۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83435318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا ایتالیا به سمت فاشیسم می‌ رود؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83435318
آیا ایتالیا به سمت فاشیسم می‌ رود؟

تهران - ایرنا - تنش‌ های دنباله‌ دار میان دو حزب پوپولیست که دولت ائتلافی ایتالیا را تشکیل می‌دهند به یک بحران سیاسی در این کشور تبدیل شده است. به نظر می‌رسد راستگرایان تندرو حتی تحمل ائتلاف و پذیرفتن یکدیگر را نیز ندارند.

«متئو سالوینی»، وزیر کشور ایتالیا که رهبر حزب دست‌راستی و پوپولیستی لیگ است، از «جوزپه کانته»، نخست‌ وزیر این کشور که به هیچ‌ کدام از احزاب دولت ائتلافی تعلق ندارد، خواسته که در اولین فرصت انتخابات پارلمانی برگزار کند و کار دولت ائتلافی را متوقف کند. او با این عمل دولت راست‌گرای ایتالیا را تنها ۱۴ ماه پس از کسب قدرت به بحرانی عمیق کشانده است.

حزب لیگ در انتخابات گذشته بیشترین آراء را از آن خود کرده بود، اما برای آنکه بتواند به حدنصاب لازم برای تشکیل دولت برسد با جنبش پنج ستاره که آن نیز حزبی دست راستی و پوپولیست است ائتلاف کرد. اکنون این دو حزب پوپولیست به اختلافاتی درونی رسیده اند.

سالوینی خواهان قدرت بیشتری است و اطمینان دارد که با برگزاری انتخابات مجدد به این قدرت خواهد رسید، او امیدوار است که در دولت آینده از حمایت جنبش پنج ستاره که در دولت ائتلافی راست شراکت دارد، بی نیاز شود.

«لوئیجی دی مایو»، رهبر جنبش پنج ستاره اعلام کرده است که به راه انداختن یک بحران دولتی در شرایط کنونی یک اقدام خطرناک و ابلهانه است. اما سالوینی اهداف دیگری دارد و چندان نگران شرایط خطرناک کنونی نیست.

اتفاقات چند ماهه اخیر نشان می دهد که پوپولیست های ایتالیایی حتی توان ائتلاف با احزاب همسو با خود را نیز ندارند.

سالوینی از مخالفت جنبش پنج ستاره با لایحه‌ای که حزب او به مجلس سنا ارائه کرده بود، به خشم آمد و اعلام کرد که برای ادامه کار دولت ائتلاف شانسی نمی‌بیند. چندی پیش جنبش پنج‌ستاره طرحی در پارلمان ارائه کرد که در مخالفت با پروژه قطار تندرویی بود که قرار است ایتالیا و فرانسه را به هم متصل کند. اگرچه پیشنهاد جنبش پنج‌ستاره از سوی حزب لیگ و دیگر احزاب مخالف در پارلمان رد شد ولی افزایش تنش‌ها میان دو حزب دولت ائتلافی ایتالیا را به دنبال داشت.

سالوینی پیش‌تر در گفت‌وگو با جوزپه کونته، نخست وزیر این کشور شروطی را برای ماندن در دولت ائتلافی تعیین کرده بود که ازجمله آنها استعفای وزرای حمل‌ونقل، دفاع و اقتصاد بود، وزرایی که به ‌گفته سالوینی در مقابل سیاست‌ها و پروژه‌های او مقاومت می‌کنند و در نهایت درخواست انحلال دولت را مطرح کرد.

جوزپه کونته اقدام‌های سالوینی را موازی‌کاری و در راستای تضعیف دولت خوانده و گفته است:‌ «وزیر کشور باید برای رای‌دهندگان ایتالیایی بیان کند که چرا قصد اخلال در دولت را دارد و به چه علت به دنبال قطع سریع همکاری با دولت ائتلافی است».

درخواست سالوینی برای برپایی انتخابات زود هنگام با مخالفت احزاب سیاسی این کشور روبرو شده است.

«ماتئو رنزی»، رئیس سابق حزب دمکرات ایتالیا که همچنان از نفوذ بالایی در درون این حزب چپ میانه برخوردار است، اعلام کرد که بازگشت به صندوق های رای در زمانی که دولت در حال تنظیم و تهیه بودجه سال ۲۰۲۰ است نوعی دیوانگی به شمار می رود.

رنزی پیشنهاد کرده است که برای خروج از بحران بهتر است یک دولت موقت با حمایت کلیه احزاب سیاسی در کشور مستقر شود. نخستین ماموریت چنین دولتی تلاش برای تامین بیست و سه میلیارد یورو اعتبار مالی جهت جلوگیری از بالارفتن مالیات فروش عنوان شده که قرار است از ابتدای ماه ژانویه به مرحله اجرا درآید.

ماتئو رنزی در ادامه تاکید می کند: «ما بدون شک به صندوق های رای باز خواهیم گشت اما اقتصاد کشور و وضعیت مالی مردم ایتالیا باید در اولویت قرار گیرد.»

اقتصاد ایتالیا روند نزولی را طی می‌کند. این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی برغم دارا بودن سومین اقتصاد ملی منطقه یورو رکود را تجربه کرد. ایتالیا هم‌زمان با حدود ۲.۳ تریلیون یورو یکی از بالاترین رقم‌های بدهی در بین کشورهای دنیا را دارد. نرخ بدهی‌های این کشور یعنی نسبت بدهی به قدرت اقتصادی بیش از ۱۳۲ درصد در سال ۲۰۱۸ بود که بالاترین میزان در بین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بعد از یونان محسوب می‌شود.

افرادی چون سالوینی و راست های افراطی پوپولیست در اروپا در جای دیگری سازمان دهی می شوند. چندی پیش «استیو بنن»، مشاور و استراتژیست پیشین ترامپ که کار خود را در آمریکا رها کرده تا بتواند آزادانه در اروپا فعالیت کند، گفت که وضعیت کنونی ایتالیا آینده اروپا خواهد بود.

بنن یک ستاد فرماندهی راست افراطی علیه اروپای واحد تشکیل داده است. از مدت‌ها قبل، بنن، درصدد راه انداختن انقلابی فاشیستی در اروپاست. سازمان بنن برای تروج پوپولیسم راست در اروپا رسما به وسیله مایکل مودریکامن، رهبر حزب مردم بلژیک در ژانویه ۲۰۱۷ ثبت شد و اکنون احزاب مردم بلژیک، لیگ شمال و حزب برادران ایتالیا عضو این سازمان موسوم به «جنبش» هستند. ماتئو سالوینی از چهره‌های کلیدی این جنبش است.

اگر سالوینی نخست وزیر شود ایتالیا را به سمت خروج از اتحادیه اروپا سوق خواهد داد، سالوینی و سناریوی او اکنون به کابوسی برای اروپا تبدیل شده است حزب لیگ تحسین خود را از گذشته فاشیستی ایتالیا پنهان نمی کند. بعید نیست که یک انتخابات مجدد احتمالی به رای اکثریت برای حزب لیگ شمال به ریاست متئوسالوینی و حزب محافظه‌کار فورسا در این کشور منجر شود.

اقتصاددانان اروپایی نگرانی های شدیدی نسبت به آشفتگی سیاست ایتالیا دارند. یک دولت جدید به رهبری متئو سالوینی در این کشور می‌تواند رویکرد ضد اتحادیه اروپا اتخاذ کند.

یک رویکرد پوپولیستی و بیگانه‌ستیزانه‌تر در ایتالیا کار اروپا در زمینه سیاست خارجی، سیاست امنیتی و مهاجران را به‌شدت دشوارتر می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha