۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 83434320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحریم‌ها مانع از  پیشرفت پروژه‌های شاخص استان بوشهر نشده‌است

بوشهر-ایرنا- در آستانه هفته دولت و هم راستا با گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار ، در قالب تور رسانه ای "عمران و توسعه استان بوشهر" روند پیشرفت برخی از پروژه های شاخص عمرانی توسط اصحاب رسانه بررسی و به اعتقاد آنان تحریم ها مانع از توسعه در این استان نشده است.

در این تور که توسط معاونت عمرانی استانداری بوشهر تدارک دیده شده بود خبرنگاران ابتدا با همراهی مسولان حوزه عمرانی استان با حضور در گلزار شهدا گمنام اهرم تنگستان با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.

در ادامه این تور شماری از پروژه های شاخص استان بوشهر شامل سد خائیز، پروژه احداث راه آهن بوشهر-شیراز، تعریض آبیاری نخلستان های استان بوشهر (واقع در محدوده دشتستان) و اورژانس هسته ای شهر بوشهر مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

سد خائیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در آیین بازدید خبرنگاران از این پروژه گفت: سد خائیز که روی رودخانه شیرین خائیز احداث می شود اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا بهمن ماه سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

حسین باشی زادگان افزود: ارتفاع این سد از بستر، طول و عرض تاج آن به ترتیب ۳۶، ۶۱۰ و ۱۰متر و حجم مخزن آن نیز ۱۵.۶۶ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته و تخصیص اعتبار این سد در سال جاری به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر پیش بینی می شود سد خائیز در بهمن سال آینده به بهره برداری برسد.

باشی زادگان افزود: این سد معادل چهار میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست شبکه آبیاری زهکشی اهرم را تامین خواهد کرد که معادل ۶۷۰ هکتار از اراضی حقابه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر کشاورزان اهرمی از کمبود و شوری آب مورد نیاز رنج می برند که با بهره برداری از این سد دغدغه آنان برطرف می شود.

باشی زادگان اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقلیمی استان بوشهر  نیاز است که طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در استان  مورد توجه جدی قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این راستا طرح‌های مهمی در دست اجرا است که می‌توان به احداث پنج سد بزرگ و ۱۲ سد کوچک در سطح استان اشاره کرد.

باشی زادگان یادآور شد: در هفته دولت امسال  ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه در حوزه آب استان بوشهر افتتاح می‌شود.

وی گفت: ۱۳ هزار حلقه چاه در استان بوشهر وجود دارد که میزان اضافه برداشت این چاه‌ها ۲۱۰ میلیون مترمکعب است.

 پیشرفت پنج درصدی قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر - شیراز

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در بازدید خبرنگاران از پروژه یاد شده گفت: طول راه آهن شیراز- بوشهر ۴٣٧ کیلومتر است که زمستان سال گذشته عملیات اجرایی قطعه ١٠ آن به عنوان یکی از سخت ترین قطعه ها در حوزه استحفاظی این استان آغاز شد.

فرزاد رستمی افزود: براساس پیش صورت گرفته این قطعه ظرف ۴٨ ماه به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: قطعه ١٠  گلوگاه این پروژه محسوب  و از ۶ کیلومتر پل کل پروژه  سه کیلومتر آن در این قطعه عملیاتی می‌شود.

رستمی افزود: اعتبار ساخت پروژه قطعه ١٠ راه آهن شیراز - بوشهر ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال است که با توجه به افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی شده برای اتمام آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شود.

وی یادآور شد: با حل شدن مسأله فاینانس این پروژه در سال جاری مشکل مالی  فراروی احداث این پروژه ایجاد نخواهد شد.

 پیشرفت ۳۵ درصدی بزرگراه اهرم - برازجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: این پروژه دارای ۵۴ کیلومتر طول است که در قالب چهار قطعه در دست اجراست و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرزاد رستمی افزود: محورحدفاصل شهرهای اهرم تا آباد به طول  ۱۱ کیلومتر اکنون چهار خطه است.

وی بیان کرد: قطعه سوم و چهارم پروژه بزرگراه اهرم - برازجان نیز ۱۲ کیلومتر روسازی شده که تلاش داریم این قطعه امسال زیر بار ترافیک برود.

رستمی یادآور شد: از مجموع ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراه اهرم _برازجان ۱۶ کیلومتر آن دست نخورده که با نهایی شدن مطالعات نسبت به تکمیل آن اقدام می شود.

وی در ارتباط با پروژه بزرگراه بوشهر- دیر نیز گفت: این بزرگراه به طول ۱۹۲ کیلومتر و در ۱۴ قطعه تعریف و تاکنون حدود ۱۷ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته است.

رستمی اضافه کرد: برای اجرا این پروژه سال ۹۶ تفاهم نامه ای بین وزارت نفت و راه و شهرسازی بابت قطعات ۱۰ تا ۱۳ به طول ۵۲ کیلومتر و برآورد اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار منعقد شد که تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است. 

رستمی بیان کرد: با اجرایی شدن تعهدات وزارت نفت ۵۶ کیلومتر بزرگراه بوشهر _ دیر اجرا و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی افزود: ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار  این بزرگراه در سفر اسفندماه ریاست جمهوری به استان مصوب شده که این اعتبار در سال های ۹۸ و ۹۹ تخصیص پیدا می یابد.

 پروژه آبیاری تحت فشار در ۲۴۰۰ هکتار از نخلستان‌های سعدآباد اجرایی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان در بازدید خبرنگاران از پروژه آبیاری تحت فشار نخلستان های سعدآباد گفت: پروژه اجرای خطوط اصلی شبکه آبیاری تحت فشار برای ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از این منطقه در حال اجراست.

منصور بازیار افزود: این پروژه با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار در حال اجراست که ۶۰ درصد آن در حوزه کاری جهاد کشاورزی محقق شده  و ۴۰ درصد دیگر تا آخر سال عملیاتی می‌شود. 

وی ادامه داد: حدود ۳۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش سیستم‌های نوین تحت فشار است که چهار هزار و ۱۷ هکتار آن در سال ۹۷ محقق شده است.

بازیاری بیان کرد: اجرای این طرح موجب تجهیز ۴۱ درصد از کل اراضی آبی استان به سیستم آبیاری تحت فشار است که این مقدار ۲۱ درصد فراتر از میانگین کشوری است.

 معاون امور  عمرانی استانداری  بوشهر نیز گفت: در بخش کشاورزی تحول بزرگی در این استان  صورت گرفته تا جایی که در ۱۸ ماه گذشته به تنهایی معادل پنج سال قبل در حوزه آبیاری تحت فشار این استان کار شده است.

مهرداد ستوده افزود: با توجه به اینکه استان بوشهر با مشکل کمبود آب مواجه است اجرای سیستم آبیاری تحت فشار  و اصلاح روش‌های آبیاری در این استان حائز اهمیت ویژه ای است.

 اورژانس هسته‌ای بوشهر ۸۵ درصد پیشرفت دارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پروژه اورژانس هسته‌ای بوشهر که عملیات اجرایی آن در هشت هزار مترمربع زیربنا در دست احداث است ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ایرج بیژنی افزود: این پروژه با ۱۱۰ تخت بستری و با اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریال اجرایی می شود.

وی یادآور شد: این پروژه هشت هزار مترمربع مفید است که با اجرا آن به همین میزان به فضای درمانی استان بوشهر افزوده می شود.

بیژنی عنوان کرد: در ساختار این مرکز ۴۰۰ مترمربع  مربوط  به خدمات مورد نیاز زمان حادثه و هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع  برای خدمات درمانی و بستری است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و انتظار می رود با روند خوب پیشرفت پروژه در آینده نزدیک آماده بهره برداری شود.

بیژنی گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی استان بوشهر از ۸۰۰ تخت به یکهزار و ۴۶۰تخت افزایش یافته و تا سال ۱۴۰۴ این شمار تخت به بیش از ۲ هزار و ۶۰ تخت افزایش می یابد.

سال ۱۴۰۰ بحران کمبود آب شرب بوشهری ها 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر  نیز در بازدید خبرنگاران از پروژه آب شیرین کن بوشهر گفت: با هدف تامین منابع آب پایدار استان بوشهر این شرکت اکنون هشت هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال پروژه در دست احداث دارد.

روح الله طاهریان پور افزود: این شرکت با نزدیک به ۱۰۰ هزار مشترک یکی از شرکت های کوچک حوزه آب و فاضلاب روستایی کشور است که وجود پروژه های در دست احداث آبرسانی با اعتبار هشت هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال نشان از وضعیت  منحصر به فرد و ممتاز استان در سطح کشور است.

وی بیان کرد: پروژه آبرسانی جم به عنوان یکی از این پروژه ها با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا ست که پس از یکسال توقف با پیگیری های انجام شده عملیات اجرایی آن پیش از سال جدید از سرگرفته شده و پیش بینی شده تا پایان سال فاز نخست آن به اتمام برسد.

طاهریان پور اضافه کرد: تولید آب از پروژه آب شیرین‌کن ۱۰ هزار متر مکعبی بوشهر با ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به ۱۸ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بزودی چهارهزار و ۵۰۰ مکعب نیز به ظرفیت تولید آب شرب این پروژه افزوده می شود.

طاهریان پور یادآور شد: اکنون طرح‌های مهم آب‌شیرین‌کن در روستاهای استان بوشهرشامل آب شیرین‌کن دلوار، سیراف به جم ،آب‌پخش، سعدآباد، دالکی، وحدتیه عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.

وی افزود: طرح آبرسانی ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف به جم به عنوان یکی از پروژه های شاخص استان بوشهر با ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

طاهریان پور یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری ظرفیت انتقال آب به میزان ۱۰ هزار مترمکعب از آب شیرین کن سیراف جم اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: در حال حاضر روزانه ۳۵ هزار مترمکعب شیرین سازی آب در استان بوشهر صورت می گیرد که ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آن مربوط به آب شیرین کن های بوشهر و کنگان است که تا پایان سال ۹۶ محقق شد.

وی گفت: با مجوزهایی که در ۲ سال گذشته برای احداث پروژه های آب شیرین کن استان بوشهر صادر شده عملیات اجرایی این طرح ها به میزان ۱۲۰ هزار مترمکعب در سال جاری اجرایی و در نهایت تا پایان سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می گیرند.

طاهریان پور یادآور شد: از ۱۲۰ هزار مترمکعب یاد شده ۴۳ هزار مترمکعب در حوزه آب و فاضلاب روستایی و مابقی آن در حوزه آب و فاضلاب شهری است که پیش بینی شده در صورت ثابت ماندن نرخ ارز هفت هزار میلیارد ریال در این حوزه سرمایه گذاری شود.

وی اظهار کرد: در هفته دولت امسال عملیات اجرایی طرح آب شیرین‌کن ۶۰۰ متر مکعبی ساحلی دشتی و یکهزار مترمکعبی شیف آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر ادامه داد: در ۱۸ ماهه گذشته ۳۳۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی استان نوسازی شده است.

طاهریان‌پور افزود: در سال گذشته افزون بر ۹۲۰ میلیارد ریال در اجرای طرح نوسازی شبکه آبرسانی روستایی استان بوشهر هزینه شد.

 ظرفیت تولید آب شیرین کن های بوشهر به ۱۵۰ هزارمترمکعب می رسد

معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: بدون تعصب  نجیب و قدرشناس ترین مردم را در استان بوشهر داریم دارد که خدمت برای آنان افتخار بزرگی است و امروز این مهم نصیب مدیران  شده تا به عنوان خادم مردم برای حداقل نمودن مشکلات و ارتقای معیشت آنان شبانه روزی خدمت کنیم.

مهرداد ستوده افزود:به باور هر منصفی در یک سال و نیم اخیر در بحت تامین آب شرب مردم استان بوشهر انقلاب آب رخ داده است طوریکه در این مدت  ۳۳۰ کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی روستایی و ۶۰ کیلومتر شبکه شهری نوسازی شده است.

وی یادآورشد: تا سال ۹۲ حتی یک متر مکعب آب از طریق آب شیرین کن در این استان تولید نمی شد که با برنامه ریزی انجام شده الان ۳۵ هزار متر مکعب از این طریق تولید و در شبکه توزیع برای تامین آب شرب مردم قرار می گیرد.

ستوده اظهارداشت: براساس برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید آب شیرین کن در استان بوشهر به ۱۵۰ هزار متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی گفت: در ارتباط با اهمیت پیگیری ها در زمینه تامین آب ، شورای آب استان هر دوهفته یکبار در استان بوشهر برگزار می شود.

معاون استاندار بوشهر افزود: در حوزه سدسازی نیز سدهای ارغوان کلمه و اخند زیر یک سال است شروع شده و تا هفته دولت سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده  سد دالکی بعد از چند سال تعطیلی به ثمر رسیده و اکنون با حجم زیاد ماشین آلات و نیروی کار در حال احداث است که این رویه برای سدهای باغان و خاییز نیز محقق شده است.

۷۲۱۲/ ۶۰۴۵

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha