۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83444390
T T
۰ نفر
ریابکوف: روسیه وارد مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نمی شود

مسکو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در واکنش به آزمایش موشک کروز زمین پایه آمریکا که تا پیش از لغو پیمان موشکی ممنوع بود، بار دیگر اعلام کرد: روسیه خود را درگیر مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نمی کند.

سرگئی ریابکوف با اشاره به این اقدام آمریکا تنها دو هفته پس از لغو پیمان موشکی، اعلام کرد: این آزمایش نشان می دهد که آمریکا از قبل و در مدت زمانی که متعهد به پیمان موشکی بود خود را آماده اجرای چنین طرحی کرده است چرا که ظرف دو هفته پس از لغو پیمان موشکی نمی توان دست به اجرای چنین پروژه ای زد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد که گفته بود روسیه پیش از آمریکا دست به استقرار چنین سیستم هایی در نقاط مختلف جهان نخواهد زد اما در مقابل هر اقدام واشنگتن، پاسخ متقابل خواهد داد.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.
'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.

ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.

کشورهای قدرتمند اروپایی از روسیه خواسته بودند برخلاف آمریکا به صورت یکطرفه به این پیمان پایبند بماند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خواند و اعلام کرد که آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می ماند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha