۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83410379
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جوایز جدید سینمای ایران از اروپا و آسیا

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83410379
جوایز جدید سینمای ایران از اروپا و آسیا

تهران- ایرنا- در تازه‌ترین حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های خارجی، یک مستند و دو انیمیشن موفق به کسب جوایزی از اروپا و آسیا شدند.

نخستین اثر ایرانی که موفق به کسب سه جایزه در جشنواره خارجی شده متعلق به مستند «زنانی با گشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی است.

این مستند موفق به کسب جایزه بزرگ، جایزه مخاطبان و نشان بخش اصلی چهاردهمین جشنواره مستند کرونوگراف مولداوی شد.

«زنانی با گوشواره های باروتی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مرکز مستند حقیقت، مستندی درباره «نور» ژورنالیست جنگ است که با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی ناشی از حضورش در جنگ با داعش مصرانه مبارزه می‌کند. این فیلم در اولین حضور بین‌المللی خود، در میان هفت فیلم مستند هفته منتقدان جشنواره «لوکارنو» سوییس قرار گرفت.

نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره «لایپزیگ» آلمان، برنده جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی پاریس Signes de Nuit (نشانه‌های شب)، جایزه بهترین فیلم جشنواره ملنیوم بلژیک و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم‌های ایرانی «پراگ» جمهوری از دیگر موفقیت‌های مهم این مستند به شمار می‌رود.

این فیلم همچنین برنده جوایز متعدد داخلی از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم «مقاومت» شده است.

پخش بین‌المللی این فیلم برعهده‌ مرجان علیزاده، کمپانی art house cinemathaque کانادا است.

جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره سئول برای، پسر دریا

همچنین در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم انیمیشن و کارتون سئول SICAF که از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه ۹۸ در پایتخت کره‌جنوبی برگزار شد، فیلم انیمیشن «پسر دریا» ساخته عباس جلالی یکتا ضمن نمایش در بخش مسابقه فیلم‌های کودک و نوجوان این رویداد، موفق به کسب جایزه نقدی بهترین فیام آسیایی جشنواره شد.

در خلاصه داستان این فیلم انیمیشن آمده است: «زن و شوهری به همراه پسری، روی دیوار زندگی می‌کنند. حضور پسر کم‌کم تغییراتی در زندگی آنها ایجاد می‌کند…»

پیش‌تر انیمیشن «پسر دریا» ضمن نمایش در بخش مسابقه دورنمای فیلم‌های کوتاه پنجاه و نهمین دوره جشنواره انیمیشن انسی، موفق به کسب جایزه ویژه شهر انسی Prix de la Ville d’Annecy شده بود.

انیمیشن «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور دیگر فیلم تولیدی این مرکز بود که در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره SICAF به نمایش درآمد.

راه‌یابی پویانمایی «سیاه یا سفید» به جشنواره ‌الچه اسپانیا

دیگر خبر موفقیت سینمای ایران به پویانمایی «سیاه یا سفید» اختصاص دارد. این پویانمایی به کارگردانی محمدعلی سلیمان‌زاده از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چهل‌ودومین دوره جشنواره ‌ «الچه» (Elche) اسپانیا راه یافت.

جشنواره ‌ «الچه» (Elche) یکی از جشنواره‌هایی است که با آکادمی فیلم اسپانیا همکاری می‌کند و در چهل و دومین دوره‌ آن که از روز ۲۸ تیر ۱۳۹۸ برابر با ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز شده و تا ۴ مرداد برابر با ۲۶ ژوئیه  ادامه دارد، انتخاب فیلم‌ها بر اساس فیلموگرافی فیلمنامه‌نویسان بنا گذاشته شده است.

مدت زمان فیلم پویانمایی «سیاه یا سفید» ۱۲ دقیقه و داستان آن قصه‌ پروانه‌ای است که با ورود به دنیای خشک و خاکستری و رو به زوال کنار آبگیر زیبایی‌هایش باعث می‌شود مورد توجه گورخر جوان قرار بگیرد. پروانه هر لحظه به رنگی در می‌آید و گورخر در رویای رنگینِ بال‌های پروانه، سفری ادیسه‌وار به سوی کهکشان‌ها و رسیدن به پروانه بزرگ را آغاز می‌کند.

انیمیشن «سیاه یا سفید» به تازگی نیز به بیست‌وسومین جشنواره فیلم انیمیشن و کارتون سیکاف (SICAF)  کره جنوبی راه یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha