تشکیل شبکه مدیریت یکپارچه ضروری است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نهادهای کشور مانند جزایر جدا افتاده عمل می‌کنند و باید شبکه مدیریت یکپارچه برای رفع این مشکل ایجاد شود.

«سعیدرضا عاملی» روز دوشنبه در دیدار با جمعی از رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، اظهار داشت: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بین المللی نیازمند ایجاد فضای همکاری گروهی یکپارچه هستیم و اگر مجموعه فعالیت های فرهنگی بین المللی در مسیر همکاری شبکه ای قرار گیرد، آثار ارزنده ای را بدنبال خواهد داشت.
به گزارش روز دوشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: خبر رسانی مبتنی بر آسیب، مردم کشور را خسته کرده است و می‌توانیم زیبایی‌ها و تنوع فرهنگی در سایر کشورها را نیز پوشش دهیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌هایی از سند نقشه مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این سند روابط بین‌المللی فرهنگی موارد راهبردی و مهمی را مورد توجه قرار داده اما رایزنان فرهنگی به عنوان ذی‌نفع این بخش باید نظرات خود را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.
وی ادامه داد: پیشرفت‌های علمی غیرقابل انکار در همه حوزه‌ها، پادزهر تبلیغات مسموم علیه نظام جمهوری اسلامی است و رایزنان فرهنگی باید در این زمینه دارای اطلاعات موثق، مستند و به‌روز باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری سیاست‌های این شورا در توسعه روابط علمی و فرهنگی بین‌المللی خاطرنشان کرد: این کشور حدود چهار دهه تجربه سیاست‌گذاری علمی و فرهنگی دارد و این تجربه را به سایر کشورها منتقل می کنیم.


۱۶ میلیون نفر در جهان متقاضی آموختن زبان فارسی هستند
عاملی همچنین گفت: آمار نشان می‌دهد حدود ۱۶ میلیون نفر در جهان متقاضی آموختن زبان فارسی هستند که برای استفاده از این فرصت۱۰۰  هزار مدرس زبان فارسی و برای مدیریت و آموزش این جمعیت علاقه مند به زبان فارسی دو میلیون یورو نیاز داریم.
وی افزود: نگاه کلیشه‌ای و قالبی به فعالیت رایزنان فرهنگی مضر است و باید در این زمینه انعطاف داشته باشیم. نباید یک شخصیت علمی و فرهنگی را که به عنوان رایزن فرهنگی در کشور دیگری حضور دارد درگیر برخی امور نامربوط در حوزه اجرا کنیم.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: همه ستادهای علم و فناوری کشور بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته‌اند.
مهندسی فرهنگی مرجع اصلی حوزه فرهنگ کشور است
محمد آقاسی معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به آمارهای مختلف حوزه فرهنگ کشور گفت: با تدبیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امیدواریم آمارهای به‌روز از نتایج افکارسنجی جامعه در مورد اقدامات و برنامه‌های فرهنگی کشور به زودی در دسترس همه مردم قرار گیرد.
وی با یادآوری سند نقشه مهندسی فرهنگی افزود: این سند مرجع اصلی و سند بالادستی حوزه فرهنگ کشور است و اقدامات همه دستگاه‌ها باید ذیل این سند باشد.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دو سند بالادستی و راهبردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
آقاسی گفت: در حوزه رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در سایر کشورها، مشکل اصلی ما نداشتن اطلاعات موثق، قابل اتکا و به‌روز از کشورهای محل مأموریت رایزنان فرهنگی است.
وی به نتایج برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته در کشور در مورد برخی از کشورهای جهان اشاره کرد و ادامه داد: نتایج حاصل شده از این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم کشورمان در زمینه شناخت مردم سایر کشورها چندان آگاهی ندارند.

مردم برخی از کشورها چندان شناختی نسبت به مردم ایران ندارند
معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در برخی از کشورها هم نشان می‌دهد مردم آن کشورها چندان شناختی نسبت به مردم ایران ندارند.
وی افزود: برای تعمیق و گسترش شناخت مردم جهان از مردم کشورمان ابزارهای مختلفی مانند سینما، ادبیات، گردشگری قابل استفاده هستند.
آقاسی ادامه داد: در نقشه مهندسی فرهنگی مواردی مانند گسترش زبان فارسی، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های رسانه‌ای، توجه به دیپلماسی فرهنگی، نهادینه‌سازی گفتمان عدالت جهانی، اخلاق محوری در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha