۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبرنگار: 2198
کد خبر: 83408171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتیاد و مواد مخدر بسترساز وقوع جرایم دیگر است

۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 83408171
اعتیاد و مواد مخدر بسترساز وقوع جرایم دیگر است

زنجان - ایرنا - پدیده اعتیاد و مواد مخدر، بسترساز وقوع دیگر جرایم است که در راستای مبارزه با این معضل و مشکل اجتماعی، نیاز به طرح های عملیاتی و با برنامه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه تلاش ها و فعالیت ها در مقابله و مبارزه با مواد مخدر در این استان، امیدوارکننده است اما با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم، گفت: مواد مخدر و ابتلا به آن در واقع به عنوان مادر مسائل اجتماعی است و این پدیده خطرناک سن، جنس، تحصیلات، روستایی و شهری، نمی شناسد و همه در معرض خطر و تهدید قرار می دهد.

خدابخش مرادی نافچی روز سه شنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، با بیان اینکه طبق آمارهای ارایه شده بیش از ۵۰ درصد طلاق ها ناشی از مواد مخدر است افزود: باید در حوزه ۲ پدیده اعتیاد و طلاق، بحث مقابله و مبارزه، ساماندهی، طرح عملیاتی و پیشگیری، مورد توجه جدی قرار گیرد و در تحقق آن از حمایت های ملی نیز بهره مند شد.

وی با بیان اینکه سرمایه ها و هزینه های زیادی صرف مقابله و مبارزه با مواد مخدر شده است، اظهار داشت: اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر، امری لازم و ضروری است و تمام اقشار اعم از رسانه ها، فرهنگیان، دانشگاهیان، پزشکان و ائمه جمعه، باید در امر آگاه سازی در حوزه پیرامونی خود به منظور مقابله و مبارزه با این پدیده پای کار بیایند.

مرادی نافچی افزود: شناسایی مناطق آلوده، ارایه طرح های عملیاتی و تنظیم برنامه همه جانبه، انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه، جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب و دستگیری قاچاقچان، در راستای مقابله با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، ضروری است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه برخوردهای مقابله ای و انجام کارها و برنامه های فرهنگی و پیشگیرانه می تواند آثار و برکات بیشتری را در سالم سازی جامعه از مقوله مواد مخدر در پی داشته باشد، گفت: باید بمباران همه جانبه ای را در بحث مقابله و مبارزه و همچنین اقدامات فرهنگی، پیشگیری و درمان داشته باشی.

مرادی نافچی افزود: به منظور مبارزه و مقابله با این پدیده شوم، کمیته هایی شامل کمیته مقابله، حقوقی و قضایی، درمان و حمایت های اجتماعی، توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد و کمیته فرهنگی و پیشگیری، شکل گرفته است و از کمیته ها انتظار می رود برنامه های عملیاتی را برای سالجاری تهیه شود تا بتوان از اقدامات انجام شده بازخورد گرفت.

اعتیاد و مواد مخدر، مقوله ای بسیار پیچیده و مهم است

دادستان استان زنجان گفت: اعتیاد و مواد مخدر، مقوله ای بسیار پیچیده و مهم است و ابعاد مختلفی از زندگی اجتماعی، اعم از خانواده ها، صنایع و اشتغال، را درگیر خود کرده است و با وقوع بسیاری از جرایم، گره خورده است.

حجت الاسلام محسن کرمی با بیان اینکه بالای ۲ درصد از کارگران بخش صنایع ما درگیر اعتیاد هستند افزود: این پدیده خطرناک در واقع معضلی اساسی است که اگر سهل انگارانه به آن نگاه شود در این صورت آن مجموعه دچار آسیب خواهد شد.

وی با تاکید براینکه این پدیده در مسیر رسیدن به اهداف مقاومت اقتصادی نیز مانع ایجاد می کند، اظهار داشت: فعالیت ها و تلاش ها در حوزه مواد مخدر، نباید کم ارزش محسوب شود و در بحث مقابله و مبارزه با آن، به رفع تکلیف بسنده نشود.

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه جامعه و مردم باید از این پدیده خطرناک، مصون نگه داشته شوند، افزود: معتادان متجاهر و کارتن خواب ها که فضای شهری را ناپسند جلوه می دهند باید هرچه سریع تر جمع آوری شوند.

وی با تاکید براینکه بر اساس گزارشات واصله، میزان سرقت ها در زنجان که عمدتاً نیز سرقت های خرد می باشد که توسط معتادان صورت می گیرد بسیار بالا است که این موضوع، بخشی از آرامش مردم به هم زده است و دستگاه شهرداری نیز برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر باید وارد عرصه شود.

حجت الاسلام کرمی با تاکید براینکه در راستای مقابله و مبارزه با این پدیده و برای جلوگیری از موازی کاری و تکرار و اجرای طرح ها و برنامه های اولیت دار باید تمام اقدامات با هماهنگی شواری مبارزه با مواد مخدر استان، صورت گیرد و از ظرفیت های خیرین نیز بهره گرفته شود.

وی تصریح کرد: نباید نگهداری معتادین در کمپ های ترک اعتیاد از وقت مقرر و تعیین شده بیشتر باشد چراکه نگهداری آنها به مدت ۶ ماه در این مراکز در واقع خسارت است و باید با ترخیص آنها، ظرفیت برای پذیرش دیگر معتادان، خالی شود.

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: خروج سر وقت معتادین از مراکز ترک اعتیاد و مراقبت بعد خروج، غربالگری، نظارت بر کمپ ها و طرح برخورد و مقابله ای مستمر و مدام با پدیده اعتیاد و مواد مخدر، باید با جدیدت هرچه تمام انجام شود و نسبت به شناسایی و پلمب خانه پاتوق ها نیز اقدام شود.

وی در خصوص کشفیات مواد مخدر نیز گفت: ۳۰ درصد کشفیات مواد مخدر در کشور با استفاده از سگ های مواد یاب صورت می گیرد و برخی محل ها با وجود این سگ ها برای قاچاقچیان، ناامن می شود.

۵۸۹ کیلوگرم مواد مخدر در چهار ماهه نخست امسال در زنجان کشف و ضبط شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: در چهار ماهه نخست سالجاری پلیس مبارزه با مواد مخدر این استان موفق به کشف و ضبط ۵۸۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر شد.

سرهنگ سعید بابایی با بیان اینکه این میزان مواد مخدر کشف شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد، افزود: در این مدت یک هزار و ۱۲۰ نفر نیز دستگیر شد و در این رابطه ۱۴۸ دستگاه انواع خودرو و ۳۷ دستگاه موتورسیکلت قاچاقچیان مواد مخدر، توقیف شد.

۶۰۸۴/۸۰۶۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha