۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبرنگار: 834
کد خبر: 83460042
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتظار ۴۱ ساله

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 83460042
انتظار ۴۱ ساله

تهران- ایرنا- ۴۱ سال از ناپدیدشدن امام موسی صدر می‌گذرد. او که به دعوت رسمی معمر قذافی به لیبی رفته بود، برای آخرین‌بار روبه‌روی هتل «الشاطی» طرابلس دیده شد و از آن پس هیچ اطلاع دقیقی از زنده‌بودن یا فوت ایشان به دست نیامده است.

روزنامه شرق در گزیده ای از این گزارش آورده است: ابتدا از سوی دولت لیبی ادعا شد که با هواپیما به ایتالیا رفته است؛ اما دستگاه‌ قضائی ایتالیا و تحقیقات واتیکان نشان داد او هیچ‌گاه لیبی را ترک نکرده است. ناپدیدشدن امام موسی صدر برای امام چنان مهم و تأسف‌برانگیز بود که دو ماه بعد از آن اتفاق، امام خمینی نامه‌ای خطاب به معمر قذافی نگاشت و در آن نوشت: «قضیه جناب حجت‌الاسلام آقای صدر به شکل معمایی مرموز درآمده است. بستگان ایشان پس از بررسی می‌گویند در لیبی هستند. چون جناب ایشان مورد احترام و محبت روحانیون و دیگر جناح‌ها هستند و این امر موجب نگرانی آنهاست، مقتضی است در آن اهتمام نمایید و از دولت خودتان بخواهید ما را از سلامت ایشان و محل اقامتشان مطلع نموده، نگرانی‌ها را رفع کنند».


روز گذشته به مناسبت چهل‌ویکمین سال ربودن امام موسی صدر، جنبش امل لبنان در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد با اقتدار همیشگی خود، پیگیر این موضوع باشد. در این بیانیه آمده است: «امروز براساس شواهد و قراین ما همچنان معتقدیم که امام موسی صدر زنده است و امامِ محرومان امروز از آزادی محروم است. امام صدر خود در دوره حضورش در لبنان همیشه مدافع آزادی بود و برای آزادیِ حتی مخالفانش از پای نمی‌نشست. اینک این ماییم که باید همه همت خود را برای آزادی او به کار بگیریم و هیچ بهانه‌ای برای به‌ثمرنرسیدن این تلاش‌ها پذیرفته نیست. بر این اساس، باید با رویکردی جدید تا فرصت از کف نرفته است، او و همراهانش را از بند برهانیم. ما از مسئولان جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم و می‌خواهیم که با اقتدار همیشگی خود همچنان پیگیر این موضوع باشند تا هرچه‌زودتر امام موسی صدر را در میان خود ببینیم».


خانواده همچنان چشم‌انتظار
از آن روزها ۴۱ سال گذشته اما خانواده امام موسی صدر از همان ابتدا و تا به امروز منتظر خبری از او هستند. آنها به‌جد پیگیر موضوع هستند و همچنان امیدوارند. حورا صدر، دختر امام موسی، در گفت‌وگویی که چند سال پیش با «شرق» انجام داده، درباره پیگیری‌های انجام‌شده درمورد وضعیت پدر در آن سال‌ها، گفته بود: «شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بودند که موضوع را پیگیری می‌کردند؛ اول از همه، مجلس اعلای شیعیان لبنان که امام موسی صدر ریاست آن را بر عهده داشتند، همچنین جنبش امل که امام موسی صدر مؤسس آن بودند، موضوع را پیگیری می‌کردند. همچنین دولت لبنان با توجه به جایگاه امام موسی صدر موضوع را پیگیری کردند. سیستم قضائی لبنان هم وارد عمل شد. ازآنجاکه دولت لبنان مدت‌زمانی بعد از طرح شکایت، ربودن امام موسی صدر را اقدام علیه امنیت ملی لبنان دانست، بالاترین سطح دادگاه لبنان که شورای‌ عالی دادرسی است، رسیدگی به پرونده را در دستور کار قرار داد و نه یک دادگاه معمولی»...

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha