توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان با تقویت بخش خصوصی

بجنورد- ایرنا- سفیر عشق آباد در تهران با بیان اینکه بخش خصوصی ترکمنستان و ایران باید تقویت و از ظرفیت های اقتصادی استفاده حداکثری کرد، گفت: روابط تجاری دو کشور همسایه در چند سال اخیر دچار افت نسبی شده که باید برای تقویت همکاری ها و رساندن روابط به وضعیت پیشین، تلاش بیشتری صورت دهیم.

به گزارش ایرنا احمد کاکابایوویچ قربانوف روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: میزان تبادلات تجاری بین دو کشور در حدود یک دهه قبل به ۵ میلیارد دلار رسیده بود اما این میزان در چند سال اخیر دستخوش کاهش شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل روابط تجاری بین دو کشور بسیار بالا است، افزود: زمینه و ظرفیت بسیاری برای افزایش همکاری ها و مبادلات بازرگانی دو کشور همسایه در زمینه های اقتصادی، کشاورزی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی وجود دارد که نباید از آن غفلت شود.

سفیر ترکمنستان در ایران با اشاره به انعقاد برخی تفاهمنامه های همکاری در این خصوص گفت: در راستای عملیاتی کردن تفاهم نامه ها در آینده نزدیک، کمیسیون اقتصادی بین دو کشور برگزار می شود که در این برنامه تمامی مسائل مربوط به روابط تجاری و برقراری ارتباط دوسویه مطرح خواهد شد.

قربانوف اظهار داشت: در «آوازه» ترکمنستان همایش اقتصادی کشورهای حاشیه خزر برگزار شد که ایران نیز در آن همایش حضور داشت و چنین برنامه هایی در راستای افزایش ارتباط بین کشورهای همسایه برگزار می شود.

معاون استاندار آخال ترکمنستان، استان هم‌مرز با خراسان شمالی، نیز در این نشست بر تقویت روابط تجاری بیشتر بین دو استان تاکید کرد و گفت: برای برقراری ارتباط اقتصادی باید رفت و آمدها و ملاقات ها را افزایش دهیم تا با رفع مسائل و مشکلات، از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

احمد قربانوف افزود: باید بخش خصوصی هر دو کشور را بیشتر فعال کنیم و در این راستا باید مشکلات و چالش های مربوط به آنان را نیز برطرف کنیم تا ارتباط ها آسانتر برقرار شود.

در این نشست برخی از مدیران کل و مسئولان حوزه اقتصادی خراسان شمالی نیز به بیان ظرفیت ها و قابلیت های حوزه خود پرداختند.

در چهار ماهه نخست امسال ۱۱۳.۷ هزار تن کالای تولیدی خراسان شمالی، به ارزش ۲۹.۵ میلیون دلار صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال، از لحاظ ارزشی ۲۹.۴ درصد و به لحاظ وزنی ۳۸.۵ درصد کاهش نشان می دهد. 

کالاهای تولیدی این استان به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و هند صادر شده است که بیشترین میزان صادرات به کشور افغانستان به میزان ۲۹.۵ درصد و هند به میزان ۲۵.۵ درصد بوده است. 

۳۰۰۷/۵۱۳۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha