۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83414071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغییر  کشت راهکار اساسی برای مقابله با بحران آب در اردبیل

اردبیل-ایرنا- موضوع آب در اردبیل با چالش‌هایی همراه است، این استان علاوه بر کشاورزی در تامین آب آشامیدنی نیز با مشکلاتی مواجه بوده و ضروری است تا اقدام اساسی در این زمینه صورت گیرد.

رضا کریمی نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین و نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا موضوع آب را  بعنوان یکی از چالش‌های استان ذکر کرده و افزود: پیش بینی‌ها حکایت از این دارد که در صورت اصلاح نشدن مدیریت آب و نحوه تامین آن در ۲۰ سال آینده جیره‌بندی در این منظقه دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود: اگر تدابیری برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی صورت نگیرد با تنش و بحران کم آبی در اردبیل مواجه خواهیم بود،  هم اکنون نیز برخی از روستاهای استان روزی بیشتر از ۲ ساعت آب ندارند و با مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود شدید منابع آبی در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه در دشت اردبیل است و در این زمینه باید با استفاده از روش‌های جایگزین آبیاری نوین و روش‌های جدید، مشکلات موجود  را برطرف کنیم.

وی معتقد است که تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی راهکاری اساسی برای مقابله با کمبود آب است زیرا که مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی سبب افت آب‌های زیرزمینی شده و به همین دلیل تمام دستگاه ‌ها و مسئولان اجرایی با تعامل و همکاری‌ می‌بایست  در راستای حل این مشکلات گام بردارند.

آبیاری مدرن  حلقه گمشده توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تسهیلات دولت برای بکارگیری سامانه آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان هنوز آنگونه که باید این امر به یک فرهنگ غالب در  بین کشاورزان تبدیل نشده و ضروری است که در این زمینه اقدامات اساسی در دستور کار قرار گیرد.

کریمی افزود: بخش کشاورزی در این استان با وجود قابلیت های فراوان در زمینه سامانه هوشمند آبیاری مکانیزه در رتبه ۲۷ کشوری قرار گرفته و باید توجه بیشتری به این بخش صورت گیرد.

وی غفلت از سامانه آبیاری نوین در استان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با وجود تصمیمات جامع در مجلس استفاده از سامانه های نوین آبیاری که منابع اعتباری آن تامین شده مورد غفلت قرار گرفته و رتبه استان هم دراین زمینه رتبه مناسبی نیست.

وی افزود: برنامه های حمایتی ویژه برای استان از جمله در بخش کشاورزی از سوی دولت و مجلس باید مدنظر باشد تا این بخش جان گرفته و رونق گیرد.

او  با اشاره به طرح‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: برقراری عدالت اجتماعی در بخش کشاورزی، مکانیزه شدن کشت، آبیاری نوین، تقویت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، تکمیل زنجیره کشاورزی، حمایت از واحدهای تکمیلی و تبدیلی، اجرای عملیات آبخیزداری، بهره مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه کشاورزی از جمله مواردی است که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

کریمی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده معادل ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص و میزان ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی تا پایان برنامه ششم هم به ۹۵ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مطالعه اجرای طرح آبیاری مدرن در سطح  ۳۵ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد:  استان اردبیل صعود ۱۰ پله‌ای  در این زمینه داشته  اما  این آمار رضایت بخش نیست.

کریمی با بیان اینکه اجرای آبیاری مدرن در سد سرخاب انجام شده، افزود:  این سامانه در بخش کوراییم شهرستان نیردر   ۷۰۰ هکتار و در کلخوران و پیله سحران نیز شروع و در ثمرین هم تا یک ماه آینده شروع می شود.

 وی همچنین با اشاره به منابع چهارگانه تامین آب کشاورزی و شرب اردبیل گفت: انتقال آب از قزل اوزن، ارس، آق چای و خرخر جزو منابع چهارگانه برای تامین آب هستند که در صورت تحقق بسیاری از مشکلات آب برطرف می شود.

وی اضافه کرد:نحوه انتقال آب از خرخر مشخص و مطالعه آن هم به اتمام رسیده و مطالعه انتقال آب از ارس به عمارت و عمارت به اردبیل هم شروع شده است.

کریمی گفت:انتقال آب از قزل اوزن به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب مد نظر است و مطالعه اجرای انتقال به اتمام رسیده و منتظر تامین منابع اعتباری هستیم.

/۶۰۱۶/۷۱۱۰

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha