۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83438854
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

نا آرامی های هنگ کنگ، بهانه جدید ترامپ علیه چین

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83438854
نا آرامی های هنگ کنگ، بهانه جدید ترامپ علیه چین

پکن- ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که همیشه سعی کرده است از آب گل آلود ماهی بگیرد در تازه ترین سناریوی خود برای تحت فشار قرار دادن چین تلاش می کند تا مسایل و مناقشات تجاری دو کشور را به سیاست و ناآرامی های هنگ کنگ گره بزند.

او در توئیت تازه خود خواستار آن شده است که دیداری با «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین داشته باشد و در همین حال از رهبر چین خواسته است تا با آرامش و درایت با مساله هنگ کنگ برخورد کند.

به نظر نمی رسد که رییس جمهوری چین هرگز حاضر شود درباره مسایل داخلی این کشور از جمله هنگ کنگ با ترامپ گفت و گویی انجام دهد و صد البته ربط دادن مسایل تجاری با سیاست هرگز در دستور کار پکن نخواهد بود و مسایل داخلی چین جزو خطوط قرمز این کشور محسوب می شود.

شاید به همین دلیل بود که نهادهای دولتی پس از همین توئیت ترامپ اعلام کردند چین هرگز اجازه نخواهد داد اصل یک کشور و دو نظام خدشه دار شود و رییس جمهوری چین چنین دیداری انجام نخواهد داد.

برای چین مسایل تایوان، ماکائو و هنگ کنگ جزو حساس ترین موضوعات محسوب می شود و هر کشوری که با این سه موضوع برخوردی مناسب داشته باشد می تواند روابط حسنه ای با چین برقرار کند.

اما ظاهرا ترامپ می خواهد با گره زدن مسایل تجاری به نا آرامی های هنگ کنگ از آب گل آلود در راستای منافع آمریکا بهره بگیرد و از سوی دیگر پکن را در این عرصه تحت فشار قرار دهد تا شاید بتواند در گفت و گوهای آتی دو کشور در ماه آینده میلادی امتیاز بگیرد.

درست در زمانی که ترامپ به موضوع هنگ کنگ و آشوب های این شهر اشاره کرد و آن را به مناقشات تجاری آمریکا و چین مرتبط ساخت، دولت چین در بیانیه ای اعلام کرد هر تعرفه اعمال شده در آینده از سوی آمریکا را تلافی خواهد کرد.

برخی در آمریکا بر این باورند که نا آرامی های هنگ کنگ می تواند برگ برنده ای در دست ترامپ برای فشار بر چین باشد شاید این کشور بتواند بر فشارهای تجاری و سیاسی بر پکن بیفزاید اما هرگز موفق نخواهد شد تا دیداری بین دو رییس جمهور برگزار کند که موضوع آن اصل «چین واحد» باشد.

از دیدگاه پکن شورش های اخیر در هنگ کنگ که ضربات سنگینی بر پیکره این بازار مالی جهانی وارد کرده است نشانه هایی از تروریسم در خود دارد و این کشور رد پای آمریکا را در این شورش ها می بیند و به واشنگتن برای مداخله نکردن هشدار داده است.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی که مستقیما به توئیت ترامپ مربوط می شد، گفت مسایل هنگ کنگ جزو امور داخلی چین محسوب می شود این موضوعی بین دو طرف است و ربطی به دیگران پیدا نمی کند.

«وو شیبنو» کارشناس دانشگاه فودان در شرق چین می گوید بهتر است آمریکایی ها از مداخله در امور داخلی چین پرهیز کنند بعید است دیداری بین دو رییس جمهوری درباره مسایل داخلی چین صورت گیرد.

وی گفت که ترامپ تشنه رسیدن به توافق با چین است بازار سهام آمریکا شرایط خوبی ندارد و اقتصاد آن کشور هم نمی تواند  فشارهای بیشتر را تحمل کند و ترامپ در این شرایط به دنبال یک برگ برنده است و این بار به ریسمان هنگ کنگ چنگ انداخته است.

«شی اینهونگ» استاد دانشگاه خلق پکن هم می گوید هرگز دیداری بین دو رهبر صورت نخواهد گرفت چین اجازه نمی دهد آمریکا و یا هر کشور دیگری در مسایل داخلی این کشور مداخله کند.

او افزود که ترامپ تا پیش از این به مساله هنگ کنگ توجهی نشان نمی داد اما حالا که طرفین برای مذاکرات آماده می شوند می خواهد از این فرصت به نفع خود و برای گرفتن امتیاز استفاده کند.

به هر صورت تاریخ روابط این دو کشور ثابت کرده است آمریکا هرگز دست از فشارهایش علیه پکن بر نمی دارد چنانچه بتازگی نیز چهار شرکت فناوری هسته ای چین را تحریم کرد به این دلیل که برای دستیابی به فناوری های تسلیحاتی تلاش می کنند.

از دیدگاه چین این اقدامات سازنده نیست و نمی تواند به پیشرفت در حل اختلافات تجاری دو کشور کمک کند امتیاز گرفتن از چین با سوء استفاده از اصل یک چین و مداخله در امور هنگ کنگ تنها نتیجه اش فاصله گرفتن بیشتر پکن از واشنگتن خواهد بود و اینکه رسیدن به یک راه حل منطقی برای حل و فصل کلیه مسایل و مناقشات تجاری دو کشور غیرممکن خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha