۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 83420655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میانگین ریزش گندم در شیروان کمتر از استان است

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 83420655
میانگین ریزش گندم در شیروان کمتر از استان است

بجنورد- ایرنا- رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک میانگین ریزش گندم در شیروان ۴ درصد است که این میزان در استان ۵ درصد است.

سیدمجید بهشتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میانگین کشوری ریزش گندم ۶ درصد است اظهار داشت: مهمترین علت ریزش گندم ها کمباین های فرسوده است چرا که اکثر کمباینهای استفاده شده در مزارع بیش از ۱۵ یا ۲۰ سال کار کرده اند.

وی با بیان اینکه کمباین‌ها نباید بیشتر از ۱۰ سال کار کرده باشند گفت: هم اینک با تسهیلات پرداخت شده در سال های گذشته تعداد کمی از کمباین ها به روز شده اند و علاوه بر کمباین های فرسوده، نوع کارکرد راننده کمباین و شرایط آب و هوایی منطقه از جمله علل ریزش گندم است.

بهشتی با اشاره به زحمات کشاورزان در هنگام کشت این محصول افزود: اگر کشاورزان پول بیشتری به رانندگان کمباین بدهند آنان بهتر کار می کنند و انگیزه بیشتری دارند که این خود تاثیر مهمی در برداشت محصول دارد گفت: ناظر نهایی برداشت گندم خود کشاورزان هستند.

رییس اداره فناوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی افزود: گندم های ریزش شده در مزارع خوراک پرندگان و احشام می شوند و تعداد کمی هم که روزی مزارع باقی می ماند، در هنگام شیار زمین توسط کشاورزان با بارندگی سبز می شوند.

امسال در شیروان ۲۱ هزار و ۹۵۰ هکتار گندم کشت شده است که این شهرستان ۱۲.۷ درصد آبی و ۱۵.۲ درصد دیم خراسان شمالی را داراست.

در شهرستان شیروان هم اکنون ۱۰ دستگاه کمباین، ۲ هزار و ۳۲۱ دستگاه تراکتور و ۱۲ هزار انواع ادوات وجود دارد.  

این شهرستان واقع در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.  

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha