوم استفاده می شود و اگر حادثه ای رخ بدهد خود نیروگاه آن را به داخل سایت محدود می کند.

تارنمای چاینا ارگ چین می نویسد در سراسر جهان ۴۰۰ نیروگاه اتمی فعال است که اکثرا در مناطق غیرساحلی قرار دارند که در معرض سونامی نیستند و به همین لحاظ ساخت این نیروگاه ها امن است.

بر اساس برنامه دولت چین تا سال ۲۰۲۰ میلادی ظرفیت تولید برق هسته ای چین دوبرابر شده و به ۵۸ میلیون کیلووات خواهد رسید که ۳۰ میلیون کیلووات آن از ناحیه سایت های در حال ساخت تا آن زمان تامین خواهد شد.


توان تسلیحاتی اتمی
چین می گوید که یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در ساخت و نگهداری تسلیحات اتمی است و از فن آوری بسیار بالایی در این عرصه برخوردار است آکادمی علوم اجتماعی چین تصریح می کند که چین در ساخت تسلیحات اتمی، موسسات تسلیحاتی هسته ای و راکتورهای اتمی بسیار پیشرفته است.

این در شرایطی است که چین اولین ازمایش بمب اتمی خود را در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب این کشور در روز ۱۷ ژوئن سال ۱۹۶۷ انجام داد.

تارنمای چینی یی سی نوشته است که این کشور در مقایسه با روسیه و آمریکا از زرادخانه هسته ای کوچکی برخوردار است اما از پیشرفته ترین های دنیا است این گزارش خاطر نشان می کند که چین راهبردش پیشگام نشدن در استفاده از تسلیحات اتمی است مگر اینکه از سوی یک کشور مورد حمله اتمی قرار گیرد.

چین اکنون هم آزمایش اتمی انجام می دهد اما با توجه به پیشرفت هایی که پیدا کرده است این کار را در زیر زمین انجام نمی دهد بلکه آزمایش های اتمی شبیه سازی رایانه ای صورت می دهد که هم هزینه بالایی نمی خواهد و هم آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت.

روزنامه ارتش چین هم نوشته است که ما قابلیت های بالایی اتمی تسلیحاتی داریم اما طبیعتا راهبرد ما استفاده از این تسلیحات به عنوان نیروی بازدارنده است چین در هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق این کشور که هفته پیش در پکن برگزار شد از تعدادی از بمب ها و موشک های هسته ای خود رونمایی کرد.

یکی دیگر از موشک های هسته ای چین که در روز ملی چین از ان رونمایی شد

همکاران هسته ای
چین با شمار فراوانی از کشورهای دنیا در زمینه ساخت و توسعه فن آوری های هسته ای دارای ارتباط و همکاری گسترده است یکی از علت ها این است که چین روابط گسترده ای با آنها دارد و شرکای بزرگ تجاری آنهاست و از جمله اینکه این کشور می خواهد از پیشروهای دنیا در این عرصه باشد.

رقابت تنگاتنگ چین با کشورهای غربی و همچنین کره جنوبی و ژاپن در توسعه این انرژی باعث شده است تا پکن به دنبال گشودن بازارهای مختلف به روی خود باشد از جمله کشورهایی که با چین در این راستا همکاری های مشترک دارند می توان به روسیه، اندونزی، آرژانتین، برزیل و پاکستان اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha