آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

تهران- ایرنا- آغاز ساخت «بی‌پایان» با روایتی از شهیدحسن طهرانی‌مقدم، مستند «فرمانده لوتی‌ها»، راه‌یافتن «پیچ تاریخی» به مسکو و «ده سالگی» به لهستان، «قوی‌دل» در هنر و تجربه و معرفی برگزیدگان ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش ایرنا، فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر با نمایش یکی از مهمترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران مقابل دوربین رفت. در این اثر حمید ابراهیمی نقش شهید طهرانی‌مقدم را ایفا می‌کند.

«بی پایان» اقتباسی آزاد از یک ماجرای واقعی در رابطه با یکی از پروژه‌های مهم سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم است.

این فیلم داستانی تولید مرکز هنری رسانه‌ای مدار روایتی متفاوت از پدر علم موشکی ایران است که در محدوده محل شهادت او فیلمبرداری می‌شود.

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

آغاز ساخت مستند «فرمانده لوتی‌ها»

ساخت پروژه مستند «فرمانده لوتی‌ها» درباره سید ابوالفضل کاظمی به کارگردانی علی رویین تن آغاز شد.

به گفته علی رویین تن، این مستند به فرمانده گردان میثم، سید ابوالفضل کاظمی فرمانده گردان لات‌های دفاع مقدس می‌پردازد. مردی که از هشت سال دفاع مقدس هشتاد سال حکایت داشت و طوطی شیرین شکن روایت‌های دلنشین جنگ بود.

رویین تن افزود: او در تمام هیات‌ها، زورخانه‌ها و مراسم از بچه‌های جنگ می‌گفت و چه شیرین می‌گفت. آخر هم پای بساط امام حسین(ع) شربت شهادت را لاجرعه سرکشید.

به گفته کارگردان فیلم «دلشکسته»، او کبوترها را یاران حسین (ع) میدانست و پرواز را از کبوترها آموخته بود.

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی


«پیچ تاریخی» در راه جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو

انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه‌کنندگی حسین حقیقی از تولیدات باشگاه فیلم سوره به بخش مسابقه چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو روسیه راه یافت.

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (MIFF) یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های سینمایی جهان (دومین جشنواره پس از جشنواره فیلم ونیز) است که با هدف ارتقای تبادل فرهنگی و درک متقابل بین ملت‌ها و توسعه همکاری‌های بیشتر بین فیلمسازان جهان برگزار می‌شود. حامی این جشنواره وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه است.

امسال چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت در شهر مسکو کشور روسیه برگزار می‌شود.

«پیچ تاریخی» پیش از این به جشنواره «سینه کوئست» که یکی از مهمترین جشنواره‌های مستقل در آمریکا و واجد شرایط اسکار است راه پیدا کرده بود. پخش بین الملل این انیمیشن برعهده مرکز بین الملل سوره است.

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

راه یافتن «ده سالگی» به جشنواره لهستانی

پویانمایی «ده سالگی» به کارگردانی فاطمه جعفری به بخش رقابتی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انیماتسیه کشور لهستان راه پیدا کرد.

این پویانمایی در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در یک مجموعه ۷۲ دقیقه‌ای برای مخاطبان بالای ۱۴ سال به نمایش گذاشته خواهد شد.

بر اساس این خبر، پویانمایی ۱۸ دقیقه‌ای «ده سالگی» قرار است با دیگر فیلم‌های انیمیشن هم‌گروهی خود که بالاترین رای از نگاه مخاطبان کسب خواهند کرد، به رقابت بپردازد. این انیمیشن در سال ۲۰۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است و تاکنون توانسته در بخش رقابتی جشنواره‌های زیادی حضور داشته باشد.

«ده سالگی» داستان پدر و پسری را روایت می‌کند که تنها در کلبه‌ای تک‌افتاده در جنگلی انبوه روزگار می‌گذرانند. پدر شکارچی‌ است و روزی برای سرگرم کردن پسر، صیدی زنده برای او می‌آورد. صید که در ابتدا حکم بازیچه را برای پسر دارد باعث تغییری مهم در زندگی او می‌شود.

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

بر همین اساس، اولویت انتخاب فیلم‌ها برای این جشنواره آثاری است که راه حل‌های جسورانه، غافلگیر کننده، نوآورانه و کاربردهای برجسته تکنیک‌های سنتی را با انتخاب موضوع‌های جالب به تصویر کشیده‌اند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انیماتسیه (Animocje) در کشور لهستان از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۴ تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۴) در حال برگزاری است.

«قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید

فیلم مستند «قوی‌دل» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نویسندگی علی رستم‌آبادی، کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود.

مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قوی‌دل» سه‌شنبه- ۲۸ فروردین ماه با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار و از فردای آن روز در سینماهای منتخب این گروه در تهران و شهرستان‌ها به نمایش در خواهد آمد.

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

مستند «قوی‌دل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قضایی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه می‌پردازد.

دیگر عوامل مستند «قوی‌دل» عبارتند از: پژوهشگر: آرش خلیلی، مدیر تصویربرداری: هادی زهره کاشانی، صدابردار: حسین خانی، اصلاح نور و رنگ: علی شریفی، تدارکات: امیرمهدی عزیزی، مجری صحنه: مجید عرفانیان، مدیر تولید: جواد قاسمی، مجری طرح: دیبا فیلم.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهیدآوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

معرفی رقبای بخش انیمیشن و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

۱۳ انیمیشن و ۱۲ نماهنگ در بخش مسابقه نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رقابت می‌کنند. تولیداتی از شهرها و استان‌های مختلف از جمله اصفهان، تبریز، زنجان، تهران، یزد، گیلان، ایلام، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و... برای حضور در دو بخش انیمیشن و نماهنگ این رویداد سینمایی برگزیده شدند.

اسامی ۱۳ فیلم انیمیشن: «بلوط» (حامد بهلول)، «چرخ» (اسماعیل عباسی)، «درون یک چارچوب» (جعفر صیادی)، «خورشید آسمان» (زیبا ارژنگ)، «ده بر آفتاب» (زیبا ارژنگ)، «محراب آرامش» (زیبا ارژنگ)، «شیرو» (فرشید یحیوی)، «قالی» (مهسا زینی،‌ حمید نخعی امرودی)، «ندیده زخم آفتاب» (مهسا زینی، حمید نخعی امرودی)، «دهه‌ها» (وحید جدایی،‌ ندا تنهایی مقدم)، «نظرگاه» (وحید جدایی،‌ ندا تنهایی مقدم)، «تبریز ۲۰۱۸» (وحید جدایی،‌ ندا تنهایی مقدم) و «راهی» (بهروز سلیمانی).

آغاز ساخت «بی‌پایان» تا معرفی ۲ بخش جشنواره فیلم اقوام ایرانی

اسامی ۱۲ نماهنگ: «ننا» (علیرضا صبوری)، «سرزمین آسمانی» (جمال اسکویی)، «فرزندان ایران» (امیر فتحعلی زاده)، «عقیق ایرانی» (روح‌اله اکبری)، «دو دو» (فرحناز آسوده‌ناو)، «بایراق» (بهناز عابدی)، «عید بهاری» (بهناز عابدی)، «آغ چادرلار» (سپهر شعبانی‌راد)، «قرینه غریب» (سجاد دهنوی)، «کریم آباد» (محمدصادق رمضانی مقدم)، «ترحیف الضیف» (امید مدحج)، «من هم ایران را دوست دارم» (امیرحسین کشمیری).

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، نخستین دوره این رویداد را با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌کنند.

کمال تبریزی دبیر و ابوالفضل جلیلی مشاور عالی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هستند.

بخش اصلی شامل فیلم‌های داستانی (بلند و کوتاه)، مستند، انیمیشن و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha