۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83455685
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ هزار اراضی جنگلی چهارمحال وبختیاری رفع تصرف شد

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83455685
۱۵ هزار اراضی جنگلی چهارمحال وبختیاری رفع تصرف شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۱۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان رفع تصرف شده است.

علی محمدی مقدم روز چهارشنبه در دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس در دانشگاه شهرکرد افزود: این عرصه های جنگلی در قالب ۱۱ پرونده تخلف به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال به نفع دولت بازگردانده شده است.

به گفته وی ، در این مدت بیش از ۴۶۵ هزار کیلوگرم چوب و زغال و محصولات جنگلی و مرتعی از متخلفان کشف و ضبط شده است.

محمدی مقدم افزود: از این میزان ۵۶ هزار کیلوگرم چوب و ۱۵ هزار کیلوگرم کرفس کوهی(کلوس) و مابقی زغال و سایر فراوده های جنگلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از متخلفان و قاچاقچیان به خاطر نیاز و برخی برای سودجوی دست به قاچاق محصولات جنگلی می زنند ،  افزود: تغییر الگوی معیشت جوامع محلی با استفاده از کشت گیاهان دارویی، گل محمدی، جنگلکاری اقتصادی ، تغییر الگوی سوخت جنگل نشینان و مشارکت جوامع محلی و اصلاح طرح های مرتعداری برای حفظ عرصه های جنگلی و مرتعی در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع منابع طبیعی و همچنین حفظ و حراست از حوزه زاگرس افزود: تغییر نگرش مسوولان و متولیان در حوزه حفظ و حراست از حوزه زاگرس یک نیاز جدی است.

 محمدی مقدم با ا نتقاد از اینکه یک همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایداردر زاگرس در شهرکرد برگزا می شود و مورد بی توجهی مسولان مدیریت بحران و استان قرار می گیرد، افزود: این امر نشان دهنده مظلومیت حوزه منابع طبیعی است.

وی به نگاه ویژه مقام معظم رهبری در حفظ و حراست از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته مقام معظم رهبری با اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی اعتبار موافق کردند و این امر باید از سوی برخی از مسوولان که به حوزه منابع طبیعی بی توجه هستند، مورد توجه قرار گیرد.

این مسوول استان با تاکید بر اینکه امید است یک تغییر نگاه و نگرش در نگاه مسوولان در حوزه منابع طبیعی ایجاد شود، افزود: ۸۵ درصد مساحت استان منابع طبیعی است.

محمدی مقدم افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های استان منابع طبیعی است که از این میزان ۳۰۷ هزار هکتار جنگل و مابقی را مرتع تشکیل می دهد.

وی، قطع جنگل و درختان، آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی ، زراعت دیم، تعرض به عرصه های ملی و جنگلی، ساخت و سازی های غیرمجاز و چرای مفرط دام و آفات و بیماری در جنگل ها و همچنین خشکسالی را از مهمترین عوامل تخریب در عرصه های منابع طبیعی و جنگلی استان برشمرد.

به گفته وی ،هم اکنون ۱۸ هزار بهره بردار از مراتع و ۲۰ هزر نفر جنگل نشین در استان از این عرصه های بهره مند هستند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد نیز گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در حوزه زاگرس زندگی می کنند که حیات و اقتصاد این قشر به  منابع طبیعی زاگرس وابسته است.

عطاالله ابراهیمی افزود: وابستگی منابع طبیعی در حوزه زاگرس، خشکسالی های اخیر و گرد و غبار، بیماری گونه های جنگلی از مهمترین عوامل  تخریب عرصه های جنگلی حوزه زاگرس است.

وی گفت: هم اکنون یک چهارم مساحت جنگل های زاگرس  به دلیل خشکسالی های اخیر، گرد و خاک و بهره برداری بی رویه دچار خشکیدگی و زوال شده است.

این محقق و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آب شیرین کشور در حوزه زاگرس تولید می شود، افزود: بخش فلات مرکزی کشور و جلگه خوزستان که از زرخیزترین نقاط کشور است به زاگرس متصل است.

ابراهیمی اظهار داشت: ۷۰ درصد گونه جنگلی زاگرس بلوط است که بخش عمده آن به دلیل برداشت بی رویه  شاخه زاد هستند.

وی افزود: از ۵۰ میلیون هکتار وسعت زاگرس بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون هکتار مرتع است که به دلیل بهره برداری غیر اصولی و بیشتر از ظرفیت مراتع دچار تخریب شده است.

به گفته وی ، هم اکنون ۲.۵ تا ۳ برابر ظرفیت مراتع حوزه زاگرس بهره برداران استفاده می کند که این امر یک تهدید برای مراتع حوزه زاگرس است.

وی به حفظ منابع آب و محیط زیست در حوزه زاگرس نیز تاکید کرد و گفت: در استان چهارمحال وبختیاری با یک درصد مساحت کشور بیش از یکهزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که به دلیل عوامل مختلف درصدی از این گونه ها در معرض انقراض هستند.

ابراهیمی اظهار داشت: نوع بهره برداری و تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه زاگرس و به خصوص استان چهارمحال وبختیاری درست نبوده و این امر تبعات مخرب زیادی از جمله سیل اخیر در سطح کشور را دنبال داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، بر تغییر نگاه و رفتار با منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: تصمیم گیران و مسوولان باید جایگاه زاگرس را بهتر بشناسند و اعتبارات و امکانات بهتربه این حوزه اختصاص دهند.

وی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری ۲۰ هزار تن ماهی سردآبی تولید می شود که این امر نیاز به همکاری و همراهی منابع طبیعی و آبخیزداری و حوزه تولید شیلات دارد که این مزان تولید به ضرر منابع طبیعی و مخرب برای عرصه های طبیعی و محیط زیست استان نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیسیت چهارمحال وبختیاری نیز در این همایش گفت: بحث توسعه پایدار در زاگرس یک اولویت است که برخی مواقع مورد بی توجهی  قرار گرفته است.

شهرام احمدی  با تاکید بر اینکه یکی از معیارهای سنجش توسعه پایدار ظرفیت زیست محیطی و رده یابی اکولوژیک است، افزود: در ایران ردیابی اکولوژیک ۲.۶۷ صدم است، یعنی هر سال ۲.۶۷ صدم درصد به طبیعت فشار وارد می شود و این امر در حوزه زاگرس به دلیل حساسیت این حوزه بیشتر است که خود یکی از عوامل تخیرب عرصه هاست.

وی گفت: در کشور ما مفهوم توسعه پایدار و رشد اقتصادی را به خوبی بکار برده نشده است و اشتباه گرفته می شود.

احمدی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار یک مفوم بین نسلی است، افزود: باید نسل فعلی نیازهای خود را یه گونه ای برطرف کند که به نیاز نسل آینده نیز ضربه وارد نشود.

وی به بهره برداری بی رویه از عرصه های منابع طبیعی وزیست محیطی در کشور و حوزه زاگرس اشاره کرد و گفت: در استان چهارمحال وبختیاری به عنوان منبع تولید آب در ۲ سال گذشته با پدیده گرد و غبار مواجه شدیم و ۳ کانون گرد و غبار محلی در این استان تشکیل شده است.

احمدی گفت: در ۲ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۵۳ روز با گردو غبار مواجه بودیم که این امر یک تهدید برای جنگل ها و منابع طبیعی است.

وی تغییر نگرش مردم و مسوولان نسبت به عرصه های جنگلی و محیط و زیست و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: پدیده زوال جنگل یک تهدید در حوزه زاگرس است.

به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس ۶ و ۷ شهریور ماه در دانشگاه شهرکرد در حال برگزاری است.
این همایش ملی به صورت رسمی و سراسری است و مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و کنسرسیوم محتوای ملی نمایه می شود.
محورهای این همایش با عنوان آبخیزداری و توسعه پایدار در زاگرس ، جنگلداری و توسعه پایدار در زاگرس، مرتعداری و توسعه پایدار در زاگرس، محیط زیست و توسعه پایدار در زاگرس، شیلات و توسعه پایدار در زاگرس، علوم زمین و توسعه پایدار در زاگرس، صنایع چوب و توسعه پایدار در زاگرس و محور ویژه مخاطرات طبیعی با تاکید سیلاب است.
نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی ۱۰ و۱۱ شهریور۹۵در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در این همایش ملی جمعی از مسوولان بخش کشاورزی و منابع طبیعی ، کارشناسان حوزه شیلات ، صنایع ، دانشگاهیان و محققان و دانشجویان حضور دارند.

جنگل‌های زاگرس یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول و بیش از ۲۰۰ کیلومتر عرض دارند و مساحت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار بوده که ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس کشور دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده است.

زاگرس بزرگترین ناحیه رویشی و جنگلی کشور با وسعت بیش از ۶ میلیون هکتار، ۴۱.۹ درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، سدسازی، معدن‌کاوی، چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی، هجوم ریزگردها و اجرای طرح‌های عمرانی از مهمترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس به شمار می‌آید و با وجود برنامه‌هایی که تاکنون برای حفظ و احیای این جنگل‌ها اجرا شده اما حال این جنگل‌ها خوب نیست و ضروری است تا راهکارهای موثرتری تدوین و اجرا شود.

جنگل‌های زاگرس در کشور از ناحیه سردشت آذربایجان غربی تا فیروزآباد فارس امتداد دارد، گونه گیاهی بیشتر این جنگل‌ها بلوط ایرانی است اما سایر گونه‌ها نظیر بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی نیز در این ناحیه رویش دارد.

جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارد از همین رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار گرفته است.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha